Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2623382_0001.png
16. september 2022
J.nr. 2022 - 6953
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 731 af 26. august 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 731: Spm. om at oplyse de eksterne omkostninger pr. km på hhv. benzin, diesel, lavemissions og nulemissions personbiler opdelt på de forskellige eksternaliteter, til skatteministeren
2623382_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse de eksterne omkostninger pr. km på hhv. benzin, diesel, lavemissi-
ons og nulemissions personbiler opdelt på de forskellige eksternaliteter? Vil ministeren
endvidere oplyse beskatningen pr. km. (såvel gennemsnitlig som marginal) opdelt på
samme biltyper og skattekilde?
Svar
Bilkørsel indebærer en række negative eksternaliteter for det øvrige samfund i form af
CO
2
, luftforurening, støj, trængsel, ulykker og slitage på infrastrukturen. Ud fra et sam-
fundsøkonomisk perspektiv bør beskatningen af personbiler afspejle og målrettes ekster-
naliteterne forbundet med kørsel i personbiler.
Størrelsen på de eksterne omkostninger er generelt behæftet med betydelig usikkerhed, og
de faglige skøn har de seneste år vist en betydelig variation i estimaterne for de eksterne
omkostninger. Derfor er der nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe med deltagelse af
Skatteministeriet, Finansministeriet og Transportministeriet med henblik på at afdække og
kvalificere de eksterne effekter tilknyttet kørsel.
For personbiler anvender Skatteministeriet for nuværende Bilkommissionens oplæg til
værdier for de eksterne omkostninger, hvilket også lå til grund for
Aftale om grøn omstilling
af vejtransporten (december 2020).
Der henvises til Bilkommissionens 1. delrapport fra side
221 for en uddybende beskrivelse af de forskellige eksternaliteter og kommissionens op-
læg til værdier for disse fordelt på drivmidler.
Med udgangspunkt i Bilkommissionens eksterne omkostninger, de gennemsnitlige årlige
afgifter over bilernes forventede levetid på 15 år og en forudsat årskørsel på 16.000 km,
skønnes afgifterne for nye nulemissionsbiler i 2022 at udgøre ca. 0,2 kr./km, mens de eks-
terne omkostninger udgør ca. 0,4 kr./km,
jf. figur 1.
Lavemissionsbiler og konventionelle biler betaler væsentligt mere i registreringsafgift og
løbende afgifter, og for disse biltyper overstiger afgiftsniveauet således niveauet for de
eksterne omkostninger,
jf. figur 1.
Det bemærkes, at afgifterne er opgjort som et vægtet gennemsnit over de forskellige bil-
segmenter, og at der er variation i afgiftsniveauet på tværs af bilsegmenter/-størrelse. Det
bemærkes desuden, at afgiftsniveauet såvel som niveauet for de eksterne omkostninger
ændrer sig over tid.
Afgiftsniveauet over bilernes levetid opgjort i kr./km omfatter både de løbende afgifter
(brændstof- og elafgifter inkl. moms, ejerafgift, udligningsafgift og ansvarsforsikringsaf-
gift) og registreringsafgift for nye biler i 2022. Af tabel 1 fremgår det, hvordan afgiftsbe-
lastningen er fordelt på de løbende afgifter hhv. registreringsafgiften.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 731: Spm. om at oplyse de eksterne omkostninger pr. km på hhv. benzin, diesel, lavemissions og nulemissions personbiler opdelt på de forskellige eksternaliteter, til skatteministeren
2623382_0003.png
Figur 1. Afgifter og (marginale) eksterne omkostninger i kr. pr. km for gennemsnitlige nye nul- og la-
vemissionsbiler og konventionelle biler i 2022
Kr./km
1,0
0,9
0,8
0,7
0,6
0,5
0,4
0,3
0,2
0,1
0,0
Nulemission
Lavemission
Konventionelle
Kr./km
1,0
0,9
0,8
0,7
0,6
0,5
0,4
0,3
0,2
0,1
0,0
Afgifter
Eksterne omkostninger
Anm.: Gennemsnitlig afgiftsniveau for nye biler i 2022 og gennemsnitligt niveau for de marginale eksterne omkostninger.
Der er forudsat en årskørsel på 16.000 km og en levetid på 15 år. De eksterne omkostninger er beregnet pba. de eksterne
omkostninger anvendt af Bilkommissionen. Opgørelser af størrelsesordenen for trafikkens marginale eksterne omkostnin-
ger er behæftet med væsentlig usikkerhed, og de faglige skøn, der indgår, ændrer sig over tid.
Kilde: Egne beregninger pba. Skatteministeriets bilmodel.
Afgiftsbelastningen for nulemissionsbiler udgør som nævnt ca. 0,2 kr./km, hvoraf ca. 90
pct. kan henføres til de løbende afgifter og resten til registreringsafgiften. Det skal ses i
lyset af de lempelige regler i registreringsafgiften for nulemissionsbiler, som indebærer, at
en stor del af nulemissionsbilerne ikke betaler registreringsafgift i 2022.
For lavemissionsbiler og ikke mindst konventionelle biler er afgiftsbelastningen højere
end nulemissionsbilernes, og ca. halvdelen af afgiftsbelastningen kan henføres til de lø-
bende afgifter og ca. halvdelen til registreringsafgiften,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Gennemsnitlig årlig afgiftsbelastning over bilers levetid for nye biler i 2022, fordelt på lø-
bende afgifter og registreringsafgift
Nulemission
Afgiftsbelastning, kr./km
- Heraf løbende afgifter, pct.
- Heraf registreringsafgift, pct.
0,21
89
11
Lavemission
0,68
51
49
Konventionelle
0,95
49
51
Anm.: Tabellen viser den gennemsnitlige årlige afgiftsbelastning over bilernes levetid på 15 år (opgjort i kr./km) for nye biler
i 2022 og fordelingen af denne afgiftsbelastning på de løbende afgifter hhv. registreringsafgiften. Der er forudsat en årskør-
sel på 16.000 km.
Kilde: Egne beregninger pba. Skatteministeriets bilmodel.
Side 3 af 3