Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2512334_0001.png
Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1580
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 22-09-2021
Enhed: BESS
Sagsbeh.: DEPBIWI
Sagsnr.: 2113292
Dok. nr.: 1905299
Folketingets Sundhedsudvalg har den 25. august 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
1580 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1580:
”Vil
ministeren kommentere præsentationen fra Patientforeningens foretræde for
udvalget 17/8-21 om børnevaccinationer, jf. SUU alm. del
bilag 540? Ministeren be-
des heru der oplyse, o va i atio af ør etragtes so være de ”et væsentligt
lægeligt i dgre ”, jf. forældrea svarslove s § 3. Mi istere edes e dvidere
eksplicit
kommentere præsentationens bemærkninger om behovet for en afklaring af erstat-
ningsspørgsmål ved bivirkninger.”
Svar:
Indledningsvis kan jeg oplyse, at jeg deler Patientforeningens synspunkter om, at vac-
cinationer, som tilbydes af det offentlige, skal have en dokumenteret effekt, at vacci-
nation skal være et frivilligt tilbud, som ledsages af oplysninger om effekt og bivirk-
ninger mv., og at børnekonventionen naturligvis også på dette område skal overhol-
des. Dette er grundlæggende principper for gennemførelsen af de offentlige vaccina-
tionsprogrammer, herunder vaccination mod COVID-19 og børnevaccinationspro-
grammet.
Patientforeningens plancher omhandler primært samtykke fra forældre til børns vac-
cination samt mulige bivirkninger forbundet med vacciner. Hertil kan jeg oplyse ne-
denstående.
Samtykke
Børn under 15 år kan ikke selv give samtykke til vaccination. Informeret samtykke til
vaccination skal således gives af forældremyndighedsindehaveren. Hvis forældrene
har fælles forældremyndighed, indtræder de begge i barnets rettigheder.
Har forældre fælles forældremyndighed, kræver væsentlige beslutninger vedrørende
barnets forhold enighed mellem forældrene, jf. forældreansvarslovens § 3, stk. 1, 1.
pkt.
Det er Sundhedsministeriets opfattelse, at et udtrykkeligt samtykke fra den ene for-
ældremyndighedsindehaver som udgangspunkt vil være tilstrækkeligt i relation til be-
slutning om vaccination i det nationale covid-19 vaccinationsprogram.
Det bemærkes i den forbindelse, at begge forældremyndighedsindehavere vil være
skriftligt informeret om vaccinationen, idet de begge har modtaget information i e-
boks sammen med indkaldelsen til vaccination af barnet under 15 år.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 112: Spm. om, hvor to forældremyndighedsindehavere er uenige om Covid-19-vaccination af deres barn, herunder redegøre for, hvilke regler der gælder, til sundhedsministeren
2512334_0002.png
Det er et krav efter sundhedsloven, at der også gives mundtlig information. Det bety-
der, at et barn under 15 år skal have en forældremyndighedsindehaver med til vacci-
nation, fordi det er en forældremyndighedsindehaver, der på baggrund af mundtlig
information fra vaccinationscentret kan samtykke til vaccination af barnet.
Hvis der på vaccinationsstedet opstår grund til at tro, at der er uenighed mellem de
to forældremyndighedsindehavere om, hvorvidt barnet skal vaccineres, kan vaccina-
tion ikke gennemføres, før det evt. er sikret, at begge forældremyndighedsindeha-
vere har samtykket. Jeg kan i øvrigt henvise til pkt. 7 i Sundhedsstyrelsens
Retnings-
linje for håndtering af vaccination mod COVID-19 i det generelle vaccinationsprogram
(sst.dk),
som er udarbejdet i samarbejde med Sundhedsministeriet.
Bivirkninger ved vacciner og erstatning
En bivirkning som følge af en vaccination er en lægemiddelskade. Klage- og erstat-
ningsloven giver både børn og voksne mulighed for at få erstatning for en bivirkning,
hvis bivirkningen er tilstrækkelig alvorlig.
Der er en frist på 3 år for at anmelde et erstatningskrav på grund af en bivirkning ved
et lægemiddel - som f.eks. en vaccine - til Patienterstatningen. Man skal anmelde kra-
vet senest tre år efter, at man har fået eller burde have fået kendskab til en bivirk-
ning. For mindreårige børn er forældrenes kendskab afgørende. Den 3-årige frist for
anmeldelse er suppleret af en frist på 10 år. Den 10-årige frist løber fra den dag, hvor
lægemidlet blev udleveret til den skadelidte. Patienterstatningen har ikke umiddel-
bart kendskab til sager, hvor
et i øvrigt berettiget krav
er afvist, fordi bivirkningen
først har vist sig efter 10 år. Fristen på 10 år er i overensstemmelse med fristen for
anmeldelse af behandlingsskader, fristen i journalføringsbekendtgørelsen og fristen i
produktansvarsloven. Disse frister kan være relevante ved behandlingen af en sag om
bivirkninger ved et lægemiddel.
./.
Se desuden Lægemiddelstyrelsens udtalelse vedr. bivirkninger forbundet med vacci-
ner i bilag 1. Jeg henholder mig til Lægemiddelstyrelsen oplysninger.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Birgitta Winkler
Side 2