Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2623030_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
15. september 2022
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 544 (Alm. del) af 11. maj
2022 stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor mange personer i beskæftigelse der er under den
relative fattigdomsgrænse, som blev anvendt under den seneste S-regering? Vil mi-
nisteren endvidere redegøre for, hvilken ændring af hhv. beskæftigelsesfradrag el-
ler bundskat, der ville skulle indføres for hhv. at halvere antallet af beskæftigede
under fattigdomsgrænsen, hhv. sikre, at der slet ikke er beskæftigede personer un-
der denne fattigdomsgrænse.
Svar
Den tidligere officielle afgrænsning af økonomisk fattige blev indført i 2013 (un-
der den tidligere SRSF-regering) og tog udgangspunkt i anbefalingerne fra Ek-
spertudvalg om fattigdom,
jf. En dansk fattigdomsgrænse
analyser og forslag til opgørel-
sesmetoder (2013).
Økonomisk fattige blev afgrænset som personer, der tre år i træk opfylder føl-
gende betingelser:
Den disponible indkomst er under 50 pct. af medianindkomsten
Familiens formue er under 100.000 kr. (2010-niveau) pr. voksen i familien
Personen er ikke studerende eller bor i familie med en studerende over 17
år
Det seneste dataår, hvor det er muligt at opgøre antallet af økonomisk fattige efter
den tidligere SRSF-regerings definition, er 2019.
I 2019 var 12.600 beskæftigede omfattet af den tidligere afgrænsning af økono-
misk fattigdom,
jf. tabel 1.
Heraf var 1.400 fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere og
3.400 var selvstændige, mens 7.900 var deltids- eller delårsbeskæftigede lønmodta-
gere. De beskæftigede udgjorde knap 1/5 af de voksne i gruppen.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 544: Spm. om, hvor mange personer i beskæftigelse der er under den relative fattigdomsgrænse, som blev anvendt under den seneste S-regering, til finansministeren, kopi til skatteministeren
2623030_0002.png
Side 2 af 4
Tabel 1
Beskæftigede omfattet af den tidligere SRSF-regerings definition af økonomisk fattigdom, 2019
Antal personer
Beskæftigede
Heraf:
- Fuldtidsbeskæftigede
- Deltidsbeskæftigede
- Delårsbeskæftigede
- Selvstændige
Alle over 18 år
1.400
3.600
4.300
3.400
64.700
12.600
Anm.: Opdelt efter arbejdsmarkedstilknytning i 2019.
Kilde: Egne beregninger på Lovmodellens datagrundlag.
Det skal bemærkes, at fuldtidsbeskæftigede voksne typisk ikke er omfattet af den tidli-
gere definition af økonomisk fattigdom som følge af egne indkomstforhold. Det hæn-
ger sammen med, at den disponible indkomst for fuldtidsbeskæftigede som udgangs-
punkt er højere end 50 pct. af medianindkomsten. Når fuldtidsbeskæftigede er omfat-
tet af afgrænsningen, så skyldes det altovervejende andre faktorer med betydning for
familiens samlede indkomstforhold, fx at en eventuel partner har lav eller ingen ind-
komst fra selvstændig virksomhed.
Betydning af bundskat og beskæftigelsesfradrag for økonomisk fattige
En ændring af enten bundskatten eller beskæftigelsesfradraget vurderes ikke at
være effektive instrumenter til at reducere antallet af økonomisk fattige i beskæfti-
gelse. Det skyldes, at den kritiske indkomstgrænse er relativ, og at disse skatteæn-
dringer vil have betydning for hele indkomstfordelingen blandt de beskæftigede,
herunder medianindkomsten.
Dermed vil ændringer i bundskat eller beskæftigelsesfradrag have to modsatret-
tede effekter på antallet af personer omfattet af afgrænsningen. Eksempelvis vil et
højere beskæftigelsesfradrag (skattelempelse) øge den disponible indkomst for alle
beskæftigede, herunder for personer med en indkomst under den kritiske ind-
komstgrænse, hvilket isoleret set reducerer antallet af beskæftigede i gruppen.
Samtidig øges medianindkomsten imidlertid, således at den kritiske indkomst-
grænse bliver højere, hvilket modsat betyder, at flere vil være i gruppen.
Virkningen af de foreslåede skatteændringer for antallet af personer omfattet den
tidligere afgrænsning af økonomisk fattigdom kan illustreres ved at opgøre æn-
dringen i antal personer i et enkelt år med indkomster under den kritiske ind-
komstgrænse ved skatteændringer svarende til en umiddelbar provenuændring på
5 mia. kr. (2022-niveau)
1
. I regneeksemplerne er ikke indregnet betydningen af fi-
nansiering eller udmøntning af provenuændringerne på antallet af personer med
1
Der tages udgangspunkt i stilleskrueberegningerne i Skattepolitisk Redegørelse 2021.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 544: Spm. om, hvor mange personer i beskæftigelse der er under den relative fattigdomsgrænse, som blev anvendt under den seneste S-regering, til finansministeren, kopi til skatteministeren
2623030_0003.png
Side 3 af 4
indkomster under den kritiske indkomstgrænse. Der er heller ikke taget højde for,
om familiens formue er over formuegrænsen, eller om en studerende over 17 år
indgår i familien, ligesom der er set bort fra, at betingelserne skal være opfyldt tre
år i træk. Den faktiske virkning af skatteændringerne på antallet af økonomisk fat-
tige efter den tidligere definition vil derfor være mindre end de viste.
Lavere
bundskat øger antallet af personer med indkomster under den kritiske ind-
komstgrænse i et enkelt år med ca. 1.400, heriblandt er ca. 300 personer beskæfti-
gede,
jf. tabel 2.
En
højere
bundskattesats reducerer omvendt antallet af personer
med indkomster under den kritiske indkomstgrænse med ca. 1.500 personer, og
antallet af beskæftigede reduceres en smule med ca. 200 personer.
Betydningen af ændringer i bundskattesatsen skal ses i lyset af, at personfradraget
reducerer betydningen af en ændring i bundskatten relativt mest for personer i
den nedre del af indkomstfordelingen. Virkningen på denne gruppes indkomster
er derfor mindre end virkningen på den kritiske indkomstgrænse.
Tabel 2
Virkning af lavere bundskattesats og højere beskæftigelsesfradrag på antal beskæftigede med
indkomster under den kritiske indkomstgrænse i året, 2019
Indkomst
under den
kritiske ind-
komstgrænse
Lavere bund-
skattesats
Højere bund-
skattesats
Øget
Lavere
beskæftigelses- beskæftigelses-
fradrag
1
fradrag
1
-------------------------
Beskæftigede
Heraf:
- Fuldtidsbeskæftigede
- Deltidsbeskæftigede
- Delårsbeskæftigede
- Selvstændige
Alle
5.200
21.700
19.500
16.700
471.800
0
100
200
0
1.400
63.100
300
Personer
-------------------------
100
200
-200
0
-100
-100
0
-1.500
0
-200
200
0
3.300
100
100
0
100
-3.800
Anm.: Afrundet til nærmeste 100 personer. Ændringer med umiddelbar virkning på 5 mia. kr. (2022-niveau) ved
2025-regler.
1) Sats og maksbeløb er øget, således at det maksimale beskæftigelsesfradrag opnås ved uændret
indkomstgrundlag. Se Skattepolitisk Redegørelse 2021 for yderligere oplysninger om beregningerne.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
Højere
beskæftigelsesfradrag øger det samlede antal personer med indkomster un-
der den kritiske indkomstgrænse med ca. 3.300 personer, hvoraf ca. 100 er be-
skæftigede. Et
lavere
beskæftigelsesfradrag reducerer det samlede antal personer
med indkomster under den kritiske indkomstgrænse med ca. 3.800 personer, mens
antallet af beskæftigede i gruppen samlet set stiger med ca. 200 personer. Det skal
ses i lyset af, at beskæftigelsesfradraget er målrettet personer i beskæftigelse, men
at beskæftigede med relativt lave lønindkomster ikke opnår det maksimale fradrag.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 544: Spm. om, hvor mange personer i beskæftigelse der er under den relative fattigdomsgrænse, som blev anvendt under den seneste S-regering, til finansministeren, kopi til skatteministeren
Side 4 af 4
Det vurderes således ikke realistisk at halvere antallet af beskæftigede omfattet af
den tidligere definition af økonomisk fattigdom ved brug af de foreslåede virke-
midler.
Det er heller ikke muligt at sikre, at ingen beskæftigede omfattes af definitionen af
økonomisk fattige gennem ændringer i bundskat eller beskæftigelsesfradrag. Det
skyldes blandt andet, at definitionen af økonomisk fattige afhænger af familieind-
komsten, og dermed også andre familiemedlemmers indkomst, og at nogle selv-
stændige har negativ indkomst mv.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister