Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2592297_0001.png
Folketinget
Skatteudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
30. oktober 2020
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Christiane Fallesen
Sagsnr.: 2020-0032/17-0049
Dok.:
1577872
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk@
+4572680391
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 435 (Alm. del), som Fol-
ketingets Skatteudvalg har stillet til justitsministeren den 25. maj 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Maria Holm
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 571: Spm. om der arbejdes for at etablere standarder og krav til de oplysninger, som der udveksles mellem lande, og i givet fald hvordan, til justitsministeren, kopi til skatteministeren
Spørgsmål nr. 435 (Alm. del) fra Folketingets Skatteudvalg:
”Vil ministeren på baggrund af sin besvarelse af SAU alm. del
– spørgsmål 270 og 272 oplyse følgende: Hvilke kriterier an-
vender hhv. den britiske og luxembourgske FIU i deres vurde-
ring af, om oplysninger skal videresendes til SØIK, er der for-
skelle på kriterierne, idet der er kommet 545 underretninger fra
den luxembourgske FIU og ingen fra den britiske FIU, og hvilke
karakteristika har de oplysninger, der videresendes?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et
bidrag fra Rigsadvokaten om udveksling af oplysninger mellem finansielle
efterretningsenheder (FIU’er).
Rigsadvokaten har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har indhentet følgende udtalelse fra Statsadvo-
katen for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet
(SØIK), hvortil Rigsadvokaten kan henholde sig:
”FIU’er i EU-medlemslande er på baggrund af EU’s
direktiv om forebyggende foranstaltninger mod an-
vendelse af det finansielle system til hvidvask af
penge eller finansiering af terrorisme forpligtet til at
udveksle oplysninger, der findes relevante for andre
EU-medlemslandes FIU’er.
Direktivet indeholder ikke specifikke kriterier for
vurderingen af relevansen af de underretninger, der
skal videregives, og Hvidvasksekretariatet kan ikke
på vegne af den britiske henholdsvis den luxem-
bourgske FIU gøre rede for, hvilke kriterier der an-
vendes i deres vurdering af, om oplysninger skal vi-
deresendes til Hvidvasksekretariatet, som er den
danske FIU.
Hvidvasksekretariatet er dog bekendt med, at der
kan forekomme variation i de specifikke kriterier og
tekniske løsninger, der benyttes, når udenlandske
FIU’er afgør, hvorvidt en underretning er relevant
til videregivelse. Deling af oplysninger mellem
FIU’er i EU-medlemslande foregår i udgangspunk-
tet gennem FIU.net eller andre sikrede kommunika-
tionskanaler som aftalt mellem FIU’erne afhængigt
af oplysningernes format.
2
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 571: Spm. om der arbejdes for at etablere standarder og krav til de oplysninger, som der udveksles mellem lande, og i givet fald hvordan, til justitsministeren, kopi til skatteministeren
FIU.net er et sikkert fælles kommunikationsnet-
værk, som understøtter deling af oplysninger og af-
sendelse af forespørgsler mellem FIU’er inden for
EU. Variationer i kriterier for deling af oplysninger
kan skyldes, at der anvendes forskellige tekniske
løsninger til identifikation af underretninger, som
vurderes relevante for andre FIU’er, og til behand-
ling af data forud for videregivelse via FIU.net.
Ved videregivelse af oplysninger fra udlandet til
Hvidvasksekretariatet er der ofte tale om oplysnin-
ger, der relaterer sig til Danmark eller danske stats-
borgere. Det kan eksempelvis være oplysninger
vedrørende danske kontoindehavere eller virksom-
heder registreret i Danmark, der opererer i udlandet,
samt transaktioner med danske kunder eller virk-
somheder som modtager eller afsender.
For så vidt angår karakteren af de oplysninger, der
modtages i Hvidvasksekretariatet fra andre landes
FIU’er, kan det oplyses, at oplysningerne ofte vil
have karakter af underretninger, der er blevet ind-
sendt til det pågældende lands FIU, og som efterføl-
gende deles med Hvidvasksekretariatet. På den bag-
grund afhænger karakteristika af de delte oplysnin-
ger af indholdet af og formatet for underretninger i
det pågældende land, hvilket ofte varierer fra land
til land.
Det bemærkes i den forbindelse, at indholdet af un-
derretninger ikke er defineret i Financial Action
Task Forces (FATF’s) anbefalinger, som sætter de
internationale standarder for bekæmpelse af hvid-
vask og finansiering af terrorisme, og der stilles li-
geledes ikke specifikke krav til indholdet af under-
retninger i EU’s direktiv om forebyggende foran-
staltninger mod anvendelse af det finansielle system
til hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme.
Hvidvasksekretariatet kan dog oplyse, at oplysnin-
ger modtaget fra udlandet, der stammer fra under-
retninger om mistanke om hvidvask eller finansie-
ring af terrorisme, almindeligvis indeholder oplys-
ninger svarende til indholdet af underretninger, der
modtages direkte i Hvidvasksekretariatet fra under-
retningspligtige under den danske hvidvasklov. Det
vil i udgangspunktet sige oplysninger om, hvem der
underretter, dato for underretning, underretnings-
type, benyttet valuta, beskrivelse af mistanken samt
oplysninger om den evt. mistænkelige transaktion
og de parter, der indgår i transaktionen.”
3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 571: Spm. om der arbejdes for at etablere standarder og krav til de oplysninger, som der udveksles mellem lande, og i givet fald hvordan, til justitsministeren, kopi til skatteministeren
2.
Justitsministeriet har herudover gennem Udenrigsministeriet anmodet om
oplysninger om den luxembourgske samt den britiske FIU’s kriterier for vi-
deregivelse af oplysninger.
For så vidt angår den luxembourgske FIU har det desværre ikke været mu-
ligt at indhente oplysninger om de konkrete kriterier for videregivelse af
oplysninger. Hvis Justitsministeriet modtager de anmodede oplysninger på
et senere tidspunkt, vil oplysningerne blive fremsendt til Folketingets Skat-
teudvalg.
For så vidt angår den britiske FIU har Udenrigsministeriet oplyst, at mini-
steret via Den Danske Ambassade i London har været i kontakt med UKIFU
(United Kingdom Intelligence Unit), der er placeret i National Crime
Agency, som efter det oplyste har oplyst følgende:
”Kriterier,
der anvendes ved vurderingen af, om oplysnin-
ger skal viderebringes som en hvidvaskunderretning til FIU
UK bestræber sig på at efterleve EU-lovgivningen, der kræver,
at man, så snart det er muligt, deler enhver form for materiale,
der påvirker en anden medlemsstat. Én måde UK efterlever dette
på er gennem ”Europol AP Sustrans-processen”, hvor man hver
måned foretager søgninger i sin finansielle database efter nye
efterretninger, der har forbindelse til EU-medlemsstater. Søg-
ningens resultater deles på AP Sustrans-platformen, der mulig-
gør match af data med andre jurisdiktioner.
Hvis UK identificerer efterretninger i tillæg hertil eller efterret-
ninger, der berettiger til direkte deling, så vurderes de på en case
by case basis.
Der er ikke en endelig liste af kriterier, men følgende overvejel-
ser indgår i vurderingen af, om efterretningerne viderebringes:
Forbindelse til jurisdiktionen
Identificeret kriminalitet
Er der aktuel kendt interesse inden for jurisdiktionens LE-
Aer (Law Enforcement Agencies)
Risikoniveau
Hvor meget haster det, fx er der nogen specificeret tids-
ramme
Værdi
Aktuel offentlig interesse, fx Panama Papers, Dansk Bank
etc.”
4