Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2493582_0001.png
3. december 2021
J.nr. 2021 - 8638
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 98 af 16. november 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Christina Thorholm (RV).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 98: MFU spm. om at redegøre for årsagen til, at lovændringen ikke fremadrettet gælder alle forældre med fælles forældremyndighed, herunder forældre som har en deleordning, og som er skilt før oktober 2021, til skatteministeren
2493582_0002.png
Spørgsmål
Den 1. januar 2022 træder Lov nr. 1944 af 15. december 2020 i kraft, hvormed børne-
penge som udgangspunkt deles ligeligt mellem forældre. For par der er skilt efter den 19.
oktober 2021 og i fremtiden, vil børnepengene som hovedregel også blive delt ligeligt,
medmindre der aftales andet, eller man kan dokumentere, at man mindst har barnet 9 ud
af 14 dage. For forældre skilt før oktober 2021 og har fælles forældremyndighed, vil pen-
gene fortsat blive udbetalt til den forælder, der i forvejen modtager pengene. Forældre
kan vælge at splitte ydelsen, men det kræver, at forældrene er enige og oplyser ændringen
på borger.dk. Vil ministeren redegøre for årsagen til, at lovændringen ikke fremadrettet
gælder alle forældre med fælles forældremyndighed, herunder forældre som har en dele-
ordning, og som er skilt før oktober 2021?
Svar
Den 1. januar 2022 træder de nye regler for udbetaling af børne- og ungeydelsen i kraft.
Med de nye udbetalingsregler ligestilles forældre med fælles forældremyndighed, idet
børne- og ungeydelsen fra 1. januar 2022 som udgangspunkt udbetales med halvdelen til
hver. Dette gælder, uanset om forældrene er samboende eller ej.
De særlige overgangsregler, som omtales i spørgsmålet, har til formål at tilgodese, at fami-
lier, der er delt inden de nye regler træder i kraft, som udgangspunkt har indrettet sig på,
at børne- og ungeydelsen udbetales til den ene forældremyndighedsindehaver. Overgangs-
ordningen gælder for de forældremyndighedsindehavere, der ikke har været registreret på
samme bopælsadresse i hele perioden fra og med den 19. oktober 2021 til og med den 21.
november 2021. Den konkrete periode er fastsat af administrative hensyn.
Hvis forældremyndighedsindehaverne er omfattet af overgangsordningen, vil den ene for-
ældremyndighedsindehaver fortsætte med at modtage hele børne- og ungeydelsen. Foræl-
dremyndighedsindehaverne kan dog aftale, at børne- og ungeydelsen skal ligedeles.
Berettigelsen til den fulde børne- og ungeydelse efter overgangsordningen kan ophøre, fx
ved udrejse af landet eller ved at den anden forældremyndighedsindehaver ved en sam-
værsafgørelse eller et forlig dokumenterer, at barnet skal være i mindst 9 ud af 14 dage
hos denne. I disse tilfælde vil forældremyndighedsindehaverne ophøre med at være om-
fattet af overgangsordningen, og det vil ikke være muligt at komme tilbage på ordningen.
Det har været et afgørende hensyn bag de nye udbetalingsregler, at de på samme tid un-
derstøtter familier, der kan løse uenigheder selv, og familier, hvor dette ikke er tilfældet.
Ligedeling af børne- og ungeydelsen er en del af
Aftale om ét samlet familieretligt system
fra
marts 2018. Lovforslag om ligedelingen blev oprindeligt fremsat i 2019 (L 224 (2018-19)),
men forslaget bortfaldt som følge af udskrivelsen af valget i 2019. I forbindelse med be-
handlingen af L 224 blev der fra flere sider udtrykt bekymring for, at de delte familier, der
havde indrettet sig efter de gældende regler, skulle være omfattet af ligedelingen.
På den baggrund blev det efter inddragelse af aftaleparterne besluttet, at det efterfølgende
(gen)fremsatte lovforslag (L 31 (2020-21)) skulle indeholde den ovenfor beskrevne over-
gangsordning. L 31 blev den 10. december 2020 vedtaget enstemmigt af Folketinget.
Side 2 af 2