Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2625967_0001.png
21. september 2022
J.nr. 2022 - 8739
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 719 af 24. august 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 719: Spm. om en oversigt over virkningen på de offentlige finanser umiddelbart, efter tilbageløb, efter tilbageløb og adfærd, samt virkning på arbejdsudbud og BNP forbundet med at sænke beskatningen af kapitalindkomst (positiv og negativ) og aktiebeskatningen fra de nuværende niveauer til en på landsplan harmoniseret sats på 25 pct., til skatteministeren
2625967_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren udarbejde en oversigt over virkningen på de offentlige finanser umiddel-
bart, efter tilbageløb, efter tilbageløb og adfærd, samt virkning på arbejdsudbud og BNP
forbundet med at sænke beskatningen af kapitalindkomst (positiv og negativ) og aktiebe-
skatningen fra de nuværende niveauer til en på landsplan harmoniseret sats på 25 pct.?
Virkningen ønskes oplyst for hver indkomstart og procentpointsændring fra de nuvæ-
rende satser til den nye sats. Virkningen bedes endvidere oplyst i 2025, 2030 og 2035.
Svar
Med gældende regler beskattes aktieindkomst med 27 pct. under en progressionsgrænse
på 58.900 kr. (opgjort i 2022-niveau) og med 42 pct. over progressionsgrænsen. Progressi-
onsgrænsen for er det dobbelte for ægtefæller. Skattesatserne for aktieindkomst er de
samme på landsplan (dvs. varierer ikke på tværs af kommuner).
Skatteværdien af negativ nettokapitalindkomst (populært kaldet rentefradraget) udgør ca.
33 pct. for renteudgifter under en beløbsgrænse på 50.000 kr. (100.000 kr. for
ægtefæller)
og ca. 25 pct. for renteudgifter herudover. Skatteværdien af rentefradraget varierer fra
kommune til kommune, idet fradraget gives i kommuneskatten. Kommuneskattesatserne
ligger i intervallet 22,8-26,3 pct. i 2022, mens den gennemsnitlige kommuneskattesats
(ekskl. kirkeskat) udgør 25,0 pct. (afrundet til 1 decimal) i 2022. For negativ nettokapital-
indkomst under beløbsgrænsen på 50.000 kr. lægges 8 pct.-point til skatteværdien af ren-
tefradraget (der dermed udgør 33 pct. ved den gennemsnitlige kommuneskattesats). Be-
løbsgrænsen på 50.000 kr. reguleres ikke og udhules dermed realt over tid i takt med, at
økonomien vokser.
Positiv nettokapitalindkomst beskattes i gennemsnit med 37,1 pct. under et bundfradrag
på 48.800 kr. (opgjort i 2023-niveau) og med 42 pct. over bundfradraget for personer, der
betaler topskat. Bundfradraget er det dobbelte for ægtefæller. Beskatningen af positiv net-
tokapitalindkomst under bundfradraget varierer også med størrelsen af kommuneskatten,
men udgør ca. 37,1 pct. i gennemsnit. Den progressive skattesats (formelt kaldet skatte-
loftet) for positiv nettokapitalindkomst på 42 pct. er den samme på landsplan.
Det skønnes, at en reduktion af satserne for beskatningen af aktieindkomst samt positiv
og negativ nettokapitalindkomst til 25 pct. medfører et umiddelbart mindreprovenu på
6,8 mia. kr. i 2025 (opgjort i 2023-niveau) faldende til 6,0 mia. kr. i 2035,
jf. tabel 1.
Samti-
dig skønnes mindreprovenuet efter tilbageløb at udgøre 5,3 mia. kr. i 2025 faldende til 4,6
mia. kr. i 2035.
Det bemærkes, at der ikke er opgjort en provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd. Det
skyldes, at de økonomiske ministerier ikke aktuelt skønner konkret over de afledte ad-
færdsvirkninger af en ændring af skatteværdien af negativ nettokapitalindkomst (rentefra-
draget). I det lys er det ikke muligt at skønne over de samlede adfærdsvirkninger, herun-
der den potentielle samlede ændring i arbejdsudbuddet.
Side 2 af 8
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 719: Spm. om en oversigt over virkningen på de offentlige finanser umiddelbart, efter tilbageløb, efter tilbageløb og adfærd, samt virkning på arbejdsudbud og BNP forbundet med at sænke beskatningen af kapitalindkomst (positiv og negativ) og aktiebeskatningen fra de nuværende niveauer til en på landsplan harmoniseret sats på 25 pct., til skatteministeren
2625967_0003.png
Tabel 1. Provenuvirkning (opgjort i 2023-niveau) ved at reducere satserne for beskatning af kapital-
og aktieindkomst til 25 pct. i 2025, 2030 og 2035
Mia. kr.
2025
2030
2035
Umiddelbar
provenuvirkning
-6,8
-6,1
-6,0
Provenuvirkning
efter tilbageløb
-5,3
-4,7
-4,6
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellen med afsæt i en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. Data er fra
2019 fremskrevet til 2023-niveau med forudsætningerne i Finansministeriets
Økonomisk Redegørelse, august 2022.
Udvik-
lingen i kapitalindkomsten (herunder renteudgifter) er fremskrevet med afsæt i forudsætningerne i den mellemfristede frem-
skrivning, der følger af
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2026, august 2022.
Det er forventningen, at en reduktion af rentefradraget alt andet lige vil reducere arbejds-
udbuddet, mens den reducerede beskatning af aktieindkomst og positiv nettokapitalind-
komst isoleret set vil indebære et øget arbejdsudbud. Som nævnt findes der imidlertid ak-
tuelt ikke et retvisende grundlag for at skønne over den samlede virkning på arbejdsud-
buddet, dvs. nettovirkningen af de to modsatrettede virkninger. Der er ligeledes set bort
fra de afledte virkninger af lavere beskatning på opsparingsadfærden og porteføljesam-
mensætningen.
En reduktion af beskatningen af aktieindkomst
som den der konkret spørges til
vil
desuden påvirke det såkaldte hovedaktionærproblem. De gældende skatteregler sikrer en
omtrentlig balance mellem på den ene side den højeste marginalskat på lønindkomst (på
ca. 56 pct. ved en gennemsnitlig kommuneskattesats ekskl. kirkeskat) og på den anden
side den højeste sammensatte marginalskat på aktieindkomst (på ca. 55 pct.)
1
. Det be-
grænser hovedaktionærernes tilskyndelse til indkomsttransformation, dvs. incitamentet til
at lade sig aflønne via udbytteindkomst i stedet for lønindkomst (eller omvendt). Den re-
duktion af beskatningen af aktieindkomsten ned til en skattesats på 25 pct., der konkret
spørges til, vil således skabe væsentlig ubalance mellem de højeste marginalskatter, hvor-
ved hovedaktionærerne vil få en markant øget tilskyndelse til at lade sig aflønne via udbyt-
teindkomst i stedet for lønindkomst
2
. De men potentielt mærkbare virkninger heraf er
ikke indregnet i provenuskønnene.
Som det fremgår af
tabel 1,
skønnes mindreprovenuet ved en reduktion af beskatningen af
kapital- og aktieindkomst at falde fra 2025 til 2035. Det afspejler, at det beregningsteknisk
forudsættes, at renteniveauet stiger frem mod 2035
og yderligere frem mod 2050, hvor
det langsigtede renteniveau på 4 pct. forudsættes nået. Det gradvist højere renteniveau in-
debærer en forøgelse både af den negative og den positive nettokapitalindkomst. Det for-
udsættes imidlertid, at den negative nettokapitalindkomst stiger relativt mest, hvorved
merprovenuet foranlediget af en reduktion af skatteværdien af negativ nettokapitalind-
Den højeste sammensatte marginalskat på aktieindkomst kan beregnes som 22 pct.+(1-0,22)*42
pct.≈55
pct., hvor de 22
pct. er selskabsskattesatsen, mens de 42 pct. skattesatsen for aktieindkomst over progressionsgrænsen på 57.200 kr. (op-
gjort i 2022-niveau).
2
Den højeste marginalskat for lønindkomst forbliver således på ca. 56 pct., mens den højeste sammensatte marginalskat på
aktieindkomst reduceres til 41,5 pct.
beregnet som 22 pct+((1-0,22)*25 pct=41,5 pct., hvor de 25 pct. er den harmonise-
rede skattesats, der konkret spørges til.
1
Side 3 af 8
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 719: Spm. om en oversigt over virkningen på de offentlige finanser umiddelbart, efter tilbageløb, efter tilbageløb og adfærd, samt virkning på arbejdsudbud og BNP forbundet med at sænke beskatningen af kapitalindkomst (positiv og negativ) og aktiebeskatningen fra de nuværende niveauer til en på landsplan harmoniseret sats på 25 pct., til skatteministeren
2625967_0004.png
komst (rentefradraget) isoleret set vokser mere frem mod 2035 end mindreprovenuet for-
årsaget af den lavere beskatning af positiv nettokapitalindkomst.
De samlede provenuvirkninger af trinvist at reducere satserne for beskatning af kapital-
og aktieindkomst til 25 pct. er vist i
tabel 2.
Tabel 2. Provenuvirkning ved at reducere satserne for beskatning af kapital- og aktieindkomst til 25
pct. i 2030, 2023-niveau
Satsændring
(højeste satser)
Pct.-point
-1
-2
-3
-4
-4,9
2)
-6
-7
-8
-9
3)
-10
-11
-12
-13
-14
-15
-16
-17
Ny højeste sats
1)
Umiddelbar
provenuvirkning
Provenuvirkning
efter tilbageløb
Pct.
41
40
39
38
37,1
36
35
34
33
32
31
30
29
28
27
26
25
------------------- Mia. kr. -------------------
-0,6
-1,2
-1,8
-2,4
-2,9
-3,6
-4,3
-4,9
-6,1
-6,1
-6,1
-6,0
-6,0
-6,0
-5,9
-6,0
-6,1
-0,5
-0,9
-1,4
-1,8
-2,2
-2,8
-3,3
-3,8
-4,7
-4,7
-4,7
-4,6
-4,6
-4,6
-4,6
-4,6
-4,7
Anm.: Linje 1-4 omfatter kun en reduktion af den høje sats for aktieindkomstskatten og skatteloftet for kapitalindkomst, linje
5-8 omfatter derudover en reduktion beskatning af positiv nettokapitalindkomst under bundfradraget, linje 9-15 omfatter
derudover en reduktion af skatteværdien af negativ nettokapitalindkomst under beløbsgrænsen, mens linje 16 og 17 også
omfatter reduktioner af den lave sats for aktieindkomstskatten.
1) De laveste satser for beskatning af kapital- og aktieindkomstskat ændres først, når den ny sats er på niveau med de
gældende satser i en kommune med den gennemsnitlige kommuneskattesats.
2) Variationen på tværs af kommuner i beskatningen af positiv nettokapitalindkomst fjernes herfra, så beskatningen af posi-
tiv nettokapitalindkomst harmoniseres til 37,1 pct. på landsplan. For at illustrere dette nedsættes den ny sats kun til 37,1
pct. i dette trin.
3) Den kommunale variation i skatteværdien af rentefradraget fjernes herfra, hvormed beskatningen harmoniseres til 33
pct. for den høje sats og 25 pct. for den lave sats på landsplan.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellen med afsæt i en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. Data er fra
2019 fremskrevet til 2023-niveau med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2022. Udviklingen i kapitalind-
komst (herunder renteudgifter) er fremskrevet med forudsætningerne i den mellemfristede fremskrivning fra august 2022.
Det er beregningsmæssigt forudsat, at den høje skattesats for aktieindkomstskat og den
progressive skattesats (formelt kaldet skatteloftet) for positiv kapitalindkomst, som med
gældende regler begge udgør 42 pct., først nedsættes trinvist til 37,1 pct., hvilket svarer til
den gennemsnitlige skattesats for positiv nettokapitalindkomst under bundfradraget. Sam-
tidig fjernes variationen på tværs af kommuner i beskatningen af positiv nettokapitalind-
komst, så denne harmoniseres til 37,1 pct. på landsplan.
Side 4 af 8
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 719: Spm. om en oversigt over virkningen på de offentlige finanser umiddelbart, efter tilbageløb, efter tilbageløb og adfærd, samt virkning på arbejdsudbud og BNP forbundet med at sænke beskatningen af kapitalindkomst (positiv og negativ) og aktiebeskatningen fra de nuværende niveauer til en på landsplan harmoniseret sats på 25 pct., til skatteministeren
2625967_0005.png
Herefter nedsættes den høje skattesats for aktieindkomst samt den nu ensartede og har-
moniserede skattesats for positiv nettokapitalindkomst trinvist fra 37,1 pct. til 33 pct.,
hvilket svarer til den høje sats for skatteværdien af negativ nettokapitalindkomst (rentefra-
draget) givet den gennemsnitlige kommuneskattesats. Samtidig fjernes den kommunale
variation i skatteværdien af rentefradraget, så denne harmoniseres til 33 pct. for den høje
skattesats og 25 pct. for den lave skattesats på landsplan.
Dernæst nedsættes den høje skattesats for aktieindkomst, den ensartede skattesats for po-
sitiv nettokapitalindkomst og den høje (nu harmoniserede) sats for skatteværdien af nega-
tiv nettokapitalindkomst (rentefradraget) trinvist fra 33 pct. til 27 pct., hvilket svarer til
den lave skattesats for aktieindkomstskatten.
Endelig nedsættes både den høje og den lave skattesats for aktieindkomstskatten, skatte-
satsen for positiv nettokapitalindkomst samt den høje sats for skatteværdien af negativ
nettokapitalindkomst (rentefradraget) fra 27 til 25 pct., hvilket svarer til den lave (nu har-
moniserede) sats for rentefradraget.
Afskaffelsen af kommunevariationen (harmonisering af skattesatser på landsplan) medfø-
rer isoleret set, at personer i kommuner med relativ høj kommuneskattesats vil få reduce-
ret beskatningen af positiv nettokapitalindkomst under beløbsgrænsen samt skatteværdien
af negativ nettokapitalindkomst. Det omvendte vil gælde for personer i kommuner med
relativ lav kommuneskattesats.
Størstedelen af mindreprovenuet kan henføres til reduktionen af beskatningen af aktie-
indkomsten, der isoleret set medfører et mindreprovenu efter tilbageløb på ca. 7 mia. kr. i
2030,
jf. tabel 3.
Side 5 af 8
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 719: Spm. om en oversigt over virkningen på de offentlige finanser umiddelbart, efter tilbageløb, efter tilbageløb og adfærd, samt virkning på arbejdsudbud og BNP forbundet med at sænke beskatningen af kapitalindkomst (positiv og negativ) og aktiebeskatningen fra de nuværende niveauer til en på landsplan harmoniseret sats på 25 pct., til skatteministeren
2625967_0006.png
Tabel 3. Provenuvirkninger ved trinvis reduktion af satserne for beskatning af aktieindkomst til 25
pct. i 2030, 2023-niveau
Satsændring
(lav/høj sats)
Pct.-point
0/-1
0/-2
0/-3
0/-4
0/-4,9
1)
0/-6
0/-7
0/-8
0/-9
0/-10
0/-11
0/-12
0/-13
0/-14
0/-15
-1/-16
-2/-17
Anm.: Se anmærkningstekst til tabel 2.
1) Satsen for den høje sats for beskatning af aktieindkomst nedsættes kun til 37,1 pct. for at lette sammenligningen mellem
tabel 2-5 hhv.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellen på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. Data er fra 2019 frem-
skrevet til 2023-niveau med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2022. Udviklingen i kapitalindkomst (her-
under renteudgifter) er fremskrevet med forudsætningerne i den mellemfristede fremskrivning fra august 2022.
Satser
(lav/høj)
Pct.
27/41
27/40
27/39
27/38
27/37,1
27/36
27/35
27/34
27/33
27/32
27/31
27/30
27/29
27/28
27/27
26/26
25/25
Umiddelbar
provenuvirkning
Provenuvirkning
efter tilbageløb
------------------- Mia. kr. -------------------
-0,5
-1,0
-1,5
-2,1
-2,5
-3,1
-3,6
-4,1
-4,6
-5,1
-5,7
-6,2
-6,7
-7,2
-7,7
-8,4
-9,0
-0,5
-0,8
-1,2
-1,6
-1,9
-2,4
-2,8
-3,2
-3,6
-4,0
-4,4
-4,7
-5,1
-5,5
-5,9
-6,5
-7,0
Reduktionen af beskatningen af positiv nettokapitalindkomst medfører isoleret set et
mindreprovenu efter tilbageløb på ca. 1,5 mia. kr.,
jf. tabel 4.
Side 6 af 8
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 719: Spm. om en oversigt over virkningen på de offentlige finanser umiddelbart, efter tilbageløb, efter tilbageløb og adfærd, samt virkning på arbejdsudbud og BNP forbundet med at sænke beskatningen af kapitalindkomst (positiv og negativ) og aktiebeskatningen fra de nuværende niveauer til en på landsplan harmoniseret sats på 25 pct., til skatteministeren
2625967_0007.png
Tabel 4. Provenuvirkninger ved trinvis reduktion af satserne for beskatning af positiv nettokapitalind-
komst til 25 pct. i 2030, 2023-niveau
Satsændring
(lav/høj sats)
Pct.-point
0/-1
0/-2
0/-3
0/-4
Harmonisering til
kommune-gns./-4,9
1)
-1,1/-6
-2,1/-7
-3,1/-8
-4,1/-9
-5,1/-10
-6,1/-11
-7,1/-12
-8,1/-13
-9,1/-14
-10,1/-15
-11,1/-16
-12,1/-17
Satser
(lav/høj)
Pct.
37,1/41
37,1/40
37,1/39
37,1/38
37,1/37,1
36/36
35/35
34/34
33/33
32/32
31/31
30/30
29/29
28/28
27/27
26/26
25/25
Umiddelbar
provenuvirkning
Provenuvirkning
efter tilbageløb
------------------- Mia. kr. -------------------
-0,1
-0,1
-0,2
-0,3
-0,4
-0,5
-0,7
-0,8
-0,9
-1,1
-1,2
-1,3
-1,5
-1,6
-1,7
-1,9
-2,0
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,3
-0,4
-0,5
-0,6
-0,7
-0,8
-0,9
-1,0
-1,1
-1,2
-1,3
-1,4
-1,5
Anm.: For negativ nettokapitalindkomst er provenuvirkningen af afskaffelsen af kommunevariationen angivet i første række,
hvor satsen i en kommune med den gennemsnitlige kommuneskattesats således fastholdes. Se desuden anmærknings-
tekst til tabel 2.
1) Kommunevariation i skatteværdien af positiv nettokapitalindkomst afskaffes herfra. Samtidigt afskaffes progressionen i
beskatningen af positiv nettokapitalindkomst.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellen på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. Data er fra 2019 frem-
skrevet til 2023-niveau med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2022. Udviklingen i kapitalindkomst (her-
under renteudgifter) er fremskrevet med forudsætningerne i den mellemfristede fremskrivning fra august 2022.
Reduktionen af rentefradraget medfører derimod isoleret set et merprovenu efter tilbage-
løb på ca. 3,8 mia. kr.,
jf. tabel 5.
Det bemærkes, at afskaffelsen af kommunevariationen i
skatteværdien af rentefradraget isoleret set medfører et mindreprovenu efter tilbageløb på
ca. 0,5 mia. kr., fordi rentefradraget i kommuner med en relativ lav kommuneskattesats
herved øges.
Side 7 af 8
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 719: Spm. om en oversigt over virkningen på de offentlige finanser umiddelbart, efter tilbageløb, efter tilbageløb og adfærd, samt virkning på arbejdsudbud og BNP forbundet med at sænke beskatningen af kapitalindkomst (positiv og negativ) og aktiebeskatningen fra de nuværende niveauer til en på landsplan harmoniseret sats på 25 pct., til skatteministeren
2625967_0008.png
Tabel 5. Provenuvirkninger ved trinvis reduktion af satserne for skatteværdien af negativ nettokapi-
talindkomst til 25 pct. i 2030, 2023-niveau
Satsændring
(lav/høj sats)
Pct.-point
Harmonisering til kommune-gns.
0/-1
0/-2
0/-3
0/-4
0/-5
0/-6
0/-7
0/-8
Satser
(lav/høj)
Pct.
25/33
25/32
25/31
25/30
25/29
25/28
25/27
25/26
25/25
-0,6
0,1
0,8
1,5
2,2
2,8
3,5
4,2
4,9
Umiddelbar
provenuvirkning
Provenuvirkning
efter tilbageløb
Mia. kr.
-0,5
0,1
0,6
1,1
1,7
2,2
2,7
3,2
3,8
Anm.: Provenuvirkningen af afskaffelsen af kommunevariationen angivet i første række, hvor satsen i en kommune med
den gennemsnitlige kommuneskattesats således fastholdes. Se desuden anmærkningstekst til tabel 2.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellen på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. Data er fra 2019 frem-
skrevet til 2023-niveau med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2022. Udviklingen i kapitalindkomst (her-
under renteudgifter) er fremskrevet med forudsætningerne i den mellemfristede fremskrivning fra august 2022.
Side 8 af 8