Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2621996_0001.png
14. september 2022
J.nr. 2022 - 6759
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 710 af 22. august 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Rasmus Stoklund (S).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 710: MFU spm. om hvor mange milliarder kroner det vil koste årligt at afskaffe hele registreringsafgiften, til skatteministeren
2621996_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor mange milliarder kroner det vil koste årligt at afskaffe hele re-
gistreringsafgiften?
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at effekterne er beregnet ud fra regnemetoder, som er ud-
viklet til at håndtere marginale ændringer. Effekterne ved en fuldstændig afskaffelse af re-
gistreringsafgiften er derfor forbundet med meget stor usikkerhed, særligt flere år frem.
Med
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten (december 2020)
mellem regeringen, RV, SF og
EL blev registreringsafgiften omlagt, så afgiften består af et værdielement og et CO
2
-til-
læg, som begge er progressivt indrettet. Herudover indfases registreringsafgiften for nul-
og lavemissionsbiler løbende for at fremme udbredelsen af grønne biler.
De lempelige regler for nul- og lavemissionsbiler betyder, at registreringsafgiften udgør en
større del af købsprisen for konventionelle biler ift. nul- og lavemissionsbiler. Elbiler i de
mindre prisklasser betaler således ikke registreringsafgift ved gældende regler, og en af-
skaffelse af registreringsafgiften vil derfor ikke påvirke prisen på disse biler, men i stedet
gøre dem mindre konkurrencedygtige ift. konventionelle biler. En afskaffelse af registre-
ringsafgiften vil derfor forventeligt medføre en markant stigning i salget af konventionelle
biler og et markant fald i salget af elbiler med øget CO
2
-udledning til følge.
En fuldstændig afskaffelse af registreringsafgiften på personbiler skønnes med stor usik-
kerhed at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 17,2 mia. kr. i 2023, ca. 16,7 mia.
kr. i 2025 og ca. 17,2 mia. kr. i 2030. Efter tilbageløb og adfærd skønnes med stor usik-
kerhed et mindreprovenu på ca. 11,8 mia. kr. i 2023, ca. 11,4 mia. kr. i 2025 og ca. 11,8
mia. kr. i 2030,
jf. tabel 1.
Adfærdsvirkningen dækker over et øget salg af særligt konventi-
onelle biler med deraf afledt provenu fra brændstofafgifter og moms mv. Det bemærkes
desuden, at en afskaffelse af registreringsafgiften forventeligt vil medføre en stigning i
markedsandelen for de dyreste bilsegmenter.
Tabel 1. Provenuvirkning ved fuld afskaffelse af registreringsafgiften på personbiler, 2023-2030
Mia. kr. (2022-niveau)
Umiddelbar provenuvirk-
ning
Efter tilbageløb og ad-
færd
2023
-17,2
-11,8
2024
-16,8
-12,2
2025
-16,7
-11,4
2026
-16,8
-11,5
2027
-16,8
-11,6
2028
-16,9
-11,6
2029
-17,0
-11,7
2030
-17,2
-11,8
Anm.: Beregningerne baserer sig på fjernelse af registreringsafgiften for personbiler, og tager udgangspunkt i gældende
regler frem til 2030 og en bilsalgsfremskrivning baseret på det faktiske 2021-salg og Klimastatus og -fremskrivning 2022.
Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd er inkl. arbejdsudbud.
Kilde: Egne beregninger pba. Skatteministeriets bilmodel.
Der er i beregningerne ikke taget højde for finansieringen af afskaffelsen af registrerings-
afgiften. Det må dog lægges til grund, at en konkret finansiering i den påkrævede størrel-
sesorden i et eller andet omfang vil have afledte virkninger på arbejdsudbud og økono-
misk aktivitet.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 710: MFU spm. om hvor mange milliarder kroner det vil koste årligt at afskaffe hele registreringsafgiften, til skatteministeren
2621996_0003.png
Det bemærkes desuden, at beregningerne ikke inkluderer varebiler og motorcykler. Ind-
tægten fra personbiler skønnes dog at udgøre ca. 95 pct. af det samlede provenu fra regi-
streringsafgiften.
Side 3 af 3