Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2506891_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021-8440
Doknr.
498028
Dato
21-12-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 10. december 2021stillet følgende
spørgsmål nr. 102 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen
(SF).
Spørgsmål nr.102:
Vil ministeren oplyse, hvor lave standarder for pleje en kommune selv kan
beslutte – herunder i nødberedskab – før det kan betragtes som brud på
serviceloven?
Svar:
Serviceloven er en rammelovgivning, som fastsætter de overordnede rammer
for kommunernes forpligtelser i forhold til at yde den nødvendige hjælp,
herunder hjælp til personlig pleje, til borgere, som har brug for hjælp hertil.
Serviceloven regulerer ikke det nærmere indhold eller omfang af den konkrete
hjælp. Omfang og indhold af den konkrete hjælp afhænger af den konkrete og
individuelle vurdering af den enkelte borgers behov og ressourcer, som
kommunerne er forpligtet til at foretage. Det følger af kommunernes
forpligtelser på området, at hjælpen skal gives ud fra en social- og
sundhedsfaglig vurdering af, hvad der fagligt er en ordentlig og forsvarlig hjælp.
Lovgivningen fastsætter således ikke hverken en øvre eller nedre grænse for
omfanget af hjælpen til den enkelte borger. Ankestyrelsen har ansvaret for at
behandle de konkrete klager over kommunens individuelle afgørelser om
hjælp.
Kravet om konkret og individuelle afgørelser ud fra den enkelte borgers behov
betyder, at det politisk fastsatte serviceniveau for ældreplejen i den enkelte
kommune, herunder den vedtagne kvalitetsstandard for fx personlig pleje, kun
vil være vejledende. Den enkelte borger vil altid skulle tilbydes en hjælp, der
matcher den pågældendes individuelle behov og ressourcer.
I den forbindelse vil jeg gerne understrege, at hvis en kommune beslutter at
ændre i sit serviceniveau, og det ændrede serviceniveau kan medføre
ændringer i den aktuelle hjælp, som en borger modtager, så skal der foretages
en konkret og individuel vurdering af den enkelte borgers aktuelle behov og
ressourcer. Jeg vil derudover gerne understrege, at kommunerne ikke må
undlade at give de ældre den nødvendige hjælp.
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om hvordan personaleniveauet ser ud i ældreplejen, til social- og ældreministeren
2506891_0002.png
Når det er sagt, så er både jeg og regeringen meget opmærksom på den
aktuelle situation, som kommunerne står i lige nu, hvor den stigende smitte i
samfundet betyder, at der er et ekstra pres på den kommunale ældrepleje. Jeg
er også bekendt med, at flere kommuner har meldt ud, at de er gået i eller har
forberedt nødberedskab i hjemmeplejen, fordi de som følge af situationen med
covid-19 har svært ved at sikre den nødvendige bemanding til opgaverne.
Det er en situation, vi følger tæt. Med den stigende coronasmitte i samfundet
må vi forvente et fortsat pres på vores ældreplejen. I forhold til den aktuelle
bemandingsudfordring i ældreplejen har vi gjort det muligt for personale at
overføre ferie til næste ferieår, som forhåbentligt kan være med til at frigøre
bemanding på kort sigt. Regeringen er desuden i gang med at se på andre
mulige veje til flere medarbejdertimer.
Det er samtidig afgørende vigtigt, at vi sørger for, at den nødvendige pleje og
hjælp leveres, samtidig med at vi får skærmet de mest sårbare ældre imod
coronasmitten. Regeringen har derfor indgået aftale med KL og Danske
Regioner om at fortsætte den systematiske testning på plejehjem og i
hjemmeplejen og anvendelse af antigenselvtest til vikarer og løst tilknyttet
personale i hjemmeplejen. Desuden er det aftalt at udvide tilbuddet om
antigenselvtest, så de også dagligt kan benyttes af personalet i ældreplejen
samt besøgende på plejehjem.
I forhold til vaccination, har regeringen sammen med et flertal i Folketinget
givet 4,5 millioner kroner til Røde Kors, som skal hjælpe sårbare ældre og
udsatte grupper med at blive vaccineret gennem en national vaccinations-
hjælpelinje, som formidler kontakt til tusindvis af frivillige, der står klar til at
hjælpe med bookning, fremrykning af vacciner og til at følge ældre og sårbare
til de vigtige vaccinationer.
Der er derudover indgået en aftale mellem Danske og de praktiserende læger
om, at der i alle regioner, seneste fra mandag den 20. december 2021, er en
aftale om, at kommunerne kan rekvirere regionen til hjemmevaccination. Det vil
enten foregå via praktiserende læger (eller praksispersonale), som regionen
har indgået aftale med, eller via regionens udgående funktion.
Regeringen har sammen med et bredt flertal af Folketingets partier derudover
afsat 2 millioner kroner til en række organisationer til at bekæmpe ensomhed
og skabe større trivsel og tryghed blandt sårbare ældre i forbindelse med jul og
nytår. Indsatserne kan fx være besøgsvenner og andre sociale aktiviteter,
fysisk eller digitalt.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2