Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2629834_0001.png
29. september 2022
J.nr. 2022-11265
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 765 af 2. september 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikke medlem af udvalget (MFU) Torsten Gejl (ALT).
Jeppe Bruus
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 765: MFU spm. om at redegøre for de økonomiske konsekvenser efter skat og tilbageløb, såfremt der indføres en 0-moms på frugt og grøntsager og frugt, grøntsager og fuldkorn, til skatteministeren
2629834_0002.png
Spørgsmål
Vil skatteministeren redegøre for de økonomiske konsekvenser efter skat og tilbageløb,
såfremt der indføres en 0-moms på: A) frugt og grøntsager? B) frugt, grøntsager og fuld-
korn
Svar
Indledningsvist vil jeg bemærke, at jeg som også anført ifm. SAU alm. del
samråds-
spørgsmål V (2021-22) har sympati for tanken om lavere moms på visse fødevarer og den
hensigt, der ligger bag, om at kunne tilgodese de danskere, der er hårdest ramt af højere
priser på fødevarer. Der er imidlertid også en række dilemmaer og konsekvenser forbun-
det med indførelse af en nedsat moms på fødevarer.
Det danske momssystem baserer sig på fælles EU-momsregler, som findes i momsdirekti-
vet. Der er i direktivet fastsat en normalsats på minimum 15 pct. Det er dog muligt for et
medlemsland at have nul-moms på visse varer/varegrupper, som er specifikt oplistet i di-
rektivet og som bl.a. omfatter fødevarer.
Betydningen af en indførelse af nul-moms på visse fødevarer vil afhænge af den konkrete
afgrænsning af de fødevarer, som er omfattet af nul-moms. Ved indførelse af nul-moms
på frugt skal der fx tages stilling, om frossen frugt, nødder og konserveret frugt er omfat-
tet af nulmoms. Der vil således skulle tages meget præcist stilling til afgrænsningen, og det
vil være vanskeligt at undgå gråzoner, hvor sammenlignelige varer beskattes forskelligt.
I forhold til fuldkorn vil det være meget vanskeligt umiddelbart at forudsætte, hvad der er
omfattet. I dette svar ses der derfor udelukkende på frugt og grøntsager.
En indførelse af nul-moms på frugt og grøntsager skønnes, afhængigt af den konkrete af-
grænsning, at medføre et umiddelbart mindreprovenu for staten på mere end 5 mia. kr.,
svarende til mere end 4 mia. kr. efter tilbageløb. Det bemærkes, at et afledt øget forbrug
af de omfattede varer (målt i kroner og øre) vil trække i retning af at øge mindreprove-
nuet. Der er dog ikke skønnet nærmere over størrelsen af provenuvirkningen fra adfærd
og dermed provenu efter tilbageløb og adfærd.
For borgerne vil momsbesparelsen umiddelbart være proportional med udgiften til de
omfattede varer, og i kroner og øre vil momsbesparelsen således være størst for de bor-
gere, der målt i kroner og øre køber mest af de omfattede varer.
Afslutningsvis skal bemærkes, at der også vil være bl.a. administrative og implemente-
ringsmæssige konsekvenser. Nulmoms på frugt og grøntsager vil være forbundet med
øgede administrative omkostninger for erhvervslivet såvel som det offentlige, bl.a. som
følge af afgrænsningsproblemer, ligesom nulmoms indebærer en samfundsøkonomisk
forvridning. Indførelse af nulmoms på frugt og grønt vil kræve ændringer i Skatteforvalt-
ningens Legacy systemer, hvilket må påregnes at indebære en længere tidshorisont og
være forbundet med udviklingsomkostninger.
Side 2 af 2