Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2622041_0001.png
14. september 2022
J.nr. 2022 - 7060
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 738 af 26. august 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Troels Ravn (S) og Louise Schack Elholm (V).
Jeppe Bruus
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 738: Spm. om at undersøge, hvordan skattemyndighederne i Sverige, der anvender realisationsbeskatning, håndterer risici, til skatteministeren
2622041_0002.png
Spørgsmål
Skatteministeren nævner i sit svar på SAU alm. del
spørgsmål 421 og spørgsmål 233, at
en ændring fra lagerbeskatning til realisationsbeskatning for investorer med et ejerskab på
under 10 pct. i en virksomhed vil kunne forårsage indlåsningseffekter samt incitamenter
til salg og genkøb, hvor en investor står til tab. Vil ministeren undersøge, hvordan skatte-
myndighederne i Sverige, der anvender realisationsbeskatning, håndterer disse risici?
Svar
Efter de svenske regler er udgangspunktet, at selskaber er skattefri af gevinst på aktier og
modsvarende ikke har fradrag for tab. Dog skal selskaber medregne gevinst og tab på no-
terede porteføljeaktier ved indkomstopgørelsen, idet beskatningen sker efter realisations-
princippet. I forhold til tab gælder der den begrænsning, at disse alene kan fradrages i ak-
tier på noterede porteføljeaktier.
Efter Skatteministeriets oplysninger er der
udover den nævnte kildeartsbegrænsning for
tab
ikke særlige regler, der er indført med henblik på at modvirke indlåsningseffekter og
incitamenter til salg og genkøb.
Modsat realisationsprincippet betyder lagerprincippet, at der er en løbende beskatning.
Hvor indkomståret munder ud i en værdistigning, beskattes denne, men omvendt opnås
der også med det samme et fradrag, hvor indkomståret munder ud i en værdinedgang. En
lagerbeskatning er således en effektiv måde at imødegå uønskede indlåsningseffekter på.
Den gældende lagerbeskatning af selskabers noterede porteføljeaktier blev i sin tid indført
som et led i finansieringen af den nedsættelse af personskatterne, der blev gennemført i
2009, som en del af Forårspakke 2.0. En adgang til at kunne vælge realisationsbeskatning i
stedet for lagerbeskatning vil som følge af den deraf afledte mulighed for at kunne ud-
skyde beskatningstidspunktet medføre et mindreprovenu for det offentlige, som i givet
fald vil skulle finansieres.
Side 2 af 2