Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2594342_0001.png
15. juni 2022
J.nr. 2022 - 4710
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 573 af 20. maj 2022 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Rasmus Jarlov (K).
Jeppe Bruus
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 573: Spm. om, hvad det vil koste i 2030 at afskaffe tingslysningsafgiften for førstegangskøbere, til skatteministeren
2594342_0002.png
Spørgsmål
Hvad vil det koste i 2030 at afskaffe tingslysningsafgiften for førstegangskøbere?
Svar
Når rettigheder tinglyses, skal der betales tinglysningsafgift til staten. Det inkluderer
blandt andet tinglysning af ejerskifte af fast ejendom og tinglysning af pant i fast ejendom
eller i en andel i en andelsboligforening. Tinglysningsafgift betales af såvel privatpersoner
som virksomheder, der tinglyser rettigheder.
Ved tinglysning af ejerskifte af fast ejendom består afgiften af en fast afgift på 1.750 kr. og
en variabel afgift på 0,6 pct., der som udgangspunkt beregnes af ejerskiftesummen. Der
kan tinglyses ejerskifte af både ejerboliger og erhvervsejendomme.
Ved tinglysning af pant i fast ejendom eller andelsbolig består afgiften af en fast afgift på
1.730 kr. og en variabel afgift på 1,45 pct. af det pantsikrede beløb (pantebrevets nomi-
nelle værdi). Pant benyttes som sikkerhed for lån, herunder fx boliglån. Der kan tinglyses
pant i både ejerboliger og erhvervsejendomme.
En fritagelse for tingslysningsafgiften for førstegangskøbere vil indebære en række af-
grænsningsmæssige problemstillinger og vil herudover umiddelbart være forbundet med
betydelige administrative og kontrolmæssige udfordringer. Det er lagt til grund for besva-
relsen, at der med spørgsmålet sigtes til privatpersoners køb af fast ejendom. Samtidig be-
mærkes, at tingslysningsafgiften som hovedregel omfatter alle, der tinglyser rettigheder,
og der er umiddelbart ikke skattefaglige hensyn, der taler for at forskelsbehandle en privat
førstegangskøber, der tinglyser rettigheder, set i forhold til andre, der tinglyser rettigheder.
En fritagelse for tingslysningsafgiften for førstegangskøbere forudsætter en klar identifi-
kation af, hvornår der er tale om en førstegangskøber. Der skal blandt andet tages stilling
til, om fritagelsen skal omfatte alle typer fast ejendom, herunder fx sommerhuse, koloni-
haver, byggegrunde eller anden fast ejendom end beboelsesejendom. Hvis disse ejen-
domstyper medtages i fritagelsen, skal der også tages stilling til, om personer som i forve-
jen ejer en af de nævnte ejendomstyper omfattes af betegnelsen førstegangskøbere, når de
efterfølgende køber et hus eller en ejerlejlighed.
Det vil endvidere være vanskeligt at administrere, når to personer køber et hus sammen,
og den ene er førstegangskøber, og den anden tidligere har ejet et hus. Hvis parret skal
betale fuld afgift, fordi den ene part ikke er omfattet af fritagelsen som førstegangskøber,
ville det være muligt at undgå afgiften ved, at parret tinglyser et skøde, hvor kun første-
gangskøberen er angivet, og efterfølgende overdrage 50 pct. af ejendommen til den anden
part.
Hvis afgiftsfritagelsen også skal omfatte tinglysning af pant for førstegangskøbere, kan
der ske utilsigtet favorisering af boligejeren ved senere tinglysning af pant i ejendommen.
Det skyldes, at det ved tinglysning af et pantebrev på en ejendom er muligt at opnå
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 573: Spm. om, hvad det vil koste i 2030 at afskaffe tingslysningsafgiften for førstegangskøbere, til skatteministeren
2594342_0003.png
fritagelse for den del af den variable afgift, som svarer til hovedstolen på et eksisterende
pantebrev eller afgiftspantebrev, der er tinglyst på ejendommen. Hvis der gives afgiftsfri-
tagelse ved tinglysning af pant for førstegangskøbere, vil de således på et senere tidspunkt
kunne opnå afgiftsfritagelse ved tinglysning af et nyt pantebrev. En efterfølgende ejer vil
ligeledes kunne gøre brug af det pantebrev, som førstegangskøbere har tinglyst uden af-
gift på ejendommen.
Skattestyrelsen oplyser, at det pt. ikke er muligt at foretage et simpelt dataudtræk, der vil
kunne definere hvorvidt, at personen/tinglyser kan karakteriseres som førstegangskøber.
For at kunne identificere om en person er førstegangskøber vil sagsbehandlere i Skatte-
styrelsen med de nuværende systemer fx skulle slå personen op CPR-registeret for at
finde personens tidligere adresser, og efterfølgende skal disse adresser slås op i det elek-
troniske tinglysningssystem med henblik på at vurdere, om den afgiftsfritagne tinglysning
reelt er et førstegangskøb. På baggrund af Skattestyrelsen vurdering af tidsforbrug på
kontrol af førstegangskøberne, vil de årlige administrative omkostninger med de nuvæ-
rende systemer udgøre et trecifret millionbeløb.
I lyset af bl.a. de afgrænsningsmæssige spørgsmål er der ikke grundlag for at skønne over
de provenumæssige konsekvenser af en fritagelse for tingslysningsafgiften for første-
gangskøbere. Det bemærkes dog, at statens indtægter fra tinglysningsafgiften årligt udgør
ca. 9 mia. kr., og en betydelig del af de disse indtægter vurderes at stamme fra tinglysning
af ejerskifte af fast ejendom og tinglysning af pant i fast ejendom.
Side 3 af 3