Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2511230_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
Doknr.
498028
Dato
11-01-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 14. december 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 109 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 109:
Overvejer ministeren sanktioner, hvis det viser sig, at et antal kommuner har
brudt loven ved egenhændigt, at indføre ”nødberedskab.” i ældreplejen og der-
med tilsidesætte ældres ret til visiterede ydelser – og i givet fald hvilke?
Svar:
Jeg er bekendt med, at flere kommuner i december måned har meldt ud, at de
er gået i eller har forberedt nødberedskab i hjemmeplejen, fordi de bl.a. som
følge af situationen med COVID-19 og ferieafvikling for øjeblikket har svært ved
at sikre den nødvendige bemanding til opgaverne. Det er en alvorlig situation
med stigende smitte med COVID-19, og den rammer for mange steder oveni
manglen på personale i ældreplejen, som mange kommuner i forvejen oplever.
Jeg er fuldt ud bevidst om, at situationen i de pågældende kommuner desværre
har konsekvenser for nogle af de ældre, der kan risikere at opleve eller allerede
oplever, at der fx afsættes mindre tid til den hjælp og de ydelser, som de er
visiteret til, eller at hjælpen leveres med en lavere kadence. Jeg henviser i øvrigt
til min besvarelse af SOU alm. del spørgsmål 108.
Kommunerne har dog mulighed for at prioritere hjælpen til borgerne, så længe
borgerne stadig får den nødvendige hjælp. Det vil sige, at kommunerne har mu-
lighed for at justere i hjælpen for at få enderne til at mødes i en midlertidig presset
periode.
I den forbindelse vil jeg gerne understrege, at hvis en kommune beslutter gene-
relt at ændre i sit serviceniveau, og det ændrede serviceniveau kan medføre
ændringer i den aktuelle hjælp, som en borger modtager, så skal der foretages
en konkret og individuel vurdering af den enkelte borgers aktuelle behov og res-
sourcer. Det gælder også, selvom der kun er tale om en midlertidig ændring af
serviceniveauet for en kortere periode. Jeg vil også gerne understrege, at kom-
munerne ikke må undlade at give de ældre den nødvendige hjælp.
På mødet i sektorpartnerskabet på ældreområdet d. 13. december gjorde jeg det
derfor også klart, at kommunerne ikke må undlade at give de ældre den nødven-
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 109: Spm. om ministeren overvejer sanktioner, hvis det viser sig, at et antal kommuner har brudt loven ved egenhændigt, at indføre nødberedskab. i ældreplejen, til social- og ældreministeren
2511230_0002.png
dige hjælp, og at kommunerne efter serviceloven har pligt til at yde den nødven-
dige hjælp på baggrund af en konkret og individuel vurdering af den enkelte bor-
gers behov og ressourcer.
Jeg har som minister ikke mulighed for at gå ind i konkrete sager eller i den
enkelte kommunes beslutning om et givent serviceniveau. Tilsvarende har jeg
ikke mulighed for at tage skridt til eventuelle sanktioner over for en kommune.
Det er Ankestyrelsen, som har ansvaret for at behandle de konkrete klager over
kommunens individuelle afgørelser om hjælp. Det er også Ankestyrelsen, der
som overordnet tilsynsmyndighed skal påse, at kommunerne overholder service-
loven.
Det er herudover muligt at indgive bekymringshenvendelser til Styrelsen for Pa-
tientsikkerhed, hvis man eksempelvis som borger, pårørende eller medarbejder
er bekymret for, om der er den fornødne social- og plejefaglige kvalitet i plejen
og omsorgen til de ældre. Det er Styrelsen for Patientsikkerhed, der har kompe-
tence til at give juridiske sanktioner bl.a. i form af påbud, der pålægger en pleje-
enhed at opfylde visse social- og plejefaglige krav.
Som det også fremgår af mine svar på bl.a. SOU alm. del – spørgsmål 102 og
108, så følger vi situationen tæt og er løbende i dialog med KL om udviklingen.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
SOU alm. del – svar på spørgsmål 108
2