Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2591607_0001.png
Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 174
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
4. april 2022
Svar på Finansudvalgets alm. del-spørgsmål nr. 174 af 8. marts
2022 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svaret på L 1 spørgsmål 47 som følge af forslaget om det
såkaldte kulturbidrag og øvrige nye initiativer? Opgørelsen bedes lavet uden
initiativer, som ikke har effekt efter 2021, og ligeledes opgøre provenuvirkningen i
2030 og varigt. I opgørelsen bedes også medtaget initiativer, der fjerner fradrag
(f.eks. fjernelsen af håndværkerdelen i BoligJobordningen).
Svar
Som nævnt i svar på L 1 spørgsmål 47, ønsker regeringen at prioritere velfærd,
klima, miljø og folkesundhed. Det kræver finansiering. Derfor har regeringen af-
skaffet en række særlige skatterabatter og bl.a. forhøjet afgiften på tobak samt af-
giften på bæreposer og engangsservice samt vedtaget at indføre afgift på nikotin-
produkter for at give borgerne incitament til at ændre adfærd.
På nuværende tidspunkt er det ikke muligt at skønne over provenuet fra et muligt
kommende kulturbidrag fra streamingtjenester som følge af manglende kendskab
til sats og grundlag. Derfor indgår initiativet ikke i svaret.
Skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil siden
regeringen tiltrådte i sommeren 2019 og frem til 8. marts 2022, skønnes at
medføre en umiddelbar nettostramning på ca. 7,8 mia. kr. i umiddelbar virkning i
2022 og ca. 1,5 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
I 2025 skønnes den
samlede stramning at være ca. 8,8 mia. kr. i umiddelbar virkning og ca. 1,8 mia. kr.
efter tilbageløb og adfærd. I 2030 skønnes den samlede stramning at være ca. 8,0
mia. kr. i umiddelbar virkning og ca. 1,3 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. Varigt
skønnes effekten at være 11,9 mia. kr. og 4,7 mia. kr. i henholdsvis umiddelbar
virkning og virkning efter tilbageløb og adfærd.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om at oplyse antallet af personer i arbejde, der har oplevet en negativ effekt på deres disponible indkomst som følge af skatte- og afgiftsstigninger indført af regeringen siden regeringsskiftet i 2019, til skatteministeren
2591607_0002.png
Side 2 af 14
Tabel 1
Provenuvirkninger af skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil
siden sommeren 2019
Mio. kr. (2022-niveau)
Stramninger
Umiddelbar virkning (A)
Virkning efter tilbageløb (B)
Virkning efter tilbageløb og ad-
færd (C)
Lempelser
Umiddelbar virkning (A)
Virkning efter tilbageløb (B)
Virkning efter tilbageløb og ad-
færd (C)
Midlertidige likviditetslempelser
corona
Umiddelbar virkning (A)
Virkning efter tilbageløb (B)
Virkning efter tilbageløb og ad-
færd (C)
Netto, ekskl. midlertidige likvidi-
tetslempelser
Umiddelbar virkning (A)
Virkning efter tilbageløb (B)
Virkning efter tilbageløb og ad-
færd (C)
Netto, inkl. midlertidige likvidi-
tetslempelser
Umiddelbar virkning (A)
Virkning efter tilbageløb (B)
Virkning efter tilbageløb og ad-
færd (C)
-800
-700
-700
-5.500
-4.800
-4.950
-9.150
-7.800
-7.850
-11.300
-9.150
-8.800
-10.750
-8.750
-8.250
-11.150
-9.050
-8.450
-11.250
-9.200
-8.500
-10.050
-8.050
-7.300
6.100
5.450
3.050
13.950
11.750
8.050
18.800
15.500
10.200
24.700
20.400
13.850
18.300
15.750
9.050
19.950
17.150
10.250
19.250
16.550
9.900
20.950
17.950
11.550
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2030
Varigt
0
0
0
350
250
200
-1.800
-1.200
-750
-250
-150
-150
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
5.300
4.700
2.400
8.450
6.950
3.100
9.650
7.700
2.300
13.400
11.250
5.050
7.500
7.000
750
8.800
8.100
1.800
8.000
7.350
1.400
10.900
9.900
4.250
5.300
4.700
2.400
8.800
7.200
3.300
7.850
6.500
1.550
13.150
11.100
4.900
7.500
7.000
750
8.800
8.100
1.800
8.000
7.350
1.400
10.850
9.900
4.250
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 50 mio. kr., hvilket kan betyde, at summen af stramninger og lempelser afviger
fra den angivne nettovirkning. Udskydelsen af den midlertidige energiafgift indgår som lempelse i årene,
hvor disse indebærer et mindreprovenu og som stramning i årene med merprovenu.
Kilde: Skatteministeriet og Finansministeriet.
Der er nu samlet gennemført og aftalt 70 skatte- og afgiftsinitiativer siden regerin-
gens tiltrædelse, som har effekt i et eller flere år efter 2021. I disse initiativer ind-
går 42 stramninger og 28 lempelser.
Ud over de gennemførte, aftalte samt foreslåede skatte- og afgiftsinitiativer er der i
forbindelse med coronakrisen gennemført en række udskydelser af betalingsfrister
for A-skat, arbejdsmarkedsbidrag, moms mv. samt indført en låneordning for bl.a.
moms og lønsumsafgift. I disse initiativer indgår seks lempelser, som har provenu-
virkning efter 2021.
De seks midlertidige likviditetslempelser skønnes at medføre en finanspolitisk
lempelse på ca. 1,8 mia. kr. i umiddelbar virkning i 2022 og ca. 0,8 mia. kr. efter
tilbageløb og adfærd i 2022.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om at oplyse antallet af personer i arbejde, der har oplevet en negativ effekt på deres disponible indkomst som følge af skatte- og afgiftsstigninger indført af regeringen siden regeringsskiftet i 2019, til skatteministeren
2591607_0003.png
Side 3 af 14
I bilag 1-3 fremgår provenuvirkningen af de enkelte initiativer opgjort ved hhv.
umiddelbar virkning, virkning efter tilbageløb og virkning efter tilbageløb og ad-
færd i tabellerne A-C. For visse initiativer er det forudsat, at den varige
provenueffekt opnås i 2030. For energiafgifter er det forudsat, at den varige
virkning er lig med provenuvirkningen i 2030.
Derudover angiver
tabel 2
justeringer af fiskale og parafiskale gebyrer, som er fore-
slået, aftalt eller vedtaget siden valget i 2019. Der er i alt justeret i 12 gebyrer, heraf
otte stramninger og fire lempelser, og alle disse justeringer er vedtaget med undta-
gelse af nedsættelse af safety-afgiften.
Tabel 2
Oversigt over justerede fiskale og parafiskale gebyrer
Beskrivelse af ændring
2020
Forhøjelse af jagttegnsafgift
*
Regulering af gebyrer for udstedelse
af pas
**
Forhøjet betaling for bortkomne pas
**
Forhøjet betaling for teori- og køre-
prøver
2)**
Forenkling og pris- og lønregulering
af våbengebyr
**
En række mindre ændringer i geby-
rer for notarialforretninger
3)**
Afskaffelse af gebyr for udstedelse af
bevis for godkendelse af køretøjer og
containere til transporter under TIR-
ordningen
4)*
Ændring af gebyr for anmodning om
eksportgodtgørelse til at være om-
kostningsdækkende
*
Indførelse af gebyr for indsigelse
6)*
Afskaffelse af gebyrer ifm. borgeres
øget adgang til egne data
*
Nedsættelse af safety-afgiften
**
Forhøjelse af parafiskal afgift på lag-
ringsmedier’’
Justerede fiskale og parafiskale
gebyrer, i alt
-
21,4
-
-
1,4
-
-
-
Provenumæssige konsekvenser (2022-niveau), mio. kr.
1)
2021
17,2
70,9
1,4
9,9
10,4
-0,4
2022
17,2
77,2
1,4
39,6
11,5
-0,5
2023
17,2
77,2
1,4
39,6
11,5
-0,5
2024
17,2
77,2
1,4
39,6
11,5
-0,5
2025
17,2
77,2
1,4
39,6
11,5
-0,5
2030
17,2
77,2
1,4
39,6
11,5
-0,5
Varigt
17,2
77,2
1,4
39,6
11,5
-0,5
-0,1
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
22,3
5)
0,0
-2,1
-
0,0
-2,1
-14,0
-
93,1
-
-
-2,1
-17,9
10,4
136,5
-
-
-2,1
-14,3
10,4
140,1
-
-
-2,1
-14,3
10,4
140,1
-
-
-
-
10,4
156,5
-
-
-
-
10,4
156,5
-
-
-
-
10,4
156,5
Anm.: * Opgjort i umiddelbar virkning. ** Opgjort efter tilbageløb og adfærd. 1) Positivt tal angiver merprovenu.
2) Ændringen dækker forhøjet betaling for teori- og køreprøver med 200 kr. til fastholdelse af ca. 115
polititjenestemænd ifm. ressortoverdragelse af visse færdselsopgaver. 3) Ændringerne dækker over både af-
skaffelse af særskilt afgift for lodtrækninger, forhøjelse af afgift for bekræftede kopier og reduktion af afgift
for udskrifter. Se evt. nærmere detaljer i forslag til retsafgiftslov (LF66 2020-21). 4) Skatteforvaltningen vil
udsøge de virksomheder, som har betalt gebyr for udstedelse af godkendelsesbeviser, og tilbagebetale belø-
bet direkte til de berørte virksomheder. Tilbagebetaling vil ske under iagttagelse af forældelseslovens be-
stemmelser. 5) I samme periode var der omkostninger for 14,1 mio. kr. Det svarer dermed til en merindtægt
på 7,2 mio. kr. 6) Indsat i §18 i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige ved lovforslag L 174 (2020). Der
er ikke opgjort provenu, da borgeren får pengene tilbage, hvis en indsigelse leder til hel eller delvis medhold
eller hvis indsigelsen afvises.
Kilde: Bidrag fra alle relevante ministerier.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om at oplyse antallet af personer i arbejde, der har oplevet en negativ effekt på deres disponible indkomst som følge af skatte- og afgiftsstigninger indført af regeringen siden regeringsskiftet i 2019, til skatteministeren
Side 4 af 14
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om at oplyse antallet af personer i arbejde, der har oplevet en negativ effekt på deres disponible indkomst som følge af skatte- og afgiftsstigninger indført af regeringen siden regeringsskiftet i 2019, til skatteministeren
2591607_0005.png
Side 5 af 14
Bilag 1: Umiddelbar virkning af skatte- og afgiftsinitiativer
Tabel A
Virkning af skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil, siden sommeren 2019
Mio. kr. (2022-niveau), umiddelbar virkning
Initiativer vedtaget i lovsamling 2019-2020
Ændring af reglerne for opgørelse af aktie-
avancer (L4)
Justering af reglerne, ved indirekte nedsæt-
telse af gæld (L4)
Ophævelse af fradragsret for inddrivelsesren-
ter (L64)
Lempelse af registreringskravet i DIS-ordnin-
gen (L72)
Tilpasning af refusionsordning for sandsugere
(L72)
Fastholdelse af beskatningen af fri telefon og
datakommunikationsforbindelse (L73)
Forhøjelse af emballageafgiften på bæreposer
og engangsservice (L75 A)
Forhøjelse af afgifterne på cigaretter og røgto-
bak mv. (L75 B)
Forhøjelse af bo- og gaveafgiften for erhvervs-
virksomheder (L76)
Stramning af beskatning af leasede firmabiler
(L91)
Afskaffelse af hovedaktionærnedslaget (L91)
Nedsættelse af bundskatten (L91)
Indeksering af afgifter (L97)
Genindførelse af registreringsafgift på fly (L97)
Modernisering af momsregler for grænseover-
skridende handel (L137)
1)
Udskydelse af boligskatteomlægning fra 2021
til 2024)
2)
(L 107)
Resterende udmøntning af Aftale om Kompen-
sation til boligejerne og fortsat tryghed om bo-
ligbeskatning (L 107)
Nedsættelse af ejendomsværdiskattesats samt
justering af nedslag (L194)
Nedsættelse af stigningsbegrænsning for
grundskyldsgrundlaget (L194)
0-forrentning af midlertidig indefrysningsord-
ning (L194)
Nye regler for fastsættelse af beskatningsvær-
dier (L 194)
Annullering af vejafgiften
Udskydelse af midlertidig energiafgift
I alt, vedtaget i lovsamling 2019-2020
Initiativer vedtaget i lovsamling 2020-2021
Genindførsel af pvc-afgift (L68)
Lavere afgift på elvarme (L90)
Forhøjelse af rumvarmeafgiften for fossile
brændsler (L90)
-
-
-
15
-575
510
15
-625
495
15
-625
480
15
-625
470
10
-650
455
10
-650
425
10
-390
260
1
1
1
55
20
190
-10
20
685
715
2.655
1.415
15
210
-395
105
-
-
-
-
-
-
-
-
-345
-
5.350
55
20
190
-10
20
685
660
3.430
1.415
75
275
-395
220
5
185
4.800
-
-1.305
-
-110
-115
-345
-1.200
8.550
55
20
190
-10
20
685
645
4.505
1.415
130
305
-395
215
5
365
7.300
-
-1.285
-560
-220
-230
-345
-980
11.850
55
20
190
-10
20
685
635
4.365
1.415
140
340
-395
345
5
365
7.580
-
-1.265
-1.575
-415
-350
-345
325
12.150
55
20
190
-10
20
685
625
4.230
1.415
140
375
-395
430
5
365
465
-10
-185
-2.750
-
-
-345
220
5.550
55
20
190
-10
20
685
615
4.100
1.415
140
405
-395
420
5
365
1.165
-30
-190
-2.745
-
-
-345
655
6.550
55
20
190
-10
20
685
555
4.100
1.415
140
585
-395
410
5
365
755
-50
-190
-2.670
-
-
-345
-
5.650
55
20
190
-10
20
685
480
4.085
1.415
140
225
-395
410
5
350
2.250
-105
-240
-2.575
-5
-5
-345
-
6.650
1
2
1
1
1
1
1
10
1
15
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2030
Varig
Lem-
pelser
Stram-
ninger
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om at oplyse antallet af personer i arbejde, der har oplevet en negativ effekt på deres disponible indkomst som følge af skatte- og afgiftsstigninger indført af regeringen siden regeringsskiftet i 2019, til skatteministeren
2591607_0006.png
Side 6 af 14
Forhøjelse af CFC-afgiften (L90)
3)
Genindførelsen af emballageafgiften på pvc-fo-
lier (L106)
Forhøjelse af afgiftssatsen for væddemål og
onlinekasino (L106)
Afskaffelse af skattefordele ved forældrekøb i
virksomheds- og kapitalafkastordningerne
(L106)
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af
ledningsført vand og lov om vandforsyning
m.v. (L131)
Nedsættelse af bundskatten (L142)
Indførelse af midlertidigt investeringsvindue
(L178)
Forhøjelse af grænse for straksafskrivninger
(L178)
Forhøjelse af fradrag for forskning og forsøgs-
virksomhed til 130 pct. i 2022 (L178)
Fastholdelse af bundfradrag i svovlafgift (L178)
Afgift på væsker til e-cigaretter (L217)
Aflysning af forudsat indeksering af punktafgif-
ter (L97)
Vejtransport - Omlægning af registreringsafgif-
ten (L 129)
Vejtransport - Forlængelse af lav elafgift (L
129)
Vejtransport - Forhøjelse af udligningsafgift (L
129)
Vejtransport - Forhøjelse af ejerafgift (L 129)
Vejtransport - Justering af beskatningen af fri
bil (L 129)
Vejtransport - Forhøjet deleøkonomisk fradrag
for privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler
(L 129)
Nedsættelse af det særlige bidrag som spilud-
bydere betaler til hestevæddeløbssporten fra 8
til 6 pct. (L 161)
EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen
(L 211A)
Fastholdelse af loft i aktiesparekontoen
Justering af reglerne for beskatning af investe-
ringsinstitutter (L 211A)
I alt, vedtaget i lovsamling 2020-2021
Initiativer vedtaget i lovsamling 2021-2022
Fremrykning af genberegningstidspunkt for
leasingkøretøjer (L6)
Bedre vilkår ved anvendelse af refusionsord-
ningen for sandsugere (L 74)
Indførelse af en afgift på nikotinprodukter på
5,5 øre pr. mg nikotinindhold og sammenlæg-
ning af afgiftskategorier for røgfri tobak (L89 B)
Godkendelse af små patientforeninger for
sjældne sygdomme som almenvelgørende for-
eninger (L 7A)
Nedsættelse af bundskatten (L 105)
I alt, vedtaget i lovsamling 2021-2022
I alt, vedtaget i lovsamling 2019-2020, 2020-
2021, og 2021-2022
-
-
-
-
5
30
415
175
10
30
415
200
10
30
415
220
10
30
415
230
10
30
415
250
10
10
415
300
10
10
425
300
1
1
1
1
-
-
-50
-10
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
50
-250
-585
-520
-
-10
-
-60
-5
-
630
-
5
-
50
-250
-960
-395
-1.535
-10
30
-135
-50
-145
595
190
15
-
50
-250
-700
-300
-
-10
120
-220
-95
-190
560
580
45
-
50
-250
-510
-230
-
-10
120
-310
-145
-250
530
950
85
-
50
-250
-365
-190
-
-10
115
-410
-200
-320
495
1.295
120
-
50
-250
-75
-85
0
-10
115
-410
-250
-910
370
1.460
70
-5
50
-250
-75
-85
-30
-10
115
-410
1.020
-30
300
1.125
135
-5
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
-
-
-
-
-50
-5
-
75
-
-100
-5
-
130
110
-1.800
-5
75
130
110
450
-5
75
130
110
900
-5
75
130
110
1.150
-5
75
130
110
900
-5
75
130
110
2.800
1
1
1
1
10
15
-
-
-
-
-
-
85
-20
40
85
-20
160
85
-20
170
85
-20
180
85
-20
180
85
-20
180
1
1
2
-
-
0
5.300
-
-
0
8.450
-
-125
0
10.050
-
-125
100
12.700
-
-125
100
6.550
-
-125
100
7.800
-
-125
100
6.650
-
-125
100
9.550
1
1
3
23
3
33
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om at oplyse antallet af personer i arbejde, der har oplevet en negativ effekt på deres disponible indkomst som følge af skatte- og afgiftsstigninger indført af regeringen siden regeringsskiftet i 2019, til skatteministeren
2591607_0007.png
Side 7 af 14
Initiativer endnu ikke vedtagne
Ændring af fradragsretten for private lønsikrin-
ger
Forhøjet fradrag for fagforeningskontingenter
Permanent forhøjet fradrag for forskning og ud-
vikling på 130 pct.
Den alm. elafgift nedsættes
Afskrivningssatsen på ejendomme nedsættes
fra 4 til 3 pct. (fra 2023)
Fastholdelse af loft i investorfradrag
Lagerbeskatning af selskabers ejendomsavan-
cer
4)
Loft over fradrag i selskabsskatten for høje løn-
ninger
Særlig selskabsskat for den finansielle sektor
Grøn skattereform - afgiftsforhøjelser, første
fase
Afskaffelse af håndværksdelen i BoligJob-ord-
ningen
Moms vedr. tv-abonnementer mv.
Nedsættelse af rentekompensation i udbytte-
sager og harmonisering af renteberegning
4)
Forhøjelse af det maksimale beskæftigelses-
fradrag med 4.900 kr. fra 2025
I alt, initiativer endnu ikke vedtagne
I alt (gennemført og aftalt)
Midlertidige likviditetslempelser sfa. coronakri-
sen:
Udbetaling af beløb svarende til angivet A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag som rentefrit lån
(L166 2020-21)
5)
Udbetaling af beløb svarende til angivet moms
som rentefrit lån (L166 2020-21)
Udskydelse af betalingsfrister for A-skat og ar-
bejdsmarkedsbidrag (L208 2020-2021)
Udbetaling af beløb svarende til angivet A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag som rentefrit lån
(L208 2020-21)
5)
Udbetaling af beløb svarende til angivet moms
som rentefrit lån (L208 2020-21)
Udskydelse af tilbagebetalingsfristen for lån
(L9 2021-22)
I alt, midlertidige likviditetslempelser
I alt (gennemført og aftalt), inkl. midlertidige
likviditetslempelser
Memopost (Initiativer, der er aftalt under den
tidligere regering)
Beskatning ved overdragelse af erhvervsvirk-
somheder til erhvervsdrivende fonde (L156)
Ophævelse af fradragsregler for renteudgifter
på hybrid kernekapital m.v. (L22)
Indførelse af sælgerpantebrevsmodel (L36)
Omlægning af beskatning af overskudsvarme
(L82)
Forhøjelse af loft i aktiesparekontoen (L165 A)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
5.300
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
8.450
-
-
-
-920
-
-
-
-
-
-
450
-
125
-
-350
9.700
40
-90
-1.130
-1.740
80
135
1.255
750
1.700
115
600
285
310
-1.580
750
13.450
40
-100
-1.130
-1.970
160
135
1.255
750
2.100
115
600
285
310
-1.580
950
7.500
40
-120
-1.130
-1.970
240
135
1.255
750
2.100
375
600
285
310
-1.900
950
8.750
40
-160
-1.030
-1.990
580
135
1.255
750
2.100
365
600
285
310
-1.900
1.350
8.000
40
-60
-1.030
-1.980
650
135
1.255
750
2.100
180
600
285
305
-1.900
1.350
10.900
1
5
28
9
42
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
-
-
-
-
-
-
0
5.300
-5
-10
-5
25
-
360
350
8.800
-435
-460
-40
-60
-210
-580
-1.800
7.900
-
-
-
-245
-
-
-250
13.200
-
-
-
-
-
-
0
7.500
-
-
-
-
-
-
0
8.750
-
-
-
-
-
-
0
8.000
-5
-10
-
-
-
-
0
10.900
1
1
1
1
1
1
6
34
0
42
-140
480
-90
-60
-40
-140
480
-80
-60
-80
-140
480
-70
-60
-80
-140
480
-60
-60
-80
-140
480
-60
-60
-80
-140
480
-50
-60
-80
-140
480
-30
-60
-90
-140
500
-30
-60
-90
1
1
1
1
1
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om at oplyse antallet af personer i arbejde, der har oplevet en negativ effekt på deres disponible indkomst som følge af skatte- og afgiftsstigninger indført af regeringen siden regeringsskiftet i 2019, til skatteministeren
2591607_0008.png
Side 8 af 14
Anm.: Lovforslag er angivet i parentes. Der er enkelte gennemførte tiltag, der er gennemført sideløbende med
lovsamling 2019-2020 og 2020-2021, men ikke kræver ændret lovgivning. Dette gælder bl.a. udskydelsen af
boligskatteomlægningen. For disse fremgår derfor ikke et tilhørende lovforslag i parentes. Totaler er afrundet
til nærmeste 50 mio. kr. og enkeltelementer til nærmeste 5 mio. kr. Summen af de enkelte initiativer kan der-
for afvige fra totaler. Provenuvirkningerne er omregnet fra 2019-, 2020- eller 2021-niveau til 2022-niveau.
For visse initiativer er det forudsat, at den varige provenueffekt opnås i 2030. For energiafgifter er det
forudsat, at den varige virkning er lig med provenuvirkningen i 2030.
1) De nye EU-regler har blandt andet til formål at sikre lige konkurrencevilkår gennem øget forbrugslands-
beskatning. Der er forhold, der trækker i retning af både højere og lavere priser for de danske forbrugere.
2) Med de forudsætninger, der har ligget til grund for
Aftale om kompensation til boligejerne og fortsat tryghed om
boligskatten,
skønnes udskydelsen af boligskatteomlægningen fra 2021 til 2024 isoleret at indebære et umiddel-
bart merprovenu på ca. 4.710 mio. kr. i 2021, 7.150 mio. kr. i 2022 og 7.430 mio. kr. i 2023. I tillæg til det
forudsatte er der identificeret en ikke-intenderet virkning i form af for høje beskatningsgrundlag for nye og
ændrede ejendomme, jf. L194. Denne virkning skønnes at indebære et yderligere merprovenu på ca. 110
mio. kr. i 2022, 220 mio. kr. i 2023 og 325 mio. kr. i 2024. Dette ikke-intenderede merprovenu har ikke været
indregnet i mellemfristede fremskrivninger mv. og er blevet annulleret med L194.
3) Som led i klimaaftalen for energi og industri mv. 2020 forhøjes CFC-afgiften. Samtidig reguleres HFC-
gasser i køleanlæg. I alt indebærer reguleringen af kølemidler og afgiftsforhøjelsen en omtrent
provenuneutral omlægning
4) Provenuvirkningerne er under konsolidering.
5) A-skat- og arbejdsmarkedsbidragslånene har været udnyttet i mindre grad end anslået ved lovforslagets
fremsættelse. Udnyttelsesgraden var skønnet til 20 pct. men har senere vist sig er være ca. 10 pct. Dermed
må der forventes et lavere mindreprovenu.
6) I ændringsforslaget til L208 blev betalingsfristen for låneordningen L139 udskudt, hvormed afskrivningen
flyttes fra 2021 til 2022. Merprovenuet vedr. L208 for 2021 afviger fra mindreprovenuet vedr. L139 for
2021, som følge af opdateret datagrundlag om faktisk lånudtagning ved beregningen af provenukonsekven-
serne vedr. L208.
Kilde: Skatteministeriet og Finansministeriet.
Bilag 2: Virkning efter tilbageløb af skatte- og afgiftsinitiativer
Tabel B
Virkning af skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil, siden sommeren 2019
Mio. kr. (2022-niveau), virkning efter tilbage-
løb
Initiativer vedtaget i lovsamling 2019-2020
Ændring af reglerne for opgørelse af aktie-
avancer (L4)
Justering af reglerne, ved indirekte nedsæt-
telse af gæld (L4)
Ophævelse af fradragsret for inddrivelsesren-
ter (L64)
Lempelse af registreringskravet i DIS-ordnin-
gen (L72)
Tilpasning af refusionsordning for sandsugere
(L72)
Fastholdelse af beskatningen af fri telefon og
datakommunikationsforbindelse (L73)
Forhøjelse af emballageafgiften på bæreposer
og engangsservice (L75 A)
Forhøjelse af afgifterne på cigaretter og røgto-
bak mv. (L75 B)
Forhøjelse af bo- og gaveafgiften for erhvervs-
virksomheder (L76)
Stramning af beskatning af leasede firmabiler
(L91)
Afskaffelse af hovedaktionærnedslaget (L91)
45
20
150
-10
25
515
705
2.620
1.090
10
160
45
20
150
-10
25
515
650
3.390
1.090
60
205
45
20
150
-10
25
515
640
4.450
1.090
100
230
45
20
150
-10
25
515
625
4.315
1.090
105
255
45
20
150
-10
25
515
615
4.180
1.090
105
280
45
20
150
-10
25
515
605
4.050
1.090
105
305
45
20
150
-10
25
515
545
4.050
1.090
105
445
45
20
150
-10
25
515
470
4.050
1.090
105
170
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2030
Varig
Lem-
pelser
Stram-
ninger
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om at oplyse antallet af personer i arbejde, der har oplevet en negativ effekt på deres disponible indkomst som følge af skatte- og afgiftsstigninger indført af regeringen siden regeringsskiftet i 2019, til skatteministeren
2591607_0009.png
Side 9 af 14
Nedsættelse af bundskatten (L91)
Indeksering af afgifter (L97)
Genindførelse af registreringsafgift på fly (L97)
Modernisering af momsregler for grænseover-
skridende handel (L137)
1)
Udskydelse af boligskatteomlægning fra 2021
til 2024)
2)
(L107)
Resterende udmøntning af Aftale om Kompen-
sation til boligejerne og fortsat tryghed om bo-
ligbeskatning (L107)
Nedsættelse af ejendomsværdiskattesats samt
justering af nedslag (L194)
Nedsættelse af stigningsbegrænsning for
grundskyldsgrundlaget (L194)
0-forrentning af midlertidig indefrysningsord-
ning (L194)
Nye regler for fastsættelse af beskatningsvær-
dier (L 194)
Annullering af vejafgiften
Udskydelse af midlertidig energiafgift
I alt, vedtaget i lovsamling 2019-2020
Initiativer vedtaget i lovsamling 2020-2021
Genindførsel af pvc-afgift (L68)
Lavere afgift på elvarme (L90)
Forhøjelse af rumvarmeafgiften for fossile
brændsler (L90)
Forhøjelse af CFC-afgiften (L90)
3)
Genindførelsen af emballageafgiften på pvc-fo-
lier (L106)
Forhøjelse af afgiftssatsen for væddemål og
onlinekasino (L106)
Afskaffelse af skattefordele ved forældrekøb i
virksomheds- og kapitalafkastordningerne
(L106)
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af
ledningsført vand og lov om vandforsyning
m.v. (L131)
Nedsættelse af bundskatten (L142)
Indførelse af midlertidigt investeringsvindue
(L178)
Forhøjelse af grænse for straksafskrivninger
(L178)
Forhøjelse af fradrag for forskning og forsøgs-
virksomhed til 130 pct. i 2022 (L178)
Fastholdelse af bundfradrag i svovlafgift (L178)
Afgift på væsker til e-cigaretter (L217)
Aflysning af forudsat indeksering af punktafgif-
ter (L 97)
Vejtransport - Omlægning af registreringsafgif-
ten (L 129)
Vejtransport - Forlængelse af lav elafgift (L
129)
Vejtransport - Forhøjelse af udligningsafgift (L
129)
Vejtransport - Forhøjelse af ejerafgift (L 129)
-305
85
-
-
-
-
-
-
-
-
-345
-
4.750
-305
200
5
170
3.685
-
-1.005
-
-85
-75
-345
-1.200
7.200
-305
200
5
340
5.330
-
-990
-430
-165
-155
-345
-980
9.750
-305
315
5
340
5.520
-
-975
-1.165
-330
-230
-345
325
10.300
-305
395
5
340
320
-60
-145
-1.990
-
-
-345
220
5.450
-305
380
5
340
855
-70
-145
-1.995
-
-
-345
655
6.300
-305
380
5
340
520
-85
-145
-1.945
-
-
-345
-
5.400
-305
380
5
330
1.610
-105
-185
-1.880
-5
-5
-345
-
6.150
1
1
1
1
1
1
2
1
1
1
1
1
10
1
15
-
-
-
-
-
-
-
15
-575
460
10
30
300
135
15
-625
445
10
30
300
155
15
-625
435
10
30
300
165
15
-625
415
10
30
300
175
10
-625
405
10
30
300
190
10
-600
420
10
10
345
235
10
-410
255
10
10
335
240
1
1
1
1
1
1
1
-
-
-40
-10
-
-
-
-
-
-
-
-
45
-195
-500
-440
-
-10
-
-60
-5
-
495
-
50
-195
-815
-335
-1.305
-10
30
-135
-40
-140
470
150
50
-195
-595
-260
-
-10
120
-215
-75
-190
440
460
50
-195
-425
-200
-
-10
115
-310
-115
-250
415
750
50
-195
-315
-155
-
-10
115
-405
-160
-320
390
1.025
50
-195
-65
-75
-
-10
115
-405
-195
-895
290
1.150
50
-195
-65
-75
-20
-10
110
-405
830
-
235
890
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om at oplyse antallet af personer i arbejde, der har oplevet en negativ effekt på deres disponible indkomst som følge af skatte- og afgiftsstigninger indført af regeringen siden regeringsskiftet i 2019, til skatteministeren
2591607_0010.png
Side 10 af 14
Vejtransport - Justering af beskatningen af fri
bil (L 129)
Vejtransport - Forhøjet deleøkonomisk fradrag
for privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler
(L 129)
Nedsættelse af det særlige bidrag som spilud-
bydere betaler til hestevæddeløbssporten fra 8
til 6 pct. (L 161)
EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen
(L211 A)
Fastholdelse af loft i aktiesparekontoen
Justering af reglerne for beskatning af investe-
ringsinstitutter (L211 A)
I alt, vedtaget i lovsamling 2020-2021
Initiativer vedtaget i lovsamling 2021-2022
Fremrykning af genberegningstidspunkt for
leasingkøretøjer (L6)
Bedre vilkår ved anvendelse af refusionsord-
ningen for sandsugere (L 74)
Indførelse af en afgift på nikotinprodukter på
5,5 øre pr. mg nikotinindhold og sammenlæg-
ning af afgiftskategorier for røgfri tobak (L89 B)
Godkendelse af små patientforeninger for
sjældne sygdomme som almenvelgørende for-
eninger (L 7A)
Nedsættelse af bundskatten (L 105)
I alt, vedtaget i lovsamling 2021-2022
I alt, vedtaget i lovsamling 2019-2020 og
2020-2021
Initiativer endnu ikke vedtagne
Ændring af fradragsretten for private lønsikrin-
ger
Forhøjet fradrag for fagforeningskontingenter
Permanent forhøjet fradrag for forskning og ud-
vikling på 130 pct.
Den alm. elafgift nedsættes
Afskrivningssatsen på ejendomme nedsættes
fra 4 til 3 pct. (fra 2023)
Fastholdelse af loft i investorfradrag
Lagerbeskatning af selskabers ejendomsavan-
cer
4)
Loft over fradrag i selskabsskatten for høje løn-
ninger
Særlig selskabsskat for den finansielle sektor
Grøn skattereform - afgiftsforhøjelser, første
fase
Afskaffelse af håndværksdelen i BoligJob-ord-
ningen
Moms vedr. tv-abonnementer mv.
Nedsættelse af rentekompensation i udbytte-
sager og harmonisering af renteberegning
4)
Forhøjelse af det maksimale beskæftigelses-
fradrag med 4.900 kr. fra 2025
I alt, initiativer endnu ikke vedtagne
I alt (gennemført og aftalt)
-
-
5
-
15
-
40
-
75
-
110
-
75
-5
135
-5
1
1
-
-
-
-
-50
-5
-
60
-
-250
-5
-
100
85
-1.750
-5
50
100
85
150
-5
50
100
85
450
-5
50
100
85
700
-5
50
100
85
500
-5
50
100
85
2.150
1
1
1
1
10
15
-
-
-
-
-
-
40
-20
40
40
-20
160
40
-20
170
40
-20
180
40
-20
180
40
-20
175
1
1
2
-
-
0
4.700
-
-
0
6.950
-
-95
-50
7.950
-
-95
100
10.550
-
-95
100
6.000
-
-95
100
7.100
-
-95
100
6.000
-
-95
100
8.400
1
1
3
23
3
33
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
4.700
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
6.950
-
-
-
-730
-
-
-
-
-
-
345
-
105
-
-300
7.650
30
-70
-960
-1.380
70
105
1.055
630
1.450
105
465
225
230
-1.215
750
11.300
30
-80
-960
-1.550
140
105
1.055
630
1.800
105
465
225
230
-1.215
1.000
7.000
30
-90
-960
-1.550
210
105
1.055
630
1.800
350
465
225
230
-1.465
1.050
8.150
10
-125
-870
-1.570
490
105
1.055
630
1.800
340
465
225
230
-1.460
1.350
7.350
30
-45
-870
-1.560
560
105
1.055
630
1.800
340
465
225
230
-1.460
1.500
9.900
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
5
28
9
42
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om at oplyse antallet af personer i arbejde, der har oplevet en negativ effekt på deres disponible indkomst som følge af skatte- og afgiftsstigninger indført af regeringen siden regeringsskiftet i 2019, til skatteministeren
2591607_0011.png
Side 11 af 14
Midlertidige likviditetslempelser sfa. coronakri-
sen:
Udbetaling af beløb svarende til angivet A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag som rentefrit lån
(L166 2020-21)
5)
Udbetaling af beløb svarende til angivet moms
som rentefrit lån (L166 2020-21)
Udskydelse af betalingsfrister for A-skat og ar-
bejdsmarkedsbidrag (L208 2020-2021)
Udbetaling af beløb svarende til angivet A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag som rentefrit lån
(L208 2020-21)
5)
Udbetaling af beløb svarende til angivet moms
som rentefrit lån (L208 2020-21)
Udskydelse af tilbagebetalingsfristen for lån
(L9 2021-22)
I alt, midlertidige likviditetslempelser
I alt (gennemført og aftalt), inkl. midlertidige
likviditetslempelser
Memopost (Initiativer, der er aftalt under den
tidligere regering)
Beskatning ved overdragelse af erhvervsvirk-
somheder til erhvervsdrivende fonde (L156)
Ophævelse af fradragsregler for renteudgifter
på hybrid kernekapital m.v. (L22)
Indførelse af sælgerpantebrevsmodel (L36)
Omlægning af beskatning af overskudsvarme
(L82)
Forhøjelse af loft i aktiesparekontoen (L165 A)
-
-
-
-
-
-
0
4.700
-5
-10
-5
15
-
240
250
7.200
-290
-310
-25
-40
-140
-390
-1.200
6.450
-
-
-
-165
-
-
-150
11.150
-
-
-
-
-
-
0
7.000
-
-
-
-
-
-
0
8.150
-
-
-
-
-
-
0
7.350
-
-
-
-
-
-
0
9.900
1
1
1
1
1
1
6
34
0
42
-180
410
-70
-60
-30
-180
410
-60
-60
-70
-180
410
-60
-60
-70
-180
410
-50
-60
-70
-180
410
-40
-60
-70
-180
410
-40
-60
-70
-180
410
-20
-60
-70
-180
410
-20
-60
-70
1
1
1
1
1
Anm.: Se anmærkningerne til tabel A.
Kilde: Skatteministeriet og Finansministeriet.
Bilag 3: Virkning efter tilbageløb og adfærd af skatte- og afgiftsinitiativer
Tabel C
Virkning af skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil, siden sommeren 2019
Mio. kr. (2022-niveau), virkning efter tilbage-
løb og adfærd
Initiativer vedtaget i lovsamling 2019-2020
Ændring af reglerne for opgørelse af aktie-
avancer (L4)
Justering af reglerne, ved indirekte nedsæt-
telse af gæld (L4)
Ophævelse af fradragsret for inddrivelsesren-
ter (L64)
Lempelse af registreringskravet i DIS-ordnin-
gen (L72)
Tilpasning af refusionsordning for sandsugere
(L72)
Fastholdelse af beskatningen af fri telefon og
datakommunikationsforbindelse (L73)
Forhøjelse af emballageafgiften på bæreposer
og engangsservice (L75 A)
Forhøjelse af afgifterne på cigaretter og røgto-
bak mv. (L75 B)
Forhøjelse af bo- og gaveafgiften for erhvervs-
virksomheder (L76)
45
20
150
-10
25
630
320
545
1.090
45
20
150
-10
25
665
295
700
1.090
45
20
150
-10
25
705
290
535
1.090
45
20
150
-10
25
740
280
520
1.090
45
20
150
-10
25
775
280
505
1.090
45
20
150
-10
25
815
275
485
1.090
45
20
150
-10
25
890
265
485
1.090
45
20
150
-10
25
875
225
490
1.090
1
1
1
1
1
1
1
1
1
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2030
Varig
Lem-
pelser
Stram-
ninger
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om at oplyse antallet af personer i arbejde, der har oplevet en negativ effekt på deres disponible indkomst som følge af skatte- og afgiftsstigninger indført af regeringen siden regeringsskiftet i 2019, til skatteministeren
2591607_0012.png
Side 12 af 14
Stramning af beskatning af leasede firmabiler
(L91)
Afskaffelse af hovedaktionærnedslaget (L91)
Nedsættelse af bundskatten (L91)
Indeksering af afgifter (L97)
Genindførelse af registreringsafgift på fly (L97)
Modernisering af momsregler for grænseover-
skridende handel (L137)
1)
Udskydelse af boligskatteomlægning fra 2021
til 2024)
2)
(L 107)
Resterende udmøntning af Aftale om Kompen-
sation til boligejerne og fortsat tryghed om bo-
ligbeskatning (L 107)
Nedsættelse af ejendomsværdiskattesats samt
justering af nedslag (L194)
Nedsættelse af stigningsbegrænsning for
grundskyldsgrundlaget (L194)
0-forrentning af midlertidig indefrysningsord-
ning (L194)
Nye regler for fastsættelse af beskatningsvær-
dier (L 194)
Annullering af vejafgiften
Udskydelse af midlertidig energiafgift
I alt, vedtaget i lovsamling 2019-2020
Initiativer vedtaget i lovsamling 2020-2021
Genindførsel af pvc-afgift (L68)
Lavere afgift på elvarme (L90)
Forhøjelse af rumvarmeafgiften for fossile
brændsler (L90)
Forhøjelse af CFC-afgiften (L90)
3)
Genindførelsen af emballageafgiften på pvc-fo-
lier (L106)
Forhøjelse af afgiftssatsen for væddemål og
onlinekasino (L106)
Afskaffelse af skattefordele ved forældrekøb i
virksomheds- og kapitalafkastordningerne
(L106)
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af
ledningsført vand og lov om vandforsyning
m.v. (L131)
Nedsættelse af bundskatten (L142)
Indførelse af midlertidigt investeringsvindue
(L178)
Forhøjelse af grænse for straksafskrivninger
(L178)
Forhøjelse af fradrag for forskning og forsøgs-
virksomhed til 130 pct. i 2022 (L178)
Fastholdelse af bundfradrag i svovlafgift (L178)
Afgift på væsker til e-cigaretter (L217)
Aflysning af forudsat indeksering af punktafgif-
ter (L 97)
Vejtransport - Omlægning af registreringsafgif-
ten (L 129)
Vejtransport - Forlængelse af lav elafgift (L
129)
15
160
-280
70
-
-
-
-
-
-
-
-
-345
-
2.450
60
205
-280
170
5
165
3.685
-
-1.005
-
-85
-75
-345
-1.200
4.300
105
230
-280
155
5
325
5.330
-
-990
-430
-165
-155
-345
-980
5.650
110
260
-280
245
5
325
5.520
-
-975
-1.165
-330
-230
-345
325
6.350
110
280
-280
320
5
325
320
-60
-145
-1.990
-
-
-345
220
1.650
110
305
-280
330
5
325
855
-70
-145
-1.995
-
-
-345
655
2.650
110
235
-280
220
5
325
520
-85
-145
-1.945
-
-
-345
-
1.600
110
170
-280
220
5
310
1.610
-105
-185
-1.880
-5
-5
-345
-
2.550
1
2
1
1
1
1
1
10
1
1
1
1
1
1
1
1
15
-
-
-
-
-
-
-
20
-575
330
5
30
155
135
20
-650
210
5
30
155
155
20
-730
90
5
30
155
165
10
-730
-25
5
30
155
175
10
-755
-135
5
30
155
190
10
-730
-125
5
10
145
235
10
-470
-65
5
10
145
240
1
1
1
1
1
1
1
-
-
-40
-10
-
-
-
-
-
-
50
-175
-700
-430
-
-10
-
-50
-490
-
50
-175
-1.160
-325
-1.145
-10
15
-115
-665
-140
50
-175
-680
-250
-
-10
50
-180
-830
-190
50
-175
-490
-190
-
-10
50
-260
-965
-250
50
-175
-355
-145
-
-10
45
-340
-1.170
-320
50
-175
-70
-65
-
-10
45
-340
-565
-895
50
-175
-70
-65
-20
-10
45
-340
250
-30
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om at oplyse antallet af personer i arbejde, der har oplevet en negativ effekt på deres disponible indkomst som følge af skatte- og afgiftsstigninger indført af regeringen siden regeringsskiftet i 2019, til skatteministeren
2591607_0013.png
Side 13 af 14
Vejtransport - Forhøjelse af udligningsafgift (L
129)
Vejtransport - Forhøjelse af ejerafgift (L 129)
Vejtransport - Justering af beskatningen af fri
bil (L 129)
Vejtransport - Forhøjet deleøkonomisk fradrag
for privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler
(L 129)
Nedsættelse af det særlige bidrag som spilud-
bydere betaler til hestevæddeløbssporten fra 8
til 6 pct. (L 161)
EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen
(L211 A)
Fastholdelse af loft i aktiesparekontoen
Justering af reglerne for beskatning af investe-
ringsinstitutter (L211 A)
I alt, vedtaget i lovsamling 2020-2021
Initiativer vedtaget i lovsamling 2021-2022
Fremrykning af genberegningstidspunkt for
leasingkøretøjer (L6)
Bedre vilkår ved anvendelse af refusionsord-
ningen for sandsugere (L 74)
Indførelse af en afgift på nikotinprodukter på
5,5 øre pr. mg nikotinindhold og sammenlæg-
ning af afgiftskategorier for røgfri tobak (L89 B)
Godkendelse af små patientforeninger for
sjældne sygdomme som almenvelgørende for-
eninger (L 7A)
Nedsættelse af bundskatten (L 105)
I alt, vedtaget i lovsamling 2021-2022
I alt, vedtaget i lovsamling 2019-2020 og
2020-2021
Initiativer endnu ikke vedtagne
Ændring af fradragsretten for private lønsikrin-
ger
Forhøjet fradrag for fagforeningskontingenter
Permanent forhøjet fradrag for forskning og ud-
vikling på 130 pct.
Den alm. elafgift nedsættes
Afskrivningssatsen på ejendomme nedsættes
fra 4 til 3 pct. (fra 2023)
Fastholdelse af loft i investorfradrag
Lagerbeskatning af selskabers ejendomsavan-
cer
4)
Loft over fradrag i selskabsskatten for høje løn-
ninger
Særlig selskabsskat for den finansielle sektor
Grøn skattereform - afgiftsforhøjelser, første
fase
Afskaffelse af håndværksdelen i BoligJob-ord-
ningen
Moms vedr. tv-abonnementer mv.
Nedsættelse af rentekompensation i udbytte-
sager og harmonisering af renteberegning
4)
Forhøjelse af det maksimale beskæftigelses-
fradrag med 4.900 kr. fra 2025
-
-
-
-
495
-
-
-
470
150
-
-
450
460
-
-
415
750
5
-
390
1.025
10
-
290
1.045
-25
-5
235
940
30
-5
1
1
1
1
-
-
-
-
-50
-5
-
55
-
-1.150
-5
-
95
35
-3.000
-5
20
95
35
-1.400
-5
20
95
35
-1.300
-5
20
95
35
-1.350
-5
20
95
35
-1.000
-5
20
95
35
850
1
1
1
1
10
15
-
-
-
-
-
-
40
-25
35
40
-25
130
40
-25
140
40
-25
145
40
-25
145
40
-25
145
1
1
2
-
-
0
2.400
-
-
0
3.150
-
-90
-50
2.600
-
-90
50
5.000
-
-90
50
400
-
-90
50
1.350
-
-90
50
650
-
-90
50
3.450
1
1
3
23
3
33
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-680
-
-
-
-
-
-5
-70
-850
-1.210
60
115
925
160
1.050
-5
-80
-850
-1.280
120
115
925
160
1.350
-5
-90
-850
-1.230
180
115
925
160
1.350
-5
-120
-770
-1.170
440
115
925
160
1.350
-5
-45
-770
-1.170
500
115
925
160
1.350
1
1
1
1
1
1
1
1
1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
260
-
105
-
95
370
215
230
-1.000
85
370
215
230
-1.000
250
370
215
230
-1.200
240
370
215
230
-1.200
120
370
215
230
-1.200
1
1
1
1
1
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om at oplyse antallet af personer i arbejde, der har oplevet en negativ effekt på deres disponible indkomst som følge af skatte- og afgiftsstigninger indført af regeringen siden regeringsskiftet i 2019, til skatteministeren
2591607_0014.png
Side 14 af 14
I alt, initiativer endnu ikke vedtagne
I alt (gennemført og aftalt)
Midlertidige likviditetslempelser sfa. coronakri-
sen:
Udbetaling af beløb svarende til angivet A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag som rentefrit lån
(L166 2020-21)
5)
Udbetaling af beløb svarende til angivet moms
som rentefrit lån (L166 2020-21)
Udskydelse af betalingsfrister for A-skat og ar-
bejdsmarkedsbidrag (L208 2020-2021)
Udbetaling af beløb svarende til angivet A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag som rentefrit lån
(L208 2020-21)
5)
Udbetaling af beløb svarende til angivet moms
som rentefrit lån (L208 2020-21)
Udskydelse af tilbagebetalingsfristen for lån
(L9 2021-22)
I alt, midlertidige likviditetslempelser
I alt (gennemført og aftalt), inkl. midlertidige
likviditetslempelser
Memopost (Initiativer, der er aftalt under den
tidligere regering)
Beskatning ved overdragelse af erhvervsvirk-
somheder til erhvervsdrivende fonde (L156)
Ophævelse af fradragsregler for renteudgifter
på hybrid kernekapital m.v. (L22)
Indførelse af sælgerpantebrevsmodel (L36)
Omlægning af beskatning af overskudsvarme
(L82)
Forhøjelse af loft i aktiesparekontoen (L165 A)
0
2.400
0
3.150
-300
2.300
100
5.100
350
750
400
1.750
800
1.450
800
4.250
5
28
9
42
-
-
-
-
-
-
0
2.400
-5
-10
-5
15
-
200
200
3.350
-245
-20
-25
-35
-120
-320
-750
1.550
-
-
-
-140
-
-
-150
4.950
-
-
-
-
-
-
0
750
-
-
-
-
-
-
0
1.750
-
-
-
-
-
-
0
1.450
-
-
-
-
-
-
0
4.250
1
1
1
1
1
1
6
34
0
42
-180
360
-70
-140
-30
-180
360
-60
-140
-60
-180
360
-60
-140
-60
-180
360
-50
-140
-60
-180
360
-40
-140
-60
-180
360
-40
-140
-60
-180
360
-20
-140
-60
-180
360
-20
-140
-60
1
1
1
1
1
Anm.: Se anmærkningerne til tabel A.
Kilde: Skatteministeriet og Finansministeriet.