Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2594670_0001.png
11. maj 2022
J.nr. 2022 - 3674
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 490 af 20. april 2022 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Louise Schack Elholm (Venstre).
Jeppe Bruus
/ Christian Vig Houe
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 577: Spm. om gebyr for anmodning om eksportgodtgørelse pr. dags dato er et fiskalt eller et omkostningsdækkende gebyr, til skatteministeren
2594670_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvornår gebyret for anmodning om eksportgodtgørelse er
blevet omlagt til et fiskalt gebyr, og hvad baggrunden er for omlægningen.
Svar
Som led i den politiske
Aftale om styrket regelefterlevelse på motorområdet
af 2. april 2019, be-
sluttede den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folke-
parti) samt Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Alternativet, at man ville afskaffe selvanmelderordningen på eksportom-
rådet. Den politiske aftale, der blev udmøntet ved lov nr. 1126 af 19. november 2019 om
ændring af registreringsafgiftsloven og forskellige andre love, blev indgået efter, at en eva-
luering af eksportgodtgørelsesordningen havde vist, at der var udfordringer med selvan-
melderes regelefterlevelse.
Motorstyrelsen overtog den 1. juli 2020 opgaven med at fastsætte værdien af brugte køre-
tøjer til eksport med henblik på eventuel udbetaling af eksportgodtgørelse.
I perioden fra og med den 1. januar 2020 til og med den 30. juni 2020 blev der opkrævet
et fast gebyr på 1.950 kr. pr. køretøj. Gebyret skulle betales af borgere og virksomheder,
herunder selvanmeldere, der ønskede at få udbetalt eksportgodtgørelse. Formålet med ge-
byret var at finansiere Skatteforvaltningens administration af eksportgodtgørelsesordnin-
gen. Selvanmeldere skulle i samme periode fortsætte med at selvanmelde, og derfor var
gebyret i denne periode af fiskal karakter.
Fra og med den 1. juli 2020 overgik gebyret til at være fuldt omkostningsdækkende. Det
vil sige, at gebyret fra og med den 1. juli 2020 løbende bliver korrigeret med henblik på at
afspejle Skatteforvaltningens faktiske omkostninger ved at varetage opgaven med at fast-
sætte værdien af brugte køretøjer ved eksport.
Der var således en periode fra den 1. januar 2020 frem til og med den 30. juni 2020, hvor
gebyret for anmodning om eksportgodtgørelse havde fiskal karakter. Siden den 1. juli
2020 har gebyret været et omkostningsdækkende gebyr, der afspejler de faktiske sagsbe-
handlingsomkostninger i Skatteforvaltningen.
Side 2 af 2