Notat
5. september 2022
J.nr. 2022-7101
Kontor:
Policy og Publikationer (POP)
Initialer:
Overblik over undersøgelser om spilreklamers effekt
for forbrugere
Der er foretaget en gennemgang af en række undersøgelser om sammenhængen mellem
markedsføring af spil og forekomsten af spilproblemer. Gennemgangen behandler 12 un-
dersøgelser fra hhv. Danmark, Storbritannien og Australien,
jf. vedlagte litteraturliste.
Undersøgelserne er udvalgt på baggrund af offentligt tilgængelige studier samt studier,
som Spillemyndigheden har modtaget gennem ekspertgrupper og lignende. Det betyder,
at der kan være relevante undersøgelser, som ikke er medtaget i gennemgangen.
Nedenfor fremhæves udvalgte nedslag fra undersøgelserne. Det bemærkes, at undersøgel-
serne anvender forskellige metoder (fx spørgeskema, kvalitative interviews, fysiske tests
mv.), ligesom karakteristika ved pengespillere, målgruppe mv. varierer på tværs af under-
søgelserne.
Generelt om sammenhæng mellem markedsføring af spil og spilafhængighed
Der er generelt begrænset viden om sammenhængen mellem markedsføring af spil og fo-
rekomsten af spilproblemer. På baggrund af de danske og udenlandske undersøgelser er
det ikke muligt at påvise en direkte eller entydig sammenhæng mellem omfanget af mar-
kedsføring af spil og forekomsten af spilafhængighed.
Undersøgelserne afdækker dog en række indikationer på sammenhænge mellem markeds-
føring af spil og spiladfærd, som gennemgås nedenfor.
Hvilke grupper påvirkes af markedsføring af spil
Flere undersøgelser peger på, at markedsføringen af spil har størst indflydelse på eksiste-
rende spillere, ikke mindst problemspillere, dvs. personer med moderate eller alvorlige
spilproblemer.
Flere problemspillere beretter, at de er blevet påvirket direkte af reklamer. Når problem-
spillere forsøger at afholde sig fra at spille, er de meget bevidste om, at de udsættes for
spilreklamer og kampagner. Markedsføring vurderes dog ikke at være hovedårsagen til
spilproblemer.
HHP