Skatteudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
24. juni 2022
J nr.
2022 - 1549
Skatteudvalget har i brev af 8. juni stillet mig følgende spørgsmål 626 alm. del, som
jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Schack Pe-
dersen (V).
Spørgsmål 626
Er ministeren enig i, at grønt brændstof som alternativt drivmiddel i fiskeriet ikke er
til rådighed i de mængder, der er brug for til at forsyne den danske fiskeflåde?
Svar
Der vurderes at være tekniske omstillingsmuligheder for fiskere, herunder bl.a.
omstilling til grønne brændstoffer og skift i redskaber.
Det vurderes for nuværende, at brugen af grønne brændstoffer ikke er økonomisk
rentabelt i fiskeribranchen.
Det forventes samtidig, at en grøn omstilling af fx luftfart og søfart vil medføre, at
produktionskapaciteten for grønne brændstoffer over tid stiger, og at prisen på
disse brændstoffer dermed falder.
Siden regeringen trådte til, er der afsat mere end 3 mia. kr. til at fremme udviklin-
gen og udbredelsen af PtX mhp. at få PtX op i skala og ned i pris, bl.a. med
Aftale
om udvikling og fremme af brint og grønne brændstoffer (Power-to-X-strategi) af
15. marts 2022.
Det blev med aftale om
Udvikling og fremme af brint og grønne brændstoffer af 15.
marts 2022
aftalt, at Danmark skal sigte efter at bygge 4 - 6 GW elektrolysekapaci-
tet i 2030. 4-6 GW elektrolysekapacitet i 2030 skønnes at kunne tilvejebringe 3-4,5
gange den mængde grøn brint, der skal anvendes i produktionen af PtX-brændsler
svarende til det indenlandske brændstofforbrug i luftfarten og søfarten (inkl. fiskeri).
Flere danske aktører har udmeldt en række projekter med henblik på at producere
forskellige PtX-brændstoffer. Flere af disse brændstoffer vurderes at kunne anven-
des i søfarten.
Flere danske aktører har udmeldt en række projekter med henblik på at producere
forskellige PtX-brændstoffer. Flere af disse brændstoffer vurderes at kunne anven-
des i søfarten. Der er imidlertid ikke tilgængeligt grundlag for at vurdere, i hvilket
omfang og inden for hvilken tidshorisont omstilling af søfarten vil ske igennem
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2