Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2621976_0001.png
14. september 2022
J.nr. 2022 - 6719
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 707 af 19. august 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 707: Spm. om de provenumæssige konsekvenser før og efter adfærd samt den deraf følgende selvfinansieringsgrad ved at ændre på parametrene i beregningen af registreringsafgiften på personbiler, til skatteministeren
2621976_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse de provenumæssige konsekvenser før og efter adfærd samt den
deraf følgende selvfinansieringsgrad ved at ændre på parametrene i beregningen af regi-
streringsafgiften på personbiler, herunder afgiftssatser, grænser, nedslag og tillæg. Bereg-
ningen bedes gennemført for 2022 og 2030.
Svar
Aftale om Grøn omstilling af vejtransporten (december 2020)
indgået mellem regeringen, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indebar en omlægning af bilafgifterne, så
de i højere grad er målrettet bilers CO
2
-udledning, samt en lempelse af afgifterne for nul-
og lavemissionsbiler for at øge udbredelsen af disse. Aftalen indebar, at eksisterende tillæg
og fradrag i registreringsafgiften blev afskaffet, og at der blev indført et CO
2
-tillæg.
Således består registreringsafgiften i dag af et værdielement og et CO
2
-tillæg, som begge
er progressivt indrettet. Herudover får alle biler et fradrag i registreringsafgiften, som i
2022 udgør 21.900 kr.
For at øge udbredelsen af grønne biler er nul- og lavemissionsbiler omfattet af særlige
lempelige regler, idet registreringsafgiften indfases løbende, og de får et særligt bundfra-
drag.
I 2022 indfases registreringsafgiften for nulemissionsbiler med 40 pct., og der gives et
bundfradrag på 167.500 kr., mens lavemissionsbiler indfases med 50 pct. og opnår et
bundfradrag på 48.750 kr. I 2030 indfases registreringsafgiften for nulemissionsbiler med
80 pct., og der gives et bundfradrag på 137.000 kr., mens lavemissionsbiler indfases med
80 pct. og opnår et bundfradrag på 35.000 kr. Der henvises til svaret på SAU alm. del
spm. 572 for provenuskøn ved forskellige ændringer af indfasningsprocenten for nulemis-
sionsbiler i 2030
1
.
Idet registreringsafgiften består af flere forskellige elementer og parametre, findes der for-
skellige muligheder for at ændre i afgiften. Da spørgsmålet ikke konkretiserer hvilken æn-
dring, der ønskes belyst, henvises der til Appendiks 4F fra side 157 i Skatteøkonomisk
Redegørelse 2021 (SR21) for et overblik over provenuskøn og selvfinansieringsgrader ved
at lempe hhv. stramme registreringsafgiften med ca. 500 mio. kr. i umiddelbar provenu-
virkning gennem forskellige virkemidler (stilleskruer). Det bemærkes, at stilleskruerne i
SR21 tager udgangspunkt i samme grundlag og forudsætninger som i
Aftale om grøn omstil-
ling af vejtransporten,
og at grundlag og forudsætninger løbende bliver opdateret bl.a. pba. af
seneste års faktiske bilsalg og Energistyrelsens årlige Klimafremskrivning.
1
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 572: SAU alm. del - svar på spm. 572.pdf (ft.dk)
Side 2 af 2