Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2493700_0001.png
6. december 2021
J.nr. 2021 - 9096
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 97 af 16. november 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om, hvad den provenumæssige effekt vil være af at fjerne bindingsperioden for børneopsparing på 7 år, til skatteministeren
2493700_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad den provenumæssige effekt vil være af at fjerne bindings-
perioden for børneopsparing på 7 år.
Svar
Der kan for hvert barn oprettes én børneopsparingskonto, hvor der hvert år kan indsky-
des maksimalt 6.000 kr. og i alt højst 72.000 kr. Heri indgår ikke tilskrevne renter, der ikke
anses som indskud. Beløbsgrænserne på 6.000 kr. og 72.000 kr. reguleres ikke. Indestå-
ende på en børneopsparingskonto kan tidligst hæves efter udløbet af en bindingsperiode
på 7 år, og tidligst når barnet fylder 14 år og senest det år, hvor barnet fylder 21. Renter af
en børneopsparing medregnes ikke i den skattepligtige indkomst.
En afskaffelse af bindingsperioden vil medføre, at opsparing på en børneopsparing i hø-
jere grad vil minde om opsparing på en anfordringskonto, hvor renten typisk er mindre.
Da renter på en børneopsparing er skattefri, vil en lavere forrentning af indeståender iso-
leret set trække i retning af et merprovenu.
Omvendt vil en afskaffelse af bindingsperioden gøre børneopsparing mere attraktiv, hvil-
ket isoleret set vil trække i retning af et mindreprovenu.
Det er ikke umiddelbart muligt med et underbygget skøn for nettovirkningen af disse
modsatrettede effekter, men det vurderes, givet de øvrige gældende regler for det maksi-
male årlige indskud og det samlede indskud, at virkningen er beskeden.
Side 2 af 2