Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2616754_0001.png
Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 356
Offentligt
29. marts 2022
J.nr. 2022 - 2257
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 356 af 1. marts 2022 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Christian Rabjerg Madsen (S).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach Mortensen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 634: MFU spm. om en opgørelse, der viser den gennemsnitlige årlige skattelettelse i antal kroner til henholdsvis de 100 og de 1.000 danskere, som har den højeste indkomst, hvis man indfører en kapitalbeskatning på 30 pct., til skatteministeren
2616754_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren fremsende en opgørelse, der viser den gennemsnitlige årlige skattelettelse i
antal kroner til de 1.000 danskere, som har den højeste indkomst, hvis man indfører en
kapitalbeskatning på 33 pct., herunder også nedsætter den nuværende 42 pct. aktiebeskat-
ning og beskatning af positiv nettokapitalindkomst til 33 pct. Desuden ønskes oplyst,
hvilken indkomst de pågældende 1.000 danskere i gennemsnit har hver især årligt i antal
kroner.
Svar
Det er beregningsteknisk lagt til grund, at en kapitalbeskatning på 33 pct. indebærer en
flad skat på 33 pct. på såvel aktieindkomst som positiv og negativ nettokapitalindkomst.
Der er ikke forudsat ændringer i skattesystemet i øvrigt.
Ved gældende regler udgør skatteværdien af negativ nettokapitalindkomst (rentefradraget)
ca. 33 pct. (ekskl. kirkeskat) for negativ nettokapitalindkomst på mindre end 50.000 kr.
(100.000 kr. for ægtepar) og ca. 25 pct. for negativ nettokapitalindkomst herudover
1
. Posi-
tiv nettokapitalindkomst beskattes med ca. 37 pct. under en beløbsgrænse på 47.400 kr. i
2022 (det dobbelte for ægtefæller) og op til 42 pct. for positiv nettokapitalindkomst over
beløbsgrænsen (42 pct., hvis personen er topskatteyder).
For aktieindkomst under progressionsgrænsen på 57.200 kr. i 2022-niveau (det dobbelte
for ægtefæller) betales 27 pct. i skat, mens der for aktieindkomst over progressionsgræn-
sen betales 42 pct.
En hypotetisk flad skat på 33 pct. på kapitalindkomst vil isoleret set indebære en reduk-
tion af skatten for personer med negativ nettokapitalindkomst udover 50.000 kr. (idet
skatteværdien
af den negative nettokapitalindkomst øges fra ca. 25 til 33 pct.) samt for per-
soner med positiv nettokapitalindkomst (hvor skatten reduceres fra 37/42 pct. til 33 pct.).
En hypotetisk flad skat på 33 pct. på aktieindkomst vil isoleret set indebære en forhøjelse
af aktieindkomstskatten for den del af aktieindkomsten, der ligger under progressions-
grænsen på 47.400 kr., men vil samtidig reducere beskatningen af den del af aktieindkom-
sten, der ligger over progressionsgrænsen.
Det skønnes, at en hypotetisk flad skat på aktie- og kapitalindkomst samlet set vil med-
føre et umiddelbart mindreprovenu på 3,7 mia. kr. i 2025 og et mindreprovenu efter tilba-
geløb på 2,8 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Det bemærkes, at renteniveauet skønnes at stige frem mod 2050, hvilket påvirker prove-
nuvirkningerne af fx at hæve rentefradraget for høje renteudgifter fra 25 til 33 pct. Kon-
kret skønnes den forudsatte stigning i renteniveauet at øge mindreprovenuet fra beskat-
ningen af kapitalindkomst fra 0,6 mia. kr. i 2025 til 1,5 mia. kr. i 2030. Samlet set skønnes
en hypotetisk flad skat på aktie- og kapitalindkomst på 33 pct. at indebære et umiddelbart
1
Skatteværdien af rentefradraget varierer fra kommune til kommune, fordi rentefradraget gives i kommuneskatten, som
varierer og gennemsnitligt udgør ca. 25 pct.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 634: MFU spm. om en opgørelse, der viser den gennemsnitlige årlige skattelettelse i antal kroner til henholdsvis de 100 og de 1.000 danskere, som har den højeste indkomst, hvis man indfører en kapitalbeskatning på 30 pct., til skatteministeren
2616754_0003.png
mindreprovenu på 4,6 mia. kr. i 2030 og et mindreprovenu efter tilbageløb på 3,5 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenuvirkninger af en flad skat på 33 pct. på positivaktieindkomst samt negativ og positiv
nettokapitalindkomst
(2022-niveau)
2025
Mia. kr.
Umiddelbart provenu
- Heraf provenu fra kapitalindkomstskat
- Heraf provenu fra aktieindkomstskat
Provenu efter tilbageløb
-3,7
-0,6
-3,1
-2,8
-4,6
-1,5
-3,1
-3,5
2030
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen i 2018 fremskrevet til 2022-niveau og
2025-regler med forudsætninger i Økonomisk Redegørelse, august 2021. Udviklingen i kapitalindkomst (herunder renteud-
gifter) er fremskrevet med forudsætningerne i den mellemfristede fremskrivning fra august 2020.
Det bemærkes, at der alene er skønnet over den umiddelbare provenuvirkning og prove-
nuvirkningen efter tilbageløb, men ikke er opgjort en provenuvirkning efter tilbageløb og
adfærd. Det skyldes bl.a., at de økonomiske ministerier ikke aktuelt skønner konkret over
afledte adfærdseffekter som følge af en ændring af skatteværdien på negativ nettokapital-
indkomst (rentefradraget).
De 1.000 danskere med de højeste bruttoindkomster har i gennemsnit en bruttoindkomst
på ca. 24,1 mio. kr. i det år, som indgår i analysen,
jf. tabel 2.
Ved gældende regler betaler
denne gruppe i gennemsnit ca. 10,9 mio. kr. i skat, hvilket skønnes at blive reduceret til
ca. 9,5 mio. kr. Det svarer til en gennemsnitlig reduktion af skatten for de 1.000 danskere
med højest indkomst på ca. 1,4 mio. kr. om året.
Tabel 2. Gennemsnitlig skattenedsættelse for de 1.000 danskere med de højeste bruttoindkomster
ved indførelse af en hypotetisk flad skat på 33 pct. på aktie- og kapitalindkomst
(2022-niveau)
Bruttoindkomst
Skattebetaling ved gældende 2025-regler
Skattebetaling ved indførelse af flad skat på 33 pct.
Skattenedsættelse
Mio. Kr.
24,1
10,9
9,5
1,4
Anm.: Bruttoindkomst er opgjort som summen af arbejdsindkomst, overførselsindkomst, kapitalindkomst samt positiv aktie-
indkomst. Det bemærkes, at der over tid er en relativ stor udskiftning i gruppen af de 1.000 personer med de højeste brutto-
indkomster. Derfor vil den gennemsnitlige årlige opgjorte skattelempelse
og de konkrete personer
variere fra år til år.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen i 2018 fremskrevet til 2022-niveau og
2025-regler med forudsætninger i Økonomisk Redegørelse, august 2021.
Det bemærkes, at bruttoindkomsten for de 1.000 danskere med de højeste bruttoindkom-
ster består af godt 50 pct. aktieindkomst, knap 10 pct. kapitalindkomst og knap 40 pct.
arbejdsindkomst. For gennemsnittet af skatteydere udgør arbejdsindkomst og overførsels-
indkomst en væsentligt større andel af den samlede bruttoindkomst.
Side 3 af 3