Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2529047_0001.png
15. februar 2022
J.nr. 2021 - 8501
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 88 af 11. november 2021 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Jeppe Bruus
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om afgift på øl, vin, chokolade, kaffe og konsum-is, til skatteministeren
2529047_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for følgende spørgsmål om afgift på øl, vin, chokolade, kaffe
og konsum-is: Hvor stor betydning for grænsehandelen vil det have, hvis man afskaffer
afgifterne på de nævnte varegrupper? Hvad vil de administrative konsekvenser for stat og
virksomheder være ved en afskaffelse? Hvor mange skattesager er der hvert år som følge
af afgifter på øl, vin, chokolade, kaffe og konsum-is? Svarene bedes opdelt i absolutte tal
og som procent af det samlede antal.
Svar
Afgiften på øl afhænger af det præcise alkoholindhold, mens afgiften på vin er inddelt i
tre intervaller. Afgiften på øl udgør 48,74 kr. pr. liter ren alkohol. Afgiften på den mest
almindelig type vin med et alkoholindhold på 6-15 pct. udgør 11,26 kr. pr. liter vin, sva-
rende til 86,62 kr. pr. liter ren alkohol ved et alkoholindhold på fx 13 pct.
Afgifterne på øl og vin er EU-harmoniseret. For øl er minimumsafgiften ca. 14 kr. pr. li-
ter ren alkohol, og for vin er minimumssatsen nul. Der er ved besvarelsen lagt til grund,
at afgifterne på øl og vin nedsættes til minimumssatserne i EU.
Afgifterne på kaffe, chokolade- og sukkervarer samt konsum-is er ikke EU-harmoniseret,
og de forudsættes derfor afskaffet.
For øl, vin samt chokolade- og sukkervarer skønnes nedsættelser/afskaffelser af afgif-
terne at mindske danskernes grænsehandel i udlandet med de pågældende varer. Det
skønnes med usikkerhed at medføre et fald i danskernes grænsehandel i udlandet (opgjort
i forbrugerpriser) på ca. 150 mio. kr. for øl, ca. 275 mio. kr. for vin og ca. 300 mio. kr. for
chokolade- og sukkervarer,
jf. tabel 1.
Der vurderes ikke at være nævneværdig grænsehandel med kaffe og konsum-is, og det an-
tages, at en afskaffelse af afgifterne på disse to varer ikke vil ændre på dette.
Nedsættelser/afskaffelser af afgifterne skønnes at indebære mindreprovenu. For kaffe og
konsum-is skønnes et mindreprovenu på henholdsvis ca. 275 og 350 mio. kr. efter tilba-
geløb og adfærd,
jf. tabel 1.
For ølafgiften og vinafgiften skønnes et mindreprovenu på
henholdsvis ca. 500 mio. kr. og ca. 1,5 mia. kr., mens afskaffelsen af afgiften på choko-
lade- og sukkervarer giver et mindreprovenu på ca. 2,1 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Der er usikkerhed om udgangspunktet for skønnene, hvilket skal ses i lyset af coronapan-
demiens effekt på bl.a. grænsehandlen. Der er ligeledes usikkerhed forbundet med de
skønnede virkninger ved ændringer i afgifterne. Det gælder særligt i forbindelse med me-
get store afgiftsændringer, idet der blandt andet vil kunne forekomme såkaldte ketchup-
effekter i grænsehandlen, herunder den illegale handel. Ketchup-effekter indebærer, at der
kan ske store og pludselige ændringer i grænsehandlen i forbindelse med store prisstignin-
ger eller prisfald
fx udløst af større afgiftsændringer.
Tabel 1. Skønnede konsekvenser ved nedsættelse/afskaffelse af afgifter.
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om afgift på øl, vin, chokolade, kaffe og konsum-is, til skatteministeren
2529047_0003.png
Prisændring
inkl. moms
(kr.)
Kasse 30 stk.
Øl
-20
Flaske (75 cl)
Vin
Chokolade og
sukkervarer
-11
Pr. 200 gram
-6
Pr. kg
Kaffe
-10
Pr. l
Konsum-is
-9
Ændring i Ændring i dansker-
forbrug
nes grænsehandel i
(pct.)
udlandet (mio. kr.)
1
Umiddelbart
provenu
(mio. kr.)
1,2
Provenu efter til-
bageløb og ad-
færd (mio. kr.)
1,2
5
-150
-550
-500
10
-275
-1.625
-1.450
9
-300
-
-2.250
-2.100
13
-275
-275
18
-
-350
-350
Anm.: Det er forudsat, at afskaffelse/nedsættelse af afgifter overvæltes i priserne på de omfattede varer. Beregningsforud-
sætningerne er nærmere beskrevet i
Skatteøkonomisk Redegørelse 2021.
For afgifterne på kaffe og konsum-is er det be-
regningsteknisk forudsat, at forbrugselasticiteten er -1 pct. 1) Afrundet til nærmeste 25 mio. kr. 2) Opgjort for år 2025 (2022-
niveau).
Det er Skattestyrelsen, der administrerer de pågældende afgifter. Til brug for besvarelsen
er der derfor indhentet bidrag fra Skattestyrelsen om de administrative konsekvenser for
det offentlige og antal af skattesager, som jeg kan henholde mig til:
”Administrative
konsekvenser for Skattestyrelsen
Skattestyrelsen bemærker indledningsvist, at uanset en nedsættelse af afgiften på vin til
minimumssatsen for vin på 0 kr., vil Skattestyrelsen stadig have opgaver forbundet med
vinafgiften, da resten af afgiftslovens bestemmelser om registrering, forsendelse, regn-
skab, m.fl. stadig er gældende. Virksomhederne skal derfor fortsat registreres, hvis de im-
porterer eller producerer vin, og de skal fortsat benytte EMCS ved forsendelser af vin til
og fra andre lande.
Skattestyrelsen har ikke erfaring med, hvilke opgaver, der kan være forbundet med en af-
gift, hvor afgiftssatsen er 0 kr., men det er Skattestyrelsens vurdering, at der fortsat vil
skulle foretages kontrol ifm. registrering og forsendelse af varerne mv. på øl- og vinafgif-
ten på næsten samme vis som i dag, og den foreslåede afskaffelse vurderes derfor ikke at
medføre en administrativ besparelse hos Skattestyrelsen.
Skattestyrelsen vurderer yderligere, at en eventuel afskaffelse af afgifterne på chokolade,
kaffe og konsum-is ikke som udgangspunkt vil medføre en målbar administrativ bespa-
relse ift. grænsekontrollen. Dette skyldes bl.a., at det fortsat vil være nødvendigt at fore-
tage grænsekontrol, da det ikke på forhånd er kendt, hvilke afgiftspligtige varer, der indfø-
res. Herudover vil afgiftskontroller hos bl.a. kiosker stadig skulle gennemføres, da der
fortsat er afgift på andre varer, fx tobak og spiritus, der ofte kontrolleres samtidig. Det er
således ikke muligt at måle eller opgøre en eventuel administrativ besparelse. Det bemær-
kes i forlængelse heraf, at det vurderes, at antallet af sager for de omhandlede afgifter ikke
giver et retvisende billede af eller grundlag for at opgøre en mulig besparelse.
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om afgift på øl, vin, chokolade, kaffe og konsum-is, til skatteministeren
2529047_0004.png
Antal sager for de omhandlede afgifter
Af nedenstående tabel 2 fremgår antallet af unikke sager (sags-ID’er),
som er tilknyttet en
eller flere kontroller inden for de omhandlede afgiftsområder. Antallet af sager svarer ikke
1:1 til antallet af kontroller gennemført af Skattestyrelsen, da der kan være gennemført
flere kontroller for hver sag, hvis en virksomhed eksempelvis er kontrolleret for flere af-
giftsarter eller for flere indkomstår. En sag kan således indeholde kontroller inden for
flere af de viste afgiftsarter i tabel 2. Det bemærkes, at der er øvrige sager inden for områ-
det uden tilknyttede kontroller som følge af fx henvendelser fra skatteyder mv. Sådanne
sager vil dermed ikke indgå i opgørelsen.
Tabel 2. Antal af sager med kontrol
Afgiftsart
Chokolade- og
sukkervareafgift
Dækningsafgift/Choko-
lade- og sukkervarer
Kaffe, kaffeekstrakt/
erstatning mv.
Konsum-is afgift
Vinafgift
Ølafgift
I alt
2016
481
41
36
14
200
414
926
2017
467
41
37
5
249
493
983
2018
376
48
24
11
229
414
846
2019
393
57
42
14
107
257
620
2020
334
48
25
8
123
228
581
2021
1)
221
21
22
9
159
420
708
I alt
2.269
256
186
61
1.066
2.224
4.659
Andel,
pct.
49
5
4
1
23
48
100
Anm.: Antallet af kontroller opgøres dynamisk, dvs. registreringsfejl mv. bliver korrigeret bagudrettet. Antallet af sager med
kontrol kan dermed ændre sig over tid. Tallene er opgjort pr. 10. november 2021. Antallet af sager summerer ikke til hoved-
totalen, da antallet af sager er opgjort som antallet af distinkte sager (antallet af forskellige sager). Den samme sag kan
derfor optræde på flere forskellige afgiftsarter, men kun én gang i hovedtotalen. 1) 2021 t.o.m. oktober måned.
I tabel 3 vises antallet af kontroller, samt hvor stor en andel hver afgiftsart udgør af det
samlede antal kontroller for de listede afgiftsarter. I opgørelsen af antallet af kontroller er
en kontrol defineret som en kontrol for hvert CPR/SE-nummer, afgiftsart og ind-
komstår.
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om afgift på øl, vin, chokolade, kaffe og konsum-is, til skatteministeren
2529047_0005.png
Tabel 3. Antal af kontroller
2016
Chokolade- og sukkerva-
reafgift
Dækningsafgift/Choko-
lade- og sukkervarer
Kaffe, kaffeekstrakt/er-
statning mv
Konsum-is afgift
Vinafgift
Ølafgift
I alt
651
62
43
18
293
464
1.531
2017
597
76
51
10
306
509
1.549
2018
499
75
31
16
282
432
1.335
2019
569
117
64
21
149
272
1.192
2020
452
103
35
16
167
238
1.011
2021
1)
318
39
40
12
241
1.106
1.756
I alt
3.086
472
264
93
1.438
3.021
8.374
Andel,
pct.
37
6
3
1
17
36
100
Anm: Antal kontroller opgøres dynamisk, dvs. registreringsfejl mv. bliver korrigeret bagudrettet, hvorfor tallene løbende kan
ændre sig og dermed afvige fra tidligere opgørelser. Tallene er opgjort pr. 10. november 2021. 1) 2021 t.o.m. oktober må-
ned.
Der er desuden spurgt til de administrative konsekvenser for virksomhederne ved en af-
skaffelse af afgifterne.
De samlede administrative konsekvenser for virksomhederne ved en afskaffelse af en af-
gift vil bl.a. afhænge af, hvor mange virksomheder der er registreret for den pågældende
afgiftspligtige vare. Et større antal virksomheder vil således - alt andet lige - medføre
større administrative besparelser ved en afskaffelse af en afgift. Opgørelse over antallet af
afgiftspligtige virksomheder i 2019 fremgår af tabel 4.
Tabel 4. Antal afgiftspligtige virksomheder i 2019
Antal virksomheder
Øl
Vin
Chokolade og sukkervarer
Kaffe
Konsum-is
833
2.762
1.437
471
264
Anm: Der er
taget afsæt i 2019, som er det seneste år, der afspejler et ”normalt” år,
og som ikke er påvirket af coronapan-
demien.
For virksomheder, der er registreret for øl- og vinafgift, pålægger de EU-harmoniserede
regler stadig virksomhederne at være registreret og at føre afgiftsregnskab mv. Det gælder
også i tilfælde af, at afgiften nedsættes til 0, hvilket
som nævnt
er muligt for vinafgif-
ten.
For afgifterne på chokolade, kaffe og konsum-is vil en afskaffelse medføre varige admini-
strative besparelser for virksomhederne. Desuden vil virksomhederne undgå eventuelle
problemer i forhold til håndteringen af varer, hvor der kan være usikkerhed om
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om afgift på øl, vin, chokolade, kaffe og konsum-is, til skatteministeren
2529047_0006.png
afgrænsningen af afgiftspligten. Virksomhederne vil herudover slippe for registrering for
afgiften samt løbende at skulle angive og afregne afgifterne.
Vurderingen af de administrative konsekvenser for virksomhederne foretages af Er-
hvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering, som hører under Erhvervsministeriet. Er-
hvervsministeriet er derfor anmodet om bidrag til besvarelse af de administrative konse-
kvenser for virksomhederne. Erhvervsministeriet har forelagt spørgsmålet for Erhvervs-
styrelsen, der har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Erhvervsstyrelsens
vurderinger af administrative konsekvenser foretages - efter sædvan-
lig praksis - på baggrund af konkrete lovforslag og bekendtgørelsesudkast i forbindelse
med det lovforberedende arbejde.
Ved lov om ændring til tinglysningsafgiften og forskellige andre love fra 2018 blev der
foretaget en AMVAB-måling af virksomhedernes administrative lettelser ved afskaffelse af
en række punktafgifter.
AMVAB-målingen viste bl.a., jf. også kapitel 4.2.1 i lovforslaget nr. 2018/1 LSF 103, at
afskaffelse af emballageafgiften for pantbelagte emballager skønnes at medføre en byrde-
lettelse på ca. 1 time om måneden for de ca. 350 omfattede virksomheder. Desuden viste
målingen, at afskaffelse af afgiften på elektriske sikringer til stærkstrømsanlæg skønnes at
medføre en byrdelettelse på ca. 1 time om måneden for de ca. 30 omfattede virksomheder.
Målingen viste ligeledes, at afskaffelse af vaffelbestemmelsen (chokoladeafgift på vafler)
skønnes at medføre en byrdelettelse på ca. 2 arbejdsdage om måneden for de ca. 86 omfat-
tede virksomheder.
Målingen fra 2018 kan således give en indikation af omfanget af de forventede administra-
tive besparelser ved afskaffelse af de nævnte afgifter.
Efter sædvanlig praksis vil der blive foretaget en vurdering af de administrative konse-
kvenser, såfremt der på et senere tidspunkt foreligger et konkret lovforslag eller bekendt-
gørelsesudkast. Hvis konsekvenserne ved det konkrete tiltag vurderes at være over 4 mio.
kr., foretages der herefter en AMVAB-måling.”
Side 6 af 6