Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2504781_0001.png
17. december 2021
J.nr. 2021 - 8512
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 84 af 11. november 2021 (alm. del).
Morten Bødskov
/ Annemette Ottosen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om, i forlængelse af SMVdanmarks foretræde for Skatteudvalget den 11. november 2021, at redegøre for, hvorfor Skattestyrelsen ikke sender en rykker til virksomheder, der glemmer at indberette, til skatteministeren
2504781_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 9. november 2021 fra SMVdanmark om
præsentation til foretræde den 11. november 2021 om opsagte moms- og skattelån, jf.
SAU alm. del
bilag 37.
Svar
SMVdanmark anfører, at der er ca. 500.000 momsregistrerede virksomheder i Danmark,
hvoraf der i perioden fra 2014 til 2018 var ca. 235.000 virksomheder, der fik en foreløbig
fastsættelse af deres skatte- eller afgiftsbetaling som følge af manglende indberetning, og i
perioden fra 2018 til 2020 var ca. 176.000 virksomheder, der fik en foreløbig fastsættelse
af deres skatte- eller afgiftsbetaling som følge af manglende indberetning.
SMVdanmark anfører i forlængelse heraf, at den eneste konsekvens af en foreløbig fast-
sættelse tidligere var en afgift på 800 kr., men at der nu er større konsekvenser, da det
også kan indebære opsigelse af coronalån.
Som eksempel nævner SMVdanmark bl.a., at en frisør, som har fyret sin eneste medarbej-
der under corona-krisen, glemmer at indberette, at virksomheden nu udbetaler 0 kr. i løn,
hvilket resulterer i, at et coronalån på over 100.000 kr. skal tilbagebetales straks.
I forlængelse heraf har SMVdanmark fire konkrete løsningsforslag: For det første foreslås
det, at én indberetningsfejl ikke bør medføre, at et coronalån på mange tusinde kroner
inddrages, da det giver en uproportionalitet mellem foreteelse og straf. For det andet fo-
reslås det, at Skattestyrelsen i alle tilfælde skal sende en advarsel til virksomhedens e-Boks
og om muligt via e-mail og sms til virksomheden, så snart en indberetningsfrist er over-
skredet. For det tredje foreslås det, at virksomhederne bør have mindst 15 arbejdsdage til
at indberette, inden de får en foreløbig fastsættelse, idet virksomhederne i dag oplever fri-
ster ned til 10 dage. For det fjerde foreslås det, at virksomheder, som indtil nu har fået
ophævet deres coronalån på grund af manglende advarsler, skal have mulighed for at få
genetableret deres coronalån.
Kommentar
Jeg har modtaget følgende bidrag fra Skattestyrelsen, hvortil jeg kan henholde mig:
”Skattestyrelsen
kan henvise til svar på SAU alm. del - spørgsmål nr. 45.
Skattestyrelsens bemærkninger til SMVdanmarks præsentation ved foretræde for Skatteudvalget
Skattestyrelsen har forholdt sig til den præsentation, som SMVdanmark har anvendt i for-
bindelse med foretræde for Skatteudvalget den 11. november 2021, jf. SAU alm. del
bi-
lag 37. Skattestyrelsen har en række bemærkninger dertil, som opsummeres nedenfor.
Virksomheder, der har fået én eller flere foreløbige fastsættelser
SMVdanmark præsenterer på slide 4 i bilag 37 tal om antallet og andelen af virksomheder,
der har fået en foreløbig fastsættelse. Skattestyrelsen har dog ikke mulighed for at holde
tallene på slide 4 op imod Skattestyrelsens egne tal, da der ikke er angivet kilder eller
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om, i forlængelse af SMVdanmarks foretræde for Skatteudvalget den 11. november 2021, at redegøre for, hvorfor Skattestyrelsen ikke sender en rykker til virksomheder, der glemmer at indberette, til skatteministeren
2504781_0003.png
kriterier for udtræk af tallene. Det bemærkes, at de af SMVdanmark præsenterede tal
umiddelbart består af det samlede antal foreløbige fastsættelser pr. år over en årrække,
mens antallet af virksomheder er oplyst ud fra det nuværende antal registreringer. Der ta-
ges heri bl.a. ikke højde for, at samme virksomheder kan have modtaget en foreløbig fast-
sættelse flere gange, ligesom der ikke tages højde for den løbende udskiftning i antallet af
registrerede virksomheder. Samtidig er der tale om en periode, før coronalånene blev ind-
ført i 2020, hvorfra virksomhederne har haft et større incitament til at indberette til tiden.
Skattestyrelsen har selv foretaget en opgørelse over antallet og andelen af unikke virksom-
heder, der har fået en foreløbig fastsættelse for hvert af årene i perioden 2019-2021. Der
er tale om virksomheder, som er registreret for moms og/eller A-skat, da det er de virk-
somheder, der kan
men ikke nødvendigvis har
modtaget et coronalån. Opgørelsen vi-
ser bl.a., at ca. 18 pct. af virksomhederne i 2019 fik en foreløbig fastsættelse for A-skat,
lønsum, moms og/eller punktafgift, mens det gjaldt ca. 13 pct. af virksomhederne i 2020
og 10 pct. i 2021, jf. tabel 1.
Tabel 1. Virksomheder med en eller flere foreløbige fastsættelser i 2019, 2020 og 2021
Unikke virksomheder*
Antal i alt
Antal med en eller flere foreløbige fastsættelser
Andel med en eller flere foreløbige fastsættelser
2019
505.214
90.493
18
2020
511.642
67.384
13
2021**
516.986
51.323
10
Note: *Unikke virksomheder er virksomheder registreret for moms og/eller A-skat ultimo året. Det samlede antal af unikke virksomheder,
der har været registreret i løbet af året, vil reelt være højere end angivet i tabellen. Det skyldes, at virksomheder, som er ophørt i løbet af året
og frem til opgørelsestidspunktet ultimo året, ikke tæller med. **2021 tallene er opgjort i november 2021. Andelen af virksomheder med en
foreløbig fastsættelse i 2021 forventes at blive lidt højere end 10 pct., da vi endnu mangler at passere frister for indberetning af moms og A-
skat.
Kilde: Skattestyrelsen.
Tallene for 2020 og 2021 kan være påvirket af, at virksomhederne i disse år har haft et
styrket økonomisk incitament til at indberette, før der udsendes en foreløbig fastsættelse,
da fraværet af en foreløbig fastsættelse er en betingelse for at modtage og opretholde co-
ronalån.
Arbejdsdage til at indberette inden foreløbig fastsættelse
Skattestyrelsen noterer sig, at SMVdanmark er af den opfattelse, at virksomhederne som
minimum bør have 15 arbejdsdage til at indberette, inden de får en foreløbig fastsættelse.
Skattestyrelsen kan i den forbindelse oplyse, at der på A-skatteområdet sædvanligvis går
fra tre uger til én måned fra den manglende indberetning til, at der udsendes en foreløbig
fastsættelse. I forhold til moms og lønsumsafgift går der tilsvarende typisk lidt over en
måned, mens der på punktafgiftsområdet typisk går ca. ti dage. Disse tidshorisonter skal
dog ses i forlængelse af, at dagene tælles fra
udløbet
af fristen. Virksomhederne har også
in-
den
fristens udløb en periode til at få indberettet i. For moms har virksomheder, der ind-
beretter for henholdsvis hvert kvartal og hvert halve år, lidt over to måneder fra, at der
åbnes for indberetning, til indberetningsfristen udløber. For punktafgifter har virksomhe-
derne typisk 15 dage. For lønsumsafgift har virksomhederne typisk 15 dage, hvor års-
afregnende virksomheder dog minimum har fem måneder. For A-skat og AM-bidrag, der
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om, i forlængelse af SMVdanmarks foretræde for Skatteudvalget den 11. november 2021, at redegøre for, hvorfor Skattestyrelsen ikke sender en rykker til virksomheder, der glemmer at indberette, til skatteministeren
2504781_0004.png
indberettes månedligt, åbnes der for indberetninger til måneder i et givet år ved udgangen
af det foregående år, og virksomhederne har så snart, at de har lønoplysningerne klar, mu-
lighed for at indberette disse.
Muligheder for fremadrettet at modtage lån
Skattestyrelsen noterer sig, at det af slide 6 i SAU alm. del
bilag 37 fremgår, at konse-
kvensen ved at få en foreløbig fastsættelse for en virksomhed med et coronalån er, at
virksomheden skal betale en afgift på 800 kr., og at virksomheden ikke fremadrettet kan
få et coronalån.
Skattestyrelsen kan oplyse, at en virksomhed ikke har været forhindret i at optage et ren-
tefrit lån, hvis virksomheden har erstattet en foreløbige fastsættelse med en indberetning
for afregningsperioden inden for en given tidsmæssig ramme.”
Side 4 af 4