Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2622014_0001.png
14. september 2022
J.nr. 2022 - 6972
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 734 af 26. august 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Jeppe Bruus
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 734: Spm. om, hvilke regler der i dag gælder for virksomheder, der vælger at udflage danskejede skibe til lande i EU eller tredjelande, til skatteministeren
2622014_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvilke regler der gælder i dag for virksomheder, der vælger
at udflage danskejede skibe til lande i EU eller tredjelande, og dermed afbryder skatteplig-
ten i Danmark, herunder om disse pålægges exitbeskatning eller lignende skattemæssige
tiltag med henblik på at værne om Danmarks skattegrundlag.
Svar
Det bemærkes, at begrebet udflagning for det første anvendes om den situation, hvor et
rederi lader et skib, der hidtil har været registreret i et af de danske skibsregistre, registrere
i et andet lands skibsregister, så skibet derefter sejler under det pågældende lands flag. Be-
grebet anvendes for det andet om den situation, hvor rederiet
udover at lade skibet regi-
strere
overdrager ejendomsretten til skibet til en udenlandsk ejer, fx et udenlandsk sel-
skab i samme koncern.
De skattemæssige konsekvenser af de to typer af udflagning beskrives i det følgende. Det
lægges til grund, at rederiet har valgt beskatning efter tonnageskatteordningen.
Hvis rederiet alene lader skibet omregistrere til skibsregistret i et andet land, vil skibet
fortsat være omfattet af tonnageskatteordningen, og skibets nettotonnage vil fortsat indgå
ved opgørelsen af rederiets tonnageskattepligtige indkomst. Hvis skibet omregistreres til
et skibsregister i et land uden for EU-/EØS-området, vil det efter omstændighederne in-
debære, at rederiet ikke længere opfylder det såkaldte flagkrav, der gælder for anvendelsen
af tonnageskatteordningen. Flagkravet indebærer, at rederiet fra år til år skal fastholde el-
ler forøge den andel af den af rederiet ejede bruttotonnage, der er registreret inden for
EU/EØS. Hvis kravet ikke er opfyldt i et år, fordi en for stor del af rederiets bruttoton-
nage er registreret i tredjelande, vil en forholdsmæssig del af rederiets indkomst blive be-
skattet efter de almindelige regler om beskatning af selskabsindkomst. Dette gælder dog
ikke, hvis den samlede EU-/EØS-andel for alle rederier omfattet af tonnageskatteordnin-
gen ikke er faldet i gennemsnit over indkomståret.
Hvis rederiet
ud over at omregistrere skibet til skibsregistret i et andet land
overdrager
ejendomsretten til skibet til en udenlandsk ejer (fx et udenlandsk selskab i samme kon-
cern), vil skibet som udgangspunkt ikke længere være omfattet af tonnageskatteordnin-
gen. En sådan overdragelse vil efter omstændighederne udløse beskatning efter de almin-
delige regler af de udskudte skatter i form af genvundne afskrivninger og
for skibe an-
skaffet før 1. januar 2007
avancer, der kan konstateres ved overdragelsen. Det bemær-
kes, at der ikke vil være genvundne afskrivninger forbundet med skibe, der er erhvervet
efter rederiets overgang til tonnagebeskatning, da rederiet ikke har kunnet afskrive på
disse skibe. Genvundne afskrivninger vil være forbundet med skibe, som er erhvervet og
afskrevet på før overgangen til tonnagebeskatning.
De nærmere regler om beskatningen af udskudte skatter ved overdragelse er overordnet
udformet sådan, at der ikke sker beskatning, i det omfang rederiet erhverver tilsvarende
skibe i stedet for de overdragede. Reglernes formål er således at sikre, at udskudte skatter
kun kommer til betaling, i det omfang der sker en reduktion af rederivirksomheden.
Side 2 af 2