Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2596345_0001.png
20. juni 2022
J.nr. 2022-4549
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 581 af 24. maj 2022 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Jeppe Bruus
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om omfordeling ved opkrævning af et bidrag og en samtidig uddeling af de opkrævede midler principielt adskiller sig fra sammenhængen mellem skatter og afgifter og tilbageførsel til borgere og virksomheder, til skatteministeren
2596345_0002.png
Spørgsmål
Kulturministeren udtaler om regeringens nye streamingafgift
det såkaldte kulturbidrag
følgende: ”Det er ikke et bidrag, vi putter i statskassen. Det er penge, streamingtjene-
sterne kan
søge hjem igen, hvis de producerer dansk indhold”. Vil ministeren bekræfte
kulturministerens udlægning, og dermed at der ikke er tale om en skat? Vil ministeren på
den baggrund endvidere redegøre for, om det kan forventes, at ikke-skatten vil blive over-
væltet i de priser, forbrugerne oplever på deres streaming-abonnementer? Vil ministeren
eftersom pengene fra en streamingafgift ikke puttes i statskassen
redegøre for, hvor-
dan der sondres i den fremtidige støtte på området mellem tiltag, der støttes via midler fra
”statskassen” og tiltag, der støttes via midler fra et kulturbidrag –
som det jf. udtalelserne
må forstås
ikke kan betragtes som værende fra statskassen?
Svar
Regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Frie Grønne, Alterna-
tivet og Kristendemokraterne indgik den 21. maj 2022 en ny medieaftale for 2022-2025.
Med aftalen indføres der et kulturbidrag for streamingtjenester på 6 pct. af tjenesternes
omsætning i Danmark. Kulturbidraget skal understøtte produktionsmiljøet og være med
til at sikre, at der også i fremtiden produceres dansksprogede film, serier og dokumentarer
af høj kvalitet, som danskerne kan spejle sig i og være sammen om.
Ifølge aftalen fordeles provenuet fra kulturbidraget (opgjort efter tilbageløb og adfærds-
virkninger) med 50 pct. til en større Public Service-pulje samt 50 pct. til at øge tilskuddet
til danske film. Ordningen vil blive administreret af Kulturministeriet. De administrative
omkostninger afholdes af kulturbidraget.
Det er Danmarks Statistik, der som uafhængig myndighed vil skulle tage stilling til, hvor-
dan kulturbidraget kategoriseres ved opgørelsen af de offentlige finanser i nationalregn-
skabet, og dermed hvorvidt kulturbidraget vil påvirke skattetrykket. Det er Skatteministe-
riets umiddelbare vurdering, at kulturbidraget kan udgøre en form for skat/afgift og der-
med forøge skattetrykket. Der må umiddelbart forventes en overvæltning i forbrugerpri-
serne på streamingtjenester. I det omfang streamingtjenesterne modtager tilskud fra Pub-
lic Service-puljen eller fra puljen til danske film, kan det dog mindske streamingtjenester-
nes nettoomkostninger og dermed prisovervæltningen.
Herudover kan jeg henvise til kulturministerens
svar på KUU alm. del spørgsmål nr. 31 af
5. november 2021 (2021-22).
Af svaret fremgår blandt andet, at der i AVMS-direktivet gi-
ves mulighed for at pålægge både nationale og udenlandske streamingtjenester at bidrage
finansielt til fremstillingen af europæiske programmer. Ifølge direktivet skal de streaming-
tjenester, der forpligtes til at bidrage til en pulje, også selv gives adgang til at kunne søge
støtte fra samme pulje. Kulturbidraget kan dermed recirkuleres til de bidragende stre-
amingtjenester via en pulje efter nærmere fastlagte kriterier for puljen.
Side 2 af 2