Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2616811_0001.png
1. september 2022
J.nr. 2022 - 6428
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 700 af 10. august 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jacob Jensen (V).
Jeppe Bruus
/ Annemette Ottosen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 700: Spm. om mulighederne for at ændre de nuværende regler for indbetaling af skat for erhvervsdrivende m.v., til skatteministeren
2616811_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for mulighederne for at ændre de nuværende regler for indbeta-
ling af skat for erhvervsdrivende, således at virksomheder fremover kan indbetale sine
medarbejderes indberettede skat løbende fremfor på de nuværende faste tidspunkter om
året, givet den nuværende situation med negative renter?
Svar
Det lægges til grund,
at der med virksomheders betaling af ”medarbejderes indberettede
skat”
tænkes på virksomheders betaling af indeholdt
A-skat og AM-bidrag.
Virksomheder skal indbetale skatter og afgifter m.v., herunder indeholdt A-skat og AM-
bidrag, til deres skattekonto. Der gælder for skattekontoen en lovbestemt grænseværdi,
der angiver, hvor mange penge en virksomhed kan have stående på skattekontoen, uden
at der sker udbetaling. Hvis indeståendet overstiger udbetalingsgrænsen, vil det oversky-
dende beløb blive udbetalt til virksomheden, medmindre virksomheden skylder skatter
eller afgifter m.v., der har en sidste rettidig betalingsdag, som indtræder inden for de næ-
ste 5 hverdage, eller beløbet skal sendes til Gældsstyrelsen med henblik på modregning
med gæld under inddrivelse eller opkrævning.
Udbetalingsgrænsen på skattekontoen kan højst udgøre 200.000 kr. Det betyder, at hvis
en virksomhed fx har en saldo på 200.500 kr., vil virksomheden få udbetalt 500 kr. Dette
skal ses i sammenhæng med, at skattekontoen skal anvendes til at betale skatter og afgifter
m.v. og ikke til at opbevare overskydende likviditet.
På grund af den ekstraordinære coronasituation vedtog Folketinget en række likviditetstil-
tag, som bl.a. omfattede, at en række betalingsfrister blev udskudt, ligesom udbetalings-
grænsen på skattekontoen blev midlertidigt forhøjet. Den midlertidige forhøjelse skulle
sikre, at virksomheder, der ikke havde behov for de øvrige likviditetstiltag, ikke skulle be-
tale negative renter i banken som følge af fx udskudte betalingsfrister. Derimod var det
ikke formålet, at virksomhederne skulle begynde at anvende skattekontoen til opsparing
eller som en egentlig bankkonto til at opbevare deres overskydende likviditet, indtil der
næste gang skulle betales fx moms. Størstedelen af coronalånene skulle tilbagebetales den
1. april 2022. Behovet for det forhøjede loft er derfor ved at være væk, og derfor blev be-
løbsgrænsen den 15. juni 2022 igen nedsat til 200.000 kr., så der er vendt tilbage til nor-
male tilstande.
I forhold til muligheden for at ændre reglerne, så virksomhederne får mulighed for frem-
over at kunne indbetale indeholdt A-skat og AM-bidrag løbende fremfor på de nuvæ-
rende faste tidspunkter om året, bemærkes det, at der efter gældende regler er en nær
sammenhæng mellem afregningsperioden (kalendermåneden) og betalingsfristen. Det
skyldes, at krav på A-skat og AM-bidrag først stiftes ved lønudbetalingen, der typisk sker
sidste bankdag i måneden. Denne dag vil derfor også være det tidligste tidspunkt, hvor en
betaling ville kunne ske, idet der ikke kan ske betaling af krav, der endnu ikke eksisterer.
For små og mellemstore virksomheder skal indeholdt A-skat og AM-bidrag således ind-
betales senest den 10. i den første måned efter udløbet af afregningsperioden (i januar
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 700: Spm. om mulighederne for at ændre de nuværende regler for indbetaling af skat for erhvervsdrivende m.v., til skatteministeren
2616811_0003.png
dog senest den 17.), mens beløbet for store virksomheder skal indbetales senest den sid-
ste hverdag (bankdag) i den måned, som indkomsten vedrører.
Hvis reglerne blev ændret, så virksomheder selv kunne vælge, hvornår de ville indbetale
beløb til dækning af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, ville det i vid udstrækning
betyde, at virksomhederne kunne anvende skattekontoen til at opbevare overskydende li-
kviditet, hvilket som nævnt ikke er hensigten med skattekontoen, og en sådan ændring af
reglerne vurderes af samme grund ikke at være hensigtsmæssig.
Side 3 af 3