Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2623899_0001.png
Klik og vælg dato
J.nr. 2022 - 7062
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 740 af 26. august 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Troels Ravn (S) og Louise Schack Elholm (V).
Jeppe Bruus
/ Lasse Bank
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 740: Spm. om at redegøre for mindreprovenuet ved at ændre grænsen for ejerskab på under 10 pct. for overgangen til lagerbeskatning til 5. pct., til skatteministeren
2623899_0002.png
Spørgsmål
Vil skatteministeren i forlængelse af svaret på SAU alm. del
spørgsmål 421 redegøre for
mindreprovenuet ved at ændre grænsen for ejerskab på under 10 pct. for overgangen til
lagerbeskatning til 5. pct.?
Svar
Selskaber er fritaget for beskatning af afkast fra såkaldte datterselskabsaktier, dvs. hvor
selskabet ejer mindst 10 pct. af aktiekapitalen. Hvis selskabet ejer mindre end 10 pct. af
aktiekapitalen, da vil der i skattemæssig forstand være tale om såkaldte porteføljeaktier.
Selskaber skal medregne udbytter samt gevinst og tab på noterede porteføljeaktier ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Gevinst og tab opgøres efter lagerprincippet,
hvormed der årligt fortages en opgørelse af værdiudviklingen på selskabets aktier. Selska-
ber skal derimod alene medregne 70 pct. af udbytter fra unoterede porteføljeaktier i den
skattepligtige indkomst, mens gevinster (og tab) fra disse aktier er helt fritaget for beskat-
ning.
Spørgsmålet forstås således, at grænsen for, hvornår selskabers aktiebesiddelse skal be-
tragtes som datterselskabsaktier, reduceres fra 10 til 5 pct. Det indebærer, at de selskaber,
som opnår afkast fra aktier med en ejerandel mellem 5
10 pct., helt vil blive fritaget for
beskatning. Det gælder både ift. udbytter og gevinster (og tab) fra noterede aktier og på
udbytter fra unoterede aktier.
Hvis det lægges til grund, at selskabernes investeringer i porteføljeaktier udgør en kon-
stant andel af BNP, og at der opnås et gennemsnitligt årligt afkast på 7 pct., hvoraf 2 pct.
point udgøres af udbytte, da skønnes det samlet set at medføre et umiddelbart mindre-
provenu for det offentlige på i størrelsesordenen 2,6 mia. kr. (2023-niveau) hidrørende fra
danske selskabers porteføljeaktier.
En ændring af grænsen for kvalifikation af datterselskabsaktier vil desuden have adfærds-
mæssige konsekvenser. Hertil kommer, at udenlandske selskaber ligeledes vil blive fritaget
for dansk beskatning af udbytter fra danske porteføljeaktier, hvor selskabet ejer mindst 5
pct. af aktierne mod 10 pct. efter gældende regler. Der foreligger ikke umiddelbart oplys-
ninger, som giver mulighed for at kvantificere virkningen heraf. Samlet set vurderes de to
faktorer at øge mindreprovenuet i betydeligt omfang.
Side 2 af 2