Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2618460_0001.png
6. september 2022
J.nr. 2022 - 5618
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 677 af 8. juli 2022 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kim Valentin (V).
Jeppe Bruus
/ Lasse Bank
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 659: Spm. om ministeren kan oplyse de forventede omfattede ejendomsværdier og provenuskøn på baggrund af denne metode, til skattemoinisteren
2618460_0002.png
Spørgsmål
Hvad er ministerens kommentar til EjendomDanmarks beregninger, som viser, at lager-
skatten snarere pålægges ejendomsværdier for 500-600 mia. kr. end Skatteministeriets
usikre forventning på 350 mia. kr.? Der henvises til nyheden ”Finanstilsynets vejledning
udstiller problemerne med lagerskatten” fra EjendomDanmark den 4. juli 2022.
Svar
I
Aftale om ny ret til tidlig pension
fra oktober 2020 indgår, at der fra 2023 skal indføres lager-
beskatning af avancer på visse ejendomme ejet af selskaber. Det blev ifm. aftalen skønnet,
at den nye skat vil medføre et årligt merprovenu på 850 mio. kr. efter tilbageløb og ad-
færd. Ved provenuvurderingen blev det på baggrund af aggregerede oplysninger fra bl.a.
Danmarks Statistik skønnet, at ejendomme for en samlet værdi af ca. 350 mia. kr. ville
blive omfattet af lagerskatten.
Efterfølgende er der foretaget en konsolidering af provenuskønnet netop pba. regnskabs-
data, som Skatteministeriet har fået adgang til ifm. det lovforberedende arbejde. På bag-
grund af disse data er skønnet over den omfattede ejendomsmasse blevet opjusteret til
500 mia. kr., hvilket indebærer, at merprovenuet er blevet opjusteret fra 850 mio. kr. til
1.200 mio. kr. årligt efter tilbageløb og adfærd. Denne opjustering fremgår også af det
lovforslag, som Skatteministeriet sendte i offentlig høring den 1. juli 2022.
Selv om den regnskabsbaserede metode vurderes at være mere robust, er den stadig for-
bundet med betydelig usikkerhed. Fx er det ikke muligt pba. regnskabsoplysningerne at
afgøre, om ejendommen er fritaget for lagerbeskatningen, fordi den indgår i virksomhe-
dens egen drift. Der må desuden forventes store udsving i provenuet fra år til år som
følge af konjunkturudviklingen i samfundet som helhed.
Side 2 af 2