Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2614417_0001.png
26. august 2022
J.nr. 2022 - 5462
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 665 af 4. juli 2022 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Peter Juel-Jensen (V).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 667: MFU spm. om ministeren vil redegøre for, hvordan det sikres, at vi kommer i mål med vores grønne omstilling, og at det samtidig er økonomisk attraktivt at bo og leve i et landdistrikt eller på en ø, når man er afhængig af at kunne flytte sig for at passe sit arbejde, til skatteministeren
2614417_0002.png
Spørgsmål
Med Grøn skattereform for industri mv. af 24. juni 2022 tages et vigtigt skridt videre mod
den grønne omstilling, men samtidig udfordres tilgængeligheden i landdistrikterne, da af-
talen kan være med til at besværliggøre transporten eller prisen på transport i eller til land-
distrikter og øer og dermed hindre pendling og bosætning. Hvordan vil ministeren sikre,
at man forsat har økonomisk mulighed for at pendle, når man bor i et landdistrikt eller på
øerne?
Svar
Med
Grøn skattereform for industrien mv.
af 24. juni 2022 er der aftalt en høj og mere ensartet
CO
2
-afgift. Aftalen medfører hovedsageligt et højere afgiftsniveau for CO
2
-udledninger
fra industrien.
For brændstofafgifterne på transportområdet sker der ikke en afgiftsstigning for benzin
og diesel, men omlægningen sikrer, at den generelle CO
2
-afgift gælder på tværs af områ-
derne industri, erhverv mv., rumvarme og brændstofafgifter. Afgiftsniveauet for transport
og pendling med bil og busfart berøres dermed ikke af aftalen.
Med aftalen omfattes CO
2
-udledninger fra færgefart af CO
2
-afgift. Aftalepartierne er
imidlertid enige om at indføre et vindue for investeringer i grøn omstilling til industrien
og erhvervslivet. Aftalepartierne er derfor enige om, at der frem mod 2030 skal afsættes i
alt ca. 2 mia. kr. til omstillingsstøtte målrettet virksomheder, der har sværest ved at om-
stille sig. Det kan fx omfatte CO
2
-intensive virksomheder inden for gartnerier, færger og
fødevareindustrien.
Aftalepartierne er desuden enige om, at for så vidt angår specifikt indenrigshurtigfærger,
der ikke kan elektrificeres og derfor skal sejle på E-fuels, der for nærværende ikke er til-
gængelige på markedet, prioriteres disse i omstillingsstøtten.
Aftalen har således fokus på at begrænse omkostninger ved den grønne omstilling for
færgefart for øboer mv.
Partierne vil træffe beslutning om konkret udmøntning på baggrund af et oplæg fra rege-
ringen.
Side 2 af 2