Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2495109_0001.png
7. december 2021
J.nr. 2021 - 9017
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 95 af 16. november 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad den provenumæssige effekt vil være af at fjerne det mulige årlige indskud til børneopsparing på 6.000 kr., til skatteministeren
2495109_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad den provenumæssige effekt vil være af at fjerne det mulige
årlige indskud til børneopsparing på 6.000 kr.
Svar
Der kan for hvert barn oprettes én børneopsparingskonto, hvor der hvert år kan indsky-
des maksimalt 6.000 kr. og i alt højst 72.000 kr. Heri indgår ikke tilskrevne renter, der ikke
anses som indskud. Beløbsgrænserne på 6.000 kr. og 72.000 kr. reguleres ikke. Indestå-
ende på en børneopsparingskonto kan tidligst hæves efter udløbet af en bindingsperiode
på 7 år, og tidligst når barnet fylder 14 år og senest det år, hvor barnet fylder 21. Renter af
en børneopsparing medregnes ikke i den skattepligtige indkomst.
Spørgsmålet forstås således, at det årlige maksimale indskud på 6.000 kr. afskaffes, hvor-
ved der kan indskydes op til 72.000 kr. fordelt på et eller flere indskud, fx allerede ved op-
rettelsen af børneopsparingskontoen. Det skønnes at ville medføre et mindreprovenu på
ca. 15 mio. kr. i varig virkning efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af afskaffelse af det maksimale årlige indskud for børneop-
sparing
Mio. kr. (2022-niveau)
Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd
2022
-2
2023
-1
2024
-2
2025
-4
2030
-9
Varigt
-15
Anm.: Forudsat en gennemsnitlig udnyttelsesgrad på 30 pct. af den potentielle opsparing på børneopsparingskonti. Endvi-
dere forudsat, at halvdelen af indskud på børneopsparingskonti reducerer forældrenes frie opsparing og den anden halvdel
reducerer barnets frie opsparing. Der er stor usikkerhed på skønnene, bl.a. henført til, at der ikke findes registeroplysninger
om indestående på og forrentning af børneopsparingskonti.
Kilde: Skatteministeriets beregninger
Da loftet på 72.000 kr. forudsættes uændret, vil der primært være tale om en omperiodise-
ring af indskuddene i forhold til gældende regler, således at der bliver indskudt større be-
løb på et tidligere tidspunkt, hvorved indskuddene kan trække renter i længere tid. Den
viste provenuprofil afspejler dermed i høj grad den forventede udvikling i renteniveauet, i
det der dog også sker en gradvise ”modning” af de samlede indskud som følge af ændrin-
gen.
Side 2 af 2