Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2495115_0001.png
7. december 2021
J.nr. 2021 - 8981
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 92 af 16. november 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om, hvad den provenumæssige effekt vil være af indførsel af pristalsregulering af det årlige mulige indskud på 6.000 kr. til børneopsparing og det mulige maksimale samlede indskud på 72.000 kr., til skatteministeren
2495115_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad den provenumæssige effekt vil være af indførsel af pristals-
regulering af det årlige mulige indskud på 6.000 kr. til børneopsparing og det mulige mak-
simale samlede indskud på 72.000 kr.
Svar
Der kan for hvert barn oprettes én børneopsparingskonto, hvor der hvert år kan indsky-
des maksimalt 6.000 kr. og i alt højst 72.000 kr. Heri indgår ikke tilskrevne renter, der ikke
anses som indskud. Beløbsgrænserne på 6.000 kr. og 72.000 kr. reguleres ikke. Indestå-
ende på en børneopsparingskonto kan tidligst hæves efter udløbet af en bindingsperiode
på 7 år, og tidligst når barnet fylder 14 år og senest det år, hvor barnet fylder 21. Renter af
en børneopsparing medregnes ikke i den skattepligtige indkomst.
De provenumæssige konsekvenser af en regulering af beløbsgrænserne skønnes meget be-
skedne de første år, mens der på sigt vil opstå et gradvist stigende mindreprovenu. Regu-
leres beløbsgrænserne efter personskattelovens § 20, i lighed med en række andre beløbs-
grænser i skattelovgivningen, skønnes et mindreprovenu på ca. 80 mio. kr. i varig virkning
efter tilbageløb og adfærd. Provenuvirkningen kan henføres til manglende beskatning af
renteindtægterne.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af regulering af beløbsgrænserne for børneopsparing
Mio. kr. (2022-niveau)
Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd
2022
0,0
2023
0,0
2024
-0,3
2025
-1
2030
-7
Varigt
-80
Anm.: Forudsat en gennemsnitlig udnyttelsesgrad på 30 pct. af den potentielle opsparing på børneopsparingskonti. Endvi-
dere forudsat, at halvdelen af indskud på børneopsparingskonti reducerer forældrenes frie opsparing og den anden halvdel
reducerer barnets frie opsparing. Der er stor usikkerhed på skønnene, bl.a. henført til, at der ikke findes registeroplysninger
om indestående på og forrentning af børneopsparingskonti.
Kilde: Skatteministeriets beregninger
Den beskedne provenuvirkning de første år skyldes for det første, at reguleringen af be-
løbsgrænser i starten er beskeden i forhold til gældende regler. Reguleres beløbsgrænserne
efter personskattelovens § 20 fra og med 2022, vil det årlige indskud i 2022 blive forhøjet
til 6.100 kr. og loftet for det samlede indskud til 72.900 kr. Med tiden vil de regulerede
beløbsgrænser blive væsentligt større end de gældende beløbsgrænser, der ikke reguleres,
hvorved provenuvirkningen vil stige.
Dertil kommer, at en forøgelse af indestående på børneopsparingskontiene som følge af
en forhøjelse af beløbsgrænserne sker gradvist (”modning”). Endelig vil der på sigt være
en stigende provenuvirkning af den forventede normalisering af renteniveauet.
Det skal i øvrigt bemærkes, at en regulering af beløbsgrænsen for det samlede indskud på
72.000 kr. vil betyde, at der hvert år vil kunne indskydes mere, selv om loftet var nået året
før. Således vil der på en opsparing, der har nået loftet på 72.000 kr. i 2021, kunne udsky-
des yderligere 900 kr. i 2022, hvis beløbsgrænsen reguleres til 72.900 kr. I 2023 vil der
kunne indskydes yderligere et beløb, når loftet endnu engang reguleres.
Side 2 af 2