Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2584798_0001.png
Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 335
Offentligt
22. marts 2022
J.nr. 2022 - 1973
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 335 af 22. februar 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kim Valentin (V).
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 568: Spm. om kommentar til henvendelsen af 16/5-22 fra Claus Hedegaard Sørensen om præsentation til foretræde den 18. maj 2022 vedrørende skattevilkår for offentligt ansatte Øresundspendlere, til skatteministeren
2584798_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren som opfølgning på svar på SAU alm. del - spørgsmål 204 redegøre for, om
der findes et sagligt, skattefagligt argument for, at offentligt ansatte skal nyde ringere skat-
tevilkår end privatansatte, og hvad er ministerens kommentar til, at forskelsbehandlingen
mellem offentligt- og privatansatte grænsegængere forekommer vilkårlig?
Svar
I OECD’s modeloverenskomst, som er udgangspunktet for de dobbeltbeskatningsaftaler,
som Danmark har indgået med andre lande, behandles privatansatte og offentligt ansatte
efter forskellige bestemmelser.
I en konkret forhandling af en dobbeltbeskatningsoverenskomst kan aftaleparterne
komme frem til, at beskatningsretten til privatansattes løn fordeles på én måde, mens be-
skatningsretten til offentligt ansattes løn fordeles på en anden måde. Omvendt er der ikke
noget til hinder for, at beskatningsretten fordeles på samme måde for både privatansatte
og offentligt ansatte, herunder for så vidt angår den del af lønnen, der knytter sig til hjem-
mearbejde.
Den tidligere skatteminister gav i sit svar på SAU alm. del - spørgsmål 204 udtryk for, at
det administrative besvær, der kan være knyttet til opdeling af lønnen og oplysningspligt
mv. til både Danmark og Sverige, er et godt argument for at kigge nærmere på reglerne.
Det er jeg enig i. Og som nævnt i svaret på spørgsmål 204 er der dialog med de svenske
skattemyndigheder om reglerne i Øresundsaftalen.
Side 2 af 2