Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2493560_0001.png
3. december 2021
J.nr. 2021 - 6856
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 80 af 9. november 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Anne Honoré Østergaard (V).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 80: Spm. om, hvordan Skattestyrelsen arbejder for at sikre, at ingen betaler for meget i skat, til skatteministeren
2493560_0002.png
Spørgsmål
Ifølge skat.dk arbejder Skattestyrelsen ud fra et slogan om, at ”Ingen skal betale hverken
for meget eller for lidt i skat”. Vil ministeren give
konkrete eksempler på, hvordan Skatte-
styrelsen arbejder for at sikre, at ingen betaler for meget i skat?
Svar
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet nedenstående bidrag fra Skattestyrelsen, som
jeg kan henholde mig til:
”Skattestyrelsen arbejder målrettet med vejledning og adfærdskommunikation, der bidra-
ger til at gøre det så nemt som muligt for borgere og virksomheder at indberette og betale
korrekte skatter og afgifter til tiden og til at sikre, at flest muligt faktisk gør det.
Skattestyrelsen vejleder på den kanal eller vha. det kanalmix, hvor der kan opnås bedst
mulig effekt set ift. ressourcer, budskab, målgruppestørrelse og behovssituation. Den pri-
mære kanal for vejledning om ratepension er årsopgørelsen i Tast-Selv, hvor der vejledes
kontekstspecifikt til en mindre, afgrænset målgruppe. Af årsopgørelsen fremgår det såle-
des for dem, der har foretaget indbetalinger, der overstiger rateloftet, at der ikke er fra-
drag for beløbet over rateloftet, og at beløbet vil kunne tilbagebetales eller overføres til en
anden pensionsordning med fradragsret. Den enkelte pensionsopsparer bliver således
gjort opmærksom på, at fradraget er blevet beskåret.
Til større målgrupper og bredere budskaber anvendes skat.dk som den store primære ka-
nal til digital vejledning, breve og mails til målrettet vejledning og kampagner til de bud-
skaber, hvor der er behov for at skabe større opmærksomhed.
Et godt eksempel på bred vejledning til en stor målgruppe er kommunikationsindsatsen
ifm. BoligJobordningen. Via linket
Skat.dk: Find dine fradrag
kan man se, hvordan Skat-
testyrelsen på skat.dk generelt vejleder borgere om, hvad man kan få fradrag for. Og via
linket
Skat.dk: Tjek dit håndværkerfradrag og servicefradrag
kan man se, hvordan Skatte-
styrelsen på skat.dk vejleder borgere om hvilke ydelser, man kan få håndværkerfradrag og
servicefradrag for.”
Side 2 af 2