Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2622016_0001.png
14. september 2022
J.nr. 2022 - 6987
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 735 af 26. august 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Jeppe Bruus
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 735: Spm. om, hvilke værn Danmark har opstillet for at sikre, at virksomheder med hjemsted i Danmark og dermed dansk skattepligt ikke flytter vedtægtsmæssigt hjemsted til et andet EU-land eller tredjeland med henblik på at opnå mere gunstige skatteforhold, til skatteministeren
2622016_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvilke værn Danmark har opstillet for at sikre, at virksom-
heder med hjemsted i Danmark og dermed dansk skattepligt ikke flytter vedtægtsmæssigt
hjemsted til et andet EU-land eller tredjeland med henblik på at opnå mere gunstige skat-
teforhold.
Svar
Det følger af de almindelige regler om beskatning af aktieselskaber mv., at et selskab, som
ophører med at være fuldt skattepligtigt til Danmark, eller som efter bestemmelserne i en
dobbeltbeskatningsoverenskomst bliver hjemmehørende i en anden stat, skal anses for at
have afstået aktiver og passiver, som ikke fortsat er omfattet af dansk beskatning. Tilsva-
rende skal et selskab, der overfører aktiver og passiver internt i selskabet til et fast drifts-
sted eller et hovedkontor i en fremmed stat, anses for at have afstået de pågældende akti-
ver og passiver. I de nævnte tilfælde udløses der dermed beskatning (exitbeskatning), som
hvis aktiverne og passiverne faktisk var blevet afstået.
Det bemærkes i den forbindelse, at et dansk aktie- eller anpartsselskab, der flytter sin le-
delses sæde til en anden stat, ikke alene som følge heraf skal anses for at være ophørt med
at være fuldt skattepligtigt til Danmark, og der skal dermed ikke umiddelbart ske exitbe-
skatning i en sådan situation. Det skyldes, at den fulde skattepligt for aktie- og anpartssel-
skaber er baseret på, at selskabet er registreret i Danmark. Der vil dog skulle ske exitbe-
skatning, hvis selskabet som følge af flytningen af ledelsens sæde også bliver anset for
hjemmehørende i den anden stat, og hvis Danmarks dobbeltbeskatningsoverenskomst
med den pågældende stat tildeler denne beskatningsretten til selskabets indkomst. Et
udenlandsk selskab, der hidtil har været fuldt skattepligtigt til Danmark som følge af ledel-
sens sæde hér, vil tilsvarende skulle exitbeskattes, hvis ledelsens sæde flyttes til udlandet.
Formålet med reglerne om exitbeskatning er overordnet at sikre opretholdelsen af dansk
beskatningskompetence og at undgå en vilkårlig omfordeling af den danske skattebase til
andre lande. Reglerne sikrer, at Danmark kan beskatte kapitalgevinster mv., der er op-
stået, mens aktiver og passiver har været undergivet dansk beskatning. Exitbeskatningen
omfatter ikke aktiver og passiver, der fortsat er omfattet af dansk beskatning, fx fordi de
er knyttet til et fast driftssted her i landet.
Exitbeskatning indebærer, at urealiserede kapitalgevinster
herunder avancer (fx på pa-
tenter og andre immaterielle aktiver) og genvundne afskrivninger (på driftsaktiver)
der
er oppebåret, mens aktiverne mv. har været omfattet af dansk beskatning, kommer til be-
skatning, når aktiverne og passiverne udgår af dansk beskatningsret.
Et selskab, der er skattemæssigt hjemmehørende i EU/EØS, kan få henstand med beta-
ling af exitskatten, når beskatningen skyldes, at aktiverne og passiverne er overført til sel-
skabets hovedkontor eller faste driftssteder, som er beliggende i EU/EØS. Henstandsbe-
løbet afdrages i takt med, at der oppebæres afkast af de overførte aktiver, som ville være
blevet beskattet i Danmark, hvis aktiverne var forblevet her i landet. Dog skal det årlige
afdrag mindst udgøre et beløb svarende til 1/7 af den opgjorte exitskat.
Side 2 af 2