Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2623995_0001.png
19. september 2022
J.nr. 2022 - 7342
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 748 af 26. august 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Troels Ravn (S) og Louise Schack Elholm (V).
Jeppe Bruus
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 748: Spm. om at bekræfte, at der allerede findes en værnsregel under OECD/G20 Base Erosion and Profit Shifting Project (BEPS), der altid kan træde i kraft, hvis man har en mistanke om skattesnyd, til skatteministeren
2623995_0002.png
Spørgsmål
Skatteministeren nævner i sit svar på SAU alm. del
spørgsmål 421, at reglen om lagerbe-
skatning af investorerne ved investering i et investeringsselskab er en værnsregel, der skal
sikre, at investorerne ikke ved at foretage kollektiv investering i værdipapirer via en juri-
disk enhed skal kunne komme uden om den løbende beskatning af afkastet, der gælder
for investorer, der investerer i værdipapirer direkte. Kan ministeren bekræfte, at der alle-
rede findes en værnsregel under OECD/G20 Base Erosion and Profit Shifting Project
(BEPS), der altid kan træde i kraft, hvis man har en mistanke om skattesnyd, og dermed
vil kunne forhindre skattesnyd i de nævnte tilfælde?
Svar
Ligningslovens § 3 indeholder en generel omgåelsesklausul, som bygger på
EU’s skatte-
undgåelsesdirektiv, som igen bygger på anbefalinger fra OECD/G20 Base Erosion and
Profit Shifting Project (BEPS). Efter ligningslovens § 3 skal der for skattepligtige selska-
ber mv. ved indkomstopgørelsen ses bort fra arrangementer eller serier af arrangementer,
der er tilrettelagt med det hovedformål, eller der som et af hovedformålene har, at opnå
en skattefordel, som virker mod formålet og hensigten med skatteretten. Omgåelsesklau-
sulen er således rettet mod arrangementer eller serier af arrangementer, der ikke er reelle,
dvs. ikke afspejler den økonomiske virkelighed.
I forhold til reglen om lagerbeskatning ved investering i investeringsselskaber er investe-
ringsselskaber bl.a. defineret som selskaber med mindst 8 deltagere, hvis virksomhed be-
står i porteføljeinvestering i værdipapirer, og hvor selskabet ikke har pligt til at tilbage-
købe de udstedte aktier.
Hvis definitionen af investeringsselskaber ændres, således at sådanne selskaber ikke læn-
gere vil skulle anses for investeringsselskaber, vil selskaberne i stedet få status som almin-
delige selskaber. Dette vil indebære, at et dansk selskab i fuld overensstemmelse med
dansk lovgivning vil kunne investere i et selskab, som har mindst 8 deltagere, og som ude-
lukkende investerer i værdipapirer, uden at der indtræder en beskatning af afkastet. Dette
vil fx være situationen, hvis det værdipapirinvesterende selskab er hjemmehørende i en
stat, som ikke beskatter sådanne investeringsselskaber, investeringsselskabet ikke udlod-
der udbytte, og de danske selskabsinvestorers aktier i investeringsselskabet enten har ka-
rakter af skattefri datterselskabsaktier eller skattefri porteføljeaktier.
Der vil ikke være grundlag for at anvende omgåelsesklausulen i ligningslovens § 3, hvis
det i kraft af en ophævelse af den værnsregel, der indgår i definitionen af investeringssel-
skaber, bliver muligt for selskaber helt uden beskatning at investere i værdipapirer via et
andet selskab. Det skyldes, at der vil være tale om en reel investering i overensstemmelse
med gældende skatteret. Der findes således ikke en anden værnsregel, som kan imødegå
den skatteundgåelsesmulighed, som den gældende definition af investeringsselskaber bl.a.
er rettet mod.
Side 2 af 2