Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2591613_0001.png
8. juni 2022
J.nr. 2022 - 4424
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 547 af 11. maj 2022 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Rene Christensen (DF).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 547: Spm. om at opgøre provenueffekten af den grønne skattereform i umiddelbar virkning og virkning efter tilbageløb og adfærd, opdelt på brancher, af regeringens forslag til en CO2-afgift, til skatteministeren
2591613_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre provenueffekten af den grønne skattereform i umiddelbar virkning
og virkning efter tilbageløb og adfærd, opdelt på brancher, af regeringens forslag til en
CO
2
-afgift? Effekten bedes opgjort for alle år frem mod 2030.
Svar
I denne besvarelse er effekter beregnet pba. Klimastatus
og fremskrivning 2022 (KF22).
Regeringen foreslår i sit udspil en CO
2
-afgift på 750/375/100 kr. pr. ton CO
2
for hhv.
ikke-kvoteomfattede virksomheder, kvoteomfattede virksomheder og mineralogiske pro-
cesser mv. i 2030. I 2025 forhøjes CO
2
-afgiften for de kvoteomfattede sektorer til 75 kr.
pr. ton CO
2
, mens afgiften for de ikke-kvoteomfattede sektorer forhøjes til 350 kr. pr. ton
CO
2
. Fra 2025 og frem mod 2030 indfases de foreslåede afgiftssatser lineært
1
.
Den samlede umiddelbare provenueffekt af CO
2
-afgiftsforhøjelsen og omlægningen af
energiafgiften på rumvarme skønnes at udgøre ca. 0,7 mia. kr. i 2025 stigende til ca. 2,1
mia. kr. i 2030,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Umiddelbare provenueffekter af regeringens udspil til en CO
2
-afgift
Mio. kr. (2022-niveau)
Alm. Proces (ETS)
Alm. proces (ikke-ETS)
Landbrug mv.
Gartnerier (ETS)
Gartnerier (ikke-ETS)
Mineralogi (cement)
Mineralogi mv. (ikke-ce-
ment)
Nordsø
Olieraffinaderier
Fiskere
Indenrigssøfart
Jernbane
Fossile til elproduktion
Indenrigsflyvninger
I alt (CO
2
-afgiftsforhø-
jelse)
Omlægning af rumvar-
meafgiften
I alt
2023
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
2024
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
2025
0
50
75
0
25
100
25
100
75
100
125
25
100
0
825
0
0
0
0
-125
700
2026
0
100
125
0
25
125
50
175
125
125
150
25
175
25
1.200
-150
1.050
2027
25
150
175
0
25
125
50
225
175
150
175
25
200
25
1.550
-175
1.375
2028
50
200
225
0
25
125
50
300
225
175
200
25
200
25
1.850
-175
1.650
2029
50
250
275
25
50
150
50
350
250
175
225
25
200
25
2.075
-200
1.875
2030
75
300
300
25
50
150
50
400
300
200
250
0
150
50
2.275
-225
2.050
Anm: Provenu er afrundet til 25 mio. kr. og enkelte summer afviger pga. afrundingen.
Kilde: Skatteministeriet og Klimastatus- og fremskrivning 2022
1
For sektorer, der allerede er pålagt en højere afgift i 2025 end ovenstående satser, fastholdes niveauet, indtil afgiften over-
stiger den eksisterende. Dette gør sig kun gældende for kvoteomfattede gartnerier og alm. proces i 2026 og 2027.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 547: Spm. om at opgøre provenueffekten af den grønne skattereform i umiddelbar virkning og virkning efter tilbageløb og adfærd, opdelt på brancher, af regeringens forslag til en CO2-afgift, til skatteministeren
2591613_0003.png
Provenu efter tilbageløb og adfærd af CO
2
-afgiftsforhøjelsen og omlægning af energiafgif-
ten på rumvarme skønnes at udgøre ca. 0,4 mia. kr. i 2025 stigende til ca. 0,9 mia. kr. i
2030,
jf. tabel 2.
Derudover skønnes der at være et lille mindreprovenu i 2023 og 2024 på ca. 25 mio. kr.,
jf. tabel 2.
Det skyldes, at virksomheder forventes at starte deres langsigtede tilpasning til
afgiftsniveauet allerede fra annonceringstidspunktet af afgiftsstigningerne. Det betyder, at
de reducerer deres CO
2
-udledninger i 2023 og 2024, hvormed der fremkommer et min-
dreprovenu.
Tabel 2. Provenu efter tilbageløb og adfærd (inkl. arbejdsudbud) af regeringens udspil til en CO
2
-
afgift
Mio. kr. (2022-niveau)
Alm. Proces (ETS)
Alm. proces (ikke-ETS)
Landbrug mv.
Gartnerier (ETS)
Gartnerier (ikke-ETS)
Mineralogi (cement)
Mineralogi mv. (ikke-ce-
ment)
Nordsø
Olieraffinaderier
Fiskere
Indenrigssøfart
Jernbane
Fossile til elproduktion
Indenrigsflyvninger
I alt (CO
2
-afgiftsforhø-
jelsen)
Omlægning af rumvar-
meafgiften
I alt
2023
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-25
0
-25
2024
0
-25
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-25
0
-25
2025
0
25
50
0
25
75
25
25
50
50
100
25
100
0
550
-125
425
2026
0
50
100
0
25
75
25
50
75
50
100
25
150
0
750
-125
600
2027
0
75
125
0
25
75
25
50
100
50
125
25
175
25
900
-150
750
2028
25
100
150
0
25
75
25
75
125
50
125
25
175
25
1025
-175
850
2029
25
100
175
0
25
75
25
75
150
50
150
25
150
25
1100
-200
900
2030
50
125
200
0
25
75
50
75
150
50
150
0
125
25
1100
-200
900
Anm: Provenu er afrundet til 25 mio. kr. og enkelte summer afviger pga. afrundingen.
Kilde: Skatteministeriet og Klimastatus- og fremskrivning 2022
Side 3 af 3