Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2592932_0001.png
13. juni 2022
J.nr. 2022 - 4586
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 567 af 16. maj 2022 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om at redegøre for virkningen af at ændre i det årlige frikortsbeløb for unge under 18 år, til skatteministeren
2592932_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for virkningen af at ændre i det årlige frikortsbeløb for unge un-
der 18 år? Der bedes redegjort for virkningerne af hhv. at øge eller sænke det årlige fri-
kortsbeløbet med hhv. 1.000, 1.500, 2.800, 4.100, 5.400, 6.700, 8.000, 9.300 eller 10.600
kr. Der bedes redegjort for virkningerne på arbejdsudbud, provenu og BNP.
Svar
Spørgsmålet forstås således, at konsekvenserne af ændringer af personfradraget for unge
under 18 år ønskes belyst. Personfradraget udgør 37.300 kr. (2022-niveau).
En forhøjelse af personfradraget med 10.600 kr. for unge under 18 år skønnes at medføre
et umiddelbart mindreprovenu på ca. 60 mio. kr. og et mindreprovenu på 40 mio. kr. ef-
ter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
En nedsættelse af personfradraget på 10.600 kr. for
unge under 18 år skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu på 120 mio. kr. og på
80 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
En forhøjelse af personfradraget med 10.600 kr. for unge under 18 år skønnes at øge ar-
bejdsudbuddet svarende til 50 fuldtidspersoner (opgjort som antal årsværk for unge under
18 år) og øge BNP med ca. 30 mio. kr. En nedsættelse af personfradraget med 10.600 kr.
for unge under 18 år skønnes modsat at reducere arbejdsudbuddet svarende til 100 fuld-
tidspersoner og reducere BNP med 40 mio. kr.
Det bemærkes, at en stor andel af de berørte unge under 18 år har en indkomst omkring
størrelsen af det nuværende personfradrag, og en ændring af personfradraget for unge vil
derfor påvirke marginalskatten for relativt mange. Det medfører positive adfærdsvirknin-
ger ved forhøjelser af personfradraget for unge under 18 år.
Langt de fleste voksne skatteydere har derimod indkomster, som er væsentlig højere end
det normale personfradrag. Derfor vil ændringer i personfradraget for voksne kun påvirke
marginalskatten for meget få personer og vil dermed stort set udelukkende have en ind-
komsteffekt, hvilket isoleret set trækker i retning af en reduktion af timearbejdsudbuddet
ved en forhøjelse af personfradraget.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om at redegøre for virkningen af at ændre i det årlige frikortsbeløb for unge under 18 år, til skatteministeren
2592932_0003.png
Tabel 1. Provenu, BNP og arbejdsudbud af ændringer af personfradraget for unge under 18 år
Person-
fradraget
Forhøjelse
1.000 kr.
1.500 kr.
2.800 kr.
4.100 kr.
5.400 kr.
6.700 kr.
8.000 kr.
9.300 kr.
10.600 kr.
Nedsættelse
-1.000 kr.
-1.500 kr.
-2.800 kr.
-4.100 kr.
-5.400 kr.
-6.700 kr.
-8.000 kr.
-9.300 kr.
-10.600 kr.
Umiddelbart
provenu
Efter tilbageløb
og adfærd
BNP-
Virkning
1
Arbejdsudbud
Fuldtidspersoner
2
0
0
0
50
50
50
50
50
50
Fuldtidspersoner
2
0
0
0
-50
-50
-50
-50
-100
-100
----------------------------- Mio. kr. -----------------------------
-10
-10
-20
-30
-30
-40
-50
-50
-60
0
-10
-10
-20
-20
-30
-30
-40
-40
0
0
10
10
20
20
20
20
30
----------------------------- Mio. kr. -----------------------------
10
10
20
30
50
60
80
100
120
10
10
20
20
30
40
60
70
80
0
0
-10
-10
-20
-20
-30
-30
-40
1) De opgjorte virkninger på BNP afspejler den isolerede BNP-virkning af de skønnede ændringer i arbejdsudbuddet.
2) Ændringen i antal arbejdstimer for unge under 18 år er omregnet til fuldtidspersoner med udgangspunkt i det forudsatte
årlige timetal for fuldtidsbeskæftigede voksne.
Anm.: Det er beregningsteknisk forudsat, at unge under 18 år har samme timearbejdsudbudsadfærd (forstået som samme
substitutionselasticitet og samme indkomstfølsomhed) som gennemsnittet af resten af befolkningen, mens tiltagene forud-
sættes ikke at påvirke unges valg om at have et arbejde eller ej (dvs. der beregnes ikke en deltagelseseffekt). Provenu og
BNP-virkning er afrundet til nærmeste 10 mio. kr., og arbejdsudbuddet er afrundet til nærmeste 50 fuldtidspersoner.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellen på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data er fra 2019 frem-
skrevet til 2022-niveau med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, december 2021.
Det skal understreges, at de skønnede adfærdsvirkninger for unge er behæftet med stor
usikkerhed og afspejler en beregningsteknisk forudsætning om, at elasticiteterne i unges
timearbejdsudbudsadfærd kan antages at svare til gennemsnittet for den voksne befolk-
ning under ét. Det er derudover forudsat, at tiltagene ikke påvirker unges valg om at have
et arbejde eller ej.
Side 3 af 3