Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2621977_0001.png
Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 572
Offentligt
15. juni 2022
J.nr. 2022 - 4388
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 572 af 20. maj 2022 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Rasmus Jarlov (KF).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 707: Spm. om de provenumæssige konsekvenser før og efter adfærd samt den deraf følgende selvfinansieringsgrad ved at ændre på parametrene i beregningen af registreringsafgiften på personbiler, til skatteministeren
2621977_0002.png
Spørgsmål
Hvad koster det at sænke registreringsafgiften for nulemissionsbiler (typisk elbiler) i 2030
og derefter varigt, så afgiften er hhv. 70, 60 og 50, 40, 30, 20, 10 og 0 procent af registre-
ringsafgiften, og hvad vil det betyde for antallet af nulemissionsbiler?
Svar
Aftale om Grøn omstilling af vejtransporten (december 2020)
indgået mellem regeringen, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indebar en omlægning af bilafgifterne, så
de i højere grad blev målrettet bilers CO
2
-udledning, samt en lempelse af afgifterne for
nul- og lavemissionsbiler for at øge udbredelsen af disse. Aftalen indebar, at eksisterende
tillæg og fradrag i registreringsafgiften blev afskaffet, og at der blev indført et CO
2
-tillæg.
Således består registreringsafgiften i dag af et værdielement og et CO
2
-tillæg, som begge
er progressivt indrettet. For nulemissionsbiler (typisk elbiler) betales der pr. definition nul
kroner i CO
2
-tillæg, og registreringsafgiften er derfor alene bundet op på bilens værdi.
Registreringsafgiften for nulemissionsbiler indfases løbende. I 2030 indfases registrerings-
afgiften med 80 pct., og der gives et bundfradrag på 137.000 kr. Indfasningsprocenten sti-
ger årligt og udgør 100 pct. i 2035, mens bundfradraget fastholdes nominelt på 137.000
kr.,
jf. tabel 1.
Det bemærkes, at der tages endelig stilling til indfasningsprofilen efter 2030 i
forbindelse med det aftale pit-stop i 2025
1
.
Tabel 1. Indfasnings- og bundfradragsregler for nulemissionsbiler
2022
Indfasningspct.
Særligt bundfradrag, kr.
Kilde: Skatteministeriet.
2025
40
160.000
2030
80
137.000
2035
100
137.000
40
167.500
Der lægges til grund i svaret, at de efterspurgte nedsættelser vedrører indfasningsprocen-
ten for nulemissionsbiler. Med udgangspunkt i det forventede bilsalg
2
og gældende regler
skønnes en nedsættelse af indfasningsprocenten for nulemissionsbiler til 70 pct. med be-
tydelig usikkerhed at medføre et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 1,1 mia.
kr. i 2030, og det varige mindreprovenu skønnes at udgøre ca. 3,3 mia. kr.,
jf. tabel 2.
Lem-
pelsen skønnes med betydelig usikkerhed at medføre et mersalg af elbiler på ca. 7.000 stk.
i 2030, svarende til en stigning på ca. 6 pct.,
jf. tabel 2.
Det skal ses i lyset af, at det indebæ-
rer en begrænset ændring i den gns. registreringsafgift for elbiler, der reduceres med ca.
1
Det fremgår i aftaleteksten på
side 3, at ”Beregningsteknisk er det lagt til grund, at indfasningsprocenten øges med 4 pct.-
point om året frem til 2035, hvor den udgør 100 pct. Der tages endelig stilling til indfasningsprofilen efter 2030 i forbin-
delse med det aftalte pit-stop i 2025.”
Det forventede bilsalg er baseret på Klimafremskrivning 2022 korrigeret til et strukturelt niveau. Elbiler forventes at ud-
gøre mere end 50 pct. af bilsalget i 2030.
2
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 707: Spm. om de provenumæssige konsekvenser før og efter adfærd samt den deraf følgende selvfinansieringsgrad ved at ændre på parametrene i beregningen af registreringsafgiften på personbiler, til skatteministeren
2621977_0003.png
16.900 kr. (i løbende priser) ved 70 pct. indfasning fremfor 80 pct. indfasning. Samtidig
skønnes lempelsen at reducere salget af konventionelle biler og plug-in hybridbiler.
Ved en indfasningsprocent på 0
svarende til, at registreringsafgiften afskaffes for elbiler
skønnes mindreprovenuet efter tilbageløb og adfærd at udgøre ca. 5,7 mia. kr. i 2030 og
et varigt mindreprovenu på ca. 7,0 mia. kr.,
jf. tabel 2.
Samtidig skønnes der et mersalg af
elbiler på ca. 24.000 stk., svarende til en stigning på ca. 20 pct.,
jf. tabel 2.
Den gns. regi-
streringsafgift for elbiler falder med ca. 62.400 kr. (i løbende priser).
Virkningen ved en nedsættelse af indfasningsprocenten til 10 pct. er den samme som ved
0 pct, idet den gns. registreringsafgift for elbiler i begge tilfælde udgør 0 kr., da bundfra-
draget til nulemissionsbiler holdes fast på 137.000 kr. i beregningerne.
Tabel 2. Skønnet provenuvirkning og mersalg af elbiler ved forskellige nedsættelser af indfasnings-
procenten for nulemissionsbiler i 2030 og frem
2022-ni-
veau
Indfas-
ningspct.
70 pct.
60 pct.
50 pct.
40 pct.
30 pct.
20 pct.
10 pct.
0 pct.
Umiddelbar
mindreprovenu
i 2030
Mia. kr.
1,6
3,0
4,2
5,2
5,6
5,7
5,8
5,8
Mindreprovenu
efter tilbageløb
og adfærd i
2030
Mia. kr.
1,1
2,4
3,6
4,9
5,3
5,6
5,7
5,7
Varigt mindre-
provenu efter
tilbageløb og
adfærd
Mia. kr.
3,3
4,4
5,7
6,3
6,6
6,9
7,0
7,0
Mersalg af elbiler i 2030
Pct.
6
11
15
18
19
20
20
20
Stk.
7.000
13.000
18.000
22.000
23.000
23.000
24.000
24.000
Anm.: Baseret på den forventede salgssammensætning i 2030. Den varige virkning er ydermere baseret på provenuvirk-
ning fra den forventede salgssammensætning og gældende regler i 2035. Mersalg af elbiler afrundet til nærmeste 1.000.
Kilde: Skatteministeriets bilmodel.
Det bemærkes, at der er stor usikkerhed omkring det forventede bilsalg så langt ude i
fremtiden, og at de skønnede virkninger derfor er behæftet med stor usikkerhed.
Side 3 af 3