Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2608434_0001.png
28. juli 2022
J.nr.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes foreløbigt svar på spørgsmål nr. 691 af den 27. juli 2022 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Juel-Jensen (V).
Jeppe Bruus
/ Kathrine Møller Lise
SAU, Alm.del - 2021-22 - Foreløbigt svar på spørgsmål 691: Spm. om kommentar til henvendelse af 26/7-22 fra Elo Jakobsen om forkert registrering og samvurdering af hans to matrikler i Povlsker, til skatteministeren
2608434_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere henvendelsen fra Elo Jakobsen af 26. juli 2022 om forkert re-
gistrering og samvurdering af hans to matrikler i Povlsker? I den forbindelse bedes mini-
steren besvare følgende:
Borgeren har ved en forespørgsel via e-mail til Vurderingsstyrelsen ved en telefonop-ring-
ning fra Vurderingsstyrelsen fået at vide, at han skal vente til der kommer ny ejendoms-
vurdering og så klage. Tidsestimat iflg. Vurderingsstyrelsen er 1 til 1�½ år. Finder ministe-
ren det rimeligt, at borgen iflg. Vurderingsstyrelsen skal vente 1 til 1�½ år med, at få rettet
en fejl i en ejendomsvurdering, når fejlen er begået af Vurderings og Skattestyrelsen? Og
hvordan kan sådan en fejl opstå?
Finder ministeren det rimeligt, at det er borgeren, der skal afholde alle udgifter ved mang-
lende salg af grund og ved anskaffelse af dokumentation for, at Vurderings og Skattesty-
relsen har begået fejl?
Finder ministeren det rimeligt, at borgen ved et eventuel salg om 1�½ år, grundet fejl hos
Vurderings og Skattestyrelsen, kan forvente at skulle betale en forhøjet ejen-domsskat ef-
ter 1. januar 2024 ved køb af ny mindre ejendom?
Finder Ministeren det rimeligt, at det er borgeren der skal finde hoved og hale i dette rod,
når ”systemet” begår fejl? Hvis en borger begår fejl, kommer ”systemet” efter den pågæl-
dende, men hvem kommer efter ”systemet”?
Borgeren har oplyst, at han er blevet oplyst om, at ”systemet” ikke begår fejl –
men er mi-
nisteren ikke enig i, at det er en fejl, at denne sag er opstået? Deler ministeren den hold-
ning, at ”systemet” altid har ret?
Hvor når kan borgeren forvente at der kommer styr på dette, og vil ministeren tage initia-
tiv til, at ”systemet” siger undskyld over for borgeren og godtgør de omkostnin-ger/udgif-
ter borgeren har haft?
Svar
Det er desværre ikke muligt at svare inden for fristen, da ministeriet afvikler sommerferie
i juli måned. Et endeligt svar vil blive fremsendt hurtigst muligt efter sommerferien.
Side 2 af 2