Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2601743_0001.png
29. juni 2022
J.nr. 2022 - 5255
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 637 af 15. juni 2022 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 637: MFU spm. om redegøre for den provenumæssige virkning (før og efter tilbageløb og evt. adfærd) fra at sænke de nuværende rentefradragssatser (både høj og lav sats) til 22 pct. som beskrevet i De Økonomiske Vismænds forårsrapport 2022, til skatteministeren
2601743_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for den provenumæssige virkning (før og efter tilbageløb og
evt. adfærd) fra at sænke de nuværende rentefradragssatser (både høj og lav sats) til 22
pct. som beskrevet i De Økonomiske Vismænds forårsrapport 2022. Der ønskes også be-
regninger for yderligere stramninger til henholdsvis 20, 18 og 16 pct. Ministeren bedes en-
delig oplyse, i hvilket omfang en sådan justering vil være forbundet med virkninger på ar-
bejdsudbuddet.
Svar
Med gældende regler udgør skatteværdien af negativ nettokapitalindkomst (rentefradra-
get) ca. 33 pct. for renteudgifter under en beløbsgrænse på 50.000 kr. (100.000 kr. for
æg-
tefæller)
og ca. 25 pct. for renteudgifter herudover. Værdien af rentefradraget varierer fra
kommune til kommune, idet fradraget gives i kommuneskatten, som udgør 25 pct. i gen-
nemsnit. For negativ nettokapitalindkomst under beløbsgrænsen lægges 8 pct.-point til
skatteværdien af rentefradraget. Beløbsgrænsen på 50.000 kr. reguleres ikke og udhules
dermed realt over tid i takt med, at økonomien vokser.
Det skønnes, at en reduktion af rentefradragets skatteværdi til 22 pct.
1
(som beskrevet i
DØRS’ forårsrapport 2022)
medfører et umiddelbart merprovenu på 4,5 mia. kr. og et mer-
provenu efter tilbageløb på 3,5 mia. kr. i 2025 (2022-niveau),
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenuvirkning af reduktioner af rentefradraget til 22, 20, 18 hhv. 16 pct. i 2025 og 2030
(2022-niveau)
Umiddelbart
merprovenu
Mia. kr.
2025
22 pct.
20 pct.
18 pct.
16 pct.
4,5
5,4
6,2
7,1
3,5
4,1
4,8
5,5
0,00
0,00
0,00
0,00
Merprovenu efter
tilbageløb
Virkning på
Gini-koefficienten
Pct.-point
2030
22 pct.
20 pct.
18 pct.
16 pct.
6,4
7,8
9,2
10,5
5,0
6,0
7,1
8,1
0,01
0,01
0,01
0,01
Anm.: Provenuvirkninger er afrundet til nærmest 0,1 mia. kr., og virkning på Gini-koefficienten er afrundet til nærmeste 0,01
pct.-point.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. 2019-data fremskrevet til 2022-niveau
med forudsætninger i
Økonomisk Redegørelse,
december 2021. Udviklingen i kapitalindkomst (herunder renteudgifter) er
fremskrevet med forudsætningerne i den mellemfristede fremskrivning fra august 2020.
1
Dog fastholdes variationen fra kommune til kommune.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 637: MFU spm. om redegøre for den provenumæssige virkning (før og efter tilbageløb og evt. adfærd) fra at sænke de nuværende rentefradragssatser (både høj og lav sats) til 22 pct. som beskrevet i De Økonomiske Vismænds forårsrapport 2022, til skatteministeren
2601743_0003.png
En reduktion af skatteværdien af rentefradraget til hhv. 20, 18 og 16 pct. skønnes at med-
føre et umiddelbart merprovenu i 2025 fra 5,4 mia. kr. og op til 7,1 mia. kr. og et merpro-
venu efter tilbageløb fra 4,1 mia. kr. og op til 5,5 mia. kr.
Det bemærkes, at der alene er skønnet over den umiddelbare provenuvirkning og prove-
nuvirkningen efter tilbageløb af de ovennævnte modeller for reduktion af rentefradraget.
Derimod er ikke opgjort en provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd, hvilket afspejler,
at de økonomiske ministerier ikke aktuelt skønner konkret over de afledte adfærdsvirk-
ninger, herunder den potentielle ændring i arbejdsudbuddet, som følge af en ændring i
rentefradraget.
Lavere rentefradrag vil imidlertid påvirke arbejdsudbuddet, dels via en indkomsteffekt,
som alt andet lige vil øge arbejdsudbuddet, dels via en substitutionseffekt, som isoleret set
vil reducere arbejdsudbuddet. Samlet set forventes en reduktion af rentefradraget at inde-
bære en begrænset reduktion af arbejdsudbuddet, men der er p.t. ikke grundlag for at
skønne over størrelsesordenen af denne effekt. Der er ligeledes set bort fra afledte virk-
ninger af lavere rentefradrag på opsparingsadfærden og porteføljesammensætningen, som
isoleret set kan trække i retning af at reducere merprovenuet af lavere rentefradrag.
Det bemærkes, at provenuvirkningerne af at reducere skatteværdien af rentefradraget
skønnes knap halvanden gang større i 2030 end i 2025. Det afspejler, at det beregnings-
teknisk forudsættes, at renteniveauet stiger frem mod 2030
og frem mod 2050
hvilket
indebærer en stigning i den negative nettokapitalindkomst (rentefradraget).
Det bemærkes yderligere, at de hypotetiske reduktioner af rentefradraget skønnes at være
omtrent fordelingsneutrale
i 2025, mens de skønnes at medføre en marginal
forøgelse
af ind-
komstforskellene i 2030. Det afspejler, at reduktionen af rentefradragets skatteværdi rela-
tivt set er mere koncentreret om personer i 5.-9. indkomstdecil end for personer i det
øverste indkomstdecil.
Side 3 af 3