Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2510757_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021-8474
Doknr.
498028
Dato
10-01-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 13. december 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 105 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 105:
”Vil ministeren oplyse, om man kan varetage barnets tarv ved fjernelse af et
barn fra plejeforældrene, uden at barnets trivsel eller tilknytning til
plejeforældrene er blevet undersøgt eller belyst? Der henvises til artiklen
”Plejeforældre i chok over tvangsfjernelse: Vores verden brød sammen” fra
Tv2Østjylland d. 10. december 2021”
Svar:
Jeg er ikke bekendt med kommunens sagsbehandling og de konkrete
socialfaglige vurderinger, kommunen har foretaget, i den sag, der er beskrevet
i artiklen.
Grundlæggende er kommunens sagsbehandling i forbindelse med en afgørelse
om valg af anbringelsessted og ændring af anbringelsessted underlagt regler,
som har til formål at sikre barnets tarv. Det omfatter også almindelige
forvaltningsretlige principper, herunder at sagen skal være oplyst tilstrækkeligt
og relevant, når der træffes afgørelse.
Når der er tale om anbringelsesforløb for søskende, som er anbragt sammen,
hvor det af den ene eller den anden grund er nødvendigt at ændre
anbringelsessted for et af børnene, kan det ofte være relevant at undersøge
det enkelte barns tilknytning til anbringelsesstedet og til søskende for at kunne
træffe en afgørelse ud fra barnets tarv. Dermed ikke sagt, at der ikke altid vil
være tale om en vanskelig beslutning, hvor forskellige hensyn skal afvejes ud
fra en konkret vurdering.
Med Aftalen om Børnene Først har regeringen og en lang række af folketingets
partier taget et afgørende skridt mod at understøtte kontinuiteten i anbringelsen
for børn og unge bedre, end vi gør i dag. Ved at gøre op med ændringer i
anbringelsesstedet, som sker fra den ene dag til den anden, og som ikke er
begrundet i barnets tarv.
Konkret sker det ved, at der for børn under 10 år indføres en ret til second
opinion ved skift i anbringelsessted, hvor voksne omkring barnet, herunder
plejeforældre, kan bede Ankestyrelsen om at tage stilling til kommunens
afgørelse. Børn, der er fyldt 10 år, får samtidig partsstatus og dermed adgang
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm., om man kan varetage barnets tarv ved fjernelse af et barn fra plejeforældrene, uden at barnets trivsel eller tilknytning til plejeforældrene er blevet undersøgt eller belyst, til social- og ældreministeren
2510757_0002.png
til at klage over en afgørelse om ændring af anbringelsesstedet. Det skal sikre,
at barnets tarv altid sættes først ved eventuelt skift i anbringelsessted
fremover, så vi ikke ser situationer som den, der beskrives i artiklen.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2