Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2630545_0001.png
Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 774
Offentligt
28. september 2022
J.nr. 2022 - 12126
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 774 af 8. september 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Jeppe Bruus
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 798: Spm. om, hvor stort merprovenuet for staten vil være som følge af praksisændringen vedrørende moms, som blev varslet af Skattestyrelsen ved udkast til styresignal af den 7. juli 2022, til skatteministeren
2630545_0002.png
Spørgsmål
Hvis motion i fitnesscentre ikke fremover friholdes for momspligt, vil ministeren da op-
lyse, hvilke økonomiske konsekvenser dette vil få for de berørte udbydere og dermed for
personer, der dyrker fitness i fitnesscentre?
Spørgsmålet bedes besvaret senest 2 dage inden besvarelsen af SAU alm. del
samråds-
spørgsmål X og Y.
Svar
Skattestyrelsen har på baggrund af nogle domme afsagt af EU-Domstolen for nylig sendt
et udkast til et styresignal i høring, som lægger op til en ændring af den administrative
praksis og fortolkning af momsfritagelsen for undervisning. Det er Skattestyrelsens vur-
dering, at det er nødvendigt at ændre den gældende danske administrative praksis, som
bl.a. fritager undervisning i legemsøvelser.
Moms på legemsøvelser forventes at føre til højere forbrugerpriser på fitness-abonne-
menter der inkluderer sådan undervisning. Det skal dog bemærkes, at der allerede i dag
opkræves moms på anden træning i fitnesscentrene end undervisning i legemsøvelser.
Der er derfor ikke tale om, at et abonnement, der giver adgang til både holdundervisning
og selvstændig træning, er fuldt momsfritaget i dag.
Desuden bemærkes, at når der er moms på fitness-undervisning, vil der samtidig være fra-
drag for såkaldt købsmoms, dvs. moms på indkøb mv., der medgår til at frembringe ydel-
sen. Samtidig skal der ikke længere betales lønsumsafgift. I dag betales en lønsumsafgift
på 4,12 pct. af lønsummen fra fitness-undervisning.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at det umiddelbare provenu fra moms på fitness-
undervisning vil udgøre 190 mio. kr. (2023-niveau). Heri er indregnet fradrag for købs-
moms og modregnet hidtidig betaling af lønsumsafgift. Provenuet efter tilbageløb og ad-
færd skønnes at udgøre 140 mio. kr. (2023-niveau),
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenu fra moms på fitness-undervisning
2023-niveau
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
2023
190
150
140
2024
190
150
140
2025
190
150
140
Varigt
190
150
140
Anm.: Afrundet til nærmeste 10 mio. kr. Skønnet er foretaget med fokus på undervisning inden for fitness branchen, men
der kan også være anden kommerciel undervisning i legemsøvelser, der kan være omfattet af moms. Det er beregningstek-
nisk antaget, at styresignalet træder i kraft fra 1. januar 2023, da ikrafttrædelsestidspunktet på nuværende tidspunkt er
uvist. Det er lagt til grund, at momsen overvæltes i forbrugerpriserne. Det er beregningsteknisk antaget, at de momspligtige
køb forbundet med fitness-undervisning udgør 50 pct. af den skønnede omsætning fra fitness-undervisning (fraregnet løn-
sumsafgift og købsmoms), hvor skønnet for omsætningen er forbundet med stor usikkerhed. Der er indregnet arbejdsud-
budsvirkning svarende til en selvfinansieringsgrad på 4 pct.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 798: Spm. om, hvor stort merprovenuet for staten vil være som følge af praksisændringen vedrørende moms, som blev varslet af Skattestyrelsen ved udkast til styresignal af den 7. juli 2022, til skatteministeren
2630545_0003.png
Det forventes, at moms på fitness-undervisning vil føre til højere forbrugerpriser på fit-
ness-abonnementer, jf. ovenfor. Prisstigningen forventes alt andet lige at reducere efter-
spørgslen efter fitness-abonnementer. Denne adfærdsvirkning vurderes dog ikke at have
nævneværdig betydning for de provenumæssige konsekvenser. Dette skyldes, at den spa-
rede forbrugerudgift fra et reduceret forbrug af fitness-undervisning må påregnes anvendt
på andet forbrug, som vil indebære omtrent tilsvarende moms- og afgiftsprovenu som
den moms, der ellers ville være blevet betalt fra forbrug af fitness-undervisning.
På denne baggrund har Skatteministeriet ikke konkret skønnet over størrelsen af den af-
ledte nedgang i forbrug af fitness og det eventuelt afledte kundetab for udbydere af fit-
ness-undervisning, ligesom det samtidig bemærkes, at et skøn herfor vil være forbundet
med usikkerhed.
Det er almindelig kutyme, at der ikke anvises eller disponeres finansiering i forbindelse
med praksisændringer. Praksisændringer, som udmeldes i styresignaler som følge af fx
EU-domme, kan dog have konsekvenser for indtægterne på finansloven, og disse vil alt
andet lige komme til at indgå i det økonomiske råderum på linje med ændringer i andre
forhold, som påvirker råderummet.
Der henvises i øvrigt til svaret på SAU alm. del
spm. 770 (2021-22).
Side 3 af 3