Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2585004_0001.png
31. maj 2022
J.nr. 2022 - 4167
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 540 af 5. maj 2022 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Carsten Kissmeyer (V).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 540: MFU spm. om at oplyse afgiftsforskellene, herunder kvoteomkostningerne, på biogas anvendt til transport i hhv. Tyskland og Danmark, til skatteministeren
2585004_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse afgiftsforskellene, herunder kvoteomkostningerne, på biogas an-
vendt til transport i hhv. Tyskland og Danmark?
Svar
I Danmark pålægges gas til transport energiafgift (dieselækvivalent sats) og CO
2
-afgift.
Energiafgiften på naturgas og biogas til transport er ens. Energiafgiften er 78,6 kr. pr. GJ i
2022.
CO
2
-afgiften udgør 179,2 kr. pr. ton CO
2
. Biobrændstoffer, herunder biogas, er fritaget
for CO
2
-afgift, idet de anses for CO
2
-neutrale. Biogas leveret via naturgasnettet er dog
ikke fritaget for CO
2
-afgift, og gas til transport leveres typisk via naturgasnettet.
Gas i naturgasnettet indeholder hovedsageligt fossil naturgas og i mindre omfang biogas.
Når biogas transporteres i naturgasnettet, omfattes gassen af de almindelige afgifter, der
gælder for naturgas, herunder CO
2
-afgiften, (mens biogas leveret uden for gasnettet som
nævnt er fritaget for CO
2
-afgift).
De danske afgifter på biogas leveret via gasnettet skal ses i sammenhæng med den betyde-
lige statsstøtte til produktionen af biogas, når biogassen opgraderes og tilføres gasnettet.
Det forventes, at dansk biogas, leveret via gasnettet, modtager en gennemsnitlig støtte på
lidt over 100 kr. pr. GJ (2022-priser) i perioden 2021-2030.
I Tyskland pålægges biogas leveret gennem naturgasnettet en energiafgift på ca. €3,86 pr.
GJ
1
svarende til ca. 28,7 kr. pr. GJ.
Tyskland har et nationalt CO
2
-kvotesystem for brændstoffer til vejtransport og rumvarme
mv. Kvoteprisen er ca. 223 kr. pr. ton CO
2
i 2022, og kvoteprisen stiger gradvist til ca.
410-485 kr. pr. ton CO
2
i 2026.
Skatteministeriet har ikke kendskab til detaljerne i det tyske kvotesystems behandling af
gas fra gasnettet. I tabel 1 forudsættes gas fra naturgasnettet at have udgifter til tyske
CO
2
-kvoter svarende til CO
2
-indholdet i naturgas.
1
Af EU-Kommissionens Excise Duty Tables Part II Energy products and Electricity med afgifter pr. 1. juli 2021 (ex-
cise_duties-part_ii_energy_products_en.pdf (europa.eu))
p. 80 fremgår energiafgifterne per GJ i oversigten over afgifterne
på ‘natural gas propellant’. Det lægges til grund at energiafgiften også omfatter biogas leveret via naturgasnettet.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 540: MFU spm. om at oplyse afgiftsforskellene, herunder kvoteomkostningerne, på biogas anvendt til transport i hhv. Tyskland og Danmark, til skatteministeren
2585004_0003.png
Tabel 1. Afgift før moms i 2022 på biogas til vejtransport fra gasnettet
Kr. pr. /GJ
Energiafgift
Dansk CO2-afgift og udgift til tyske CO
2
-kvoter
I alt
Danmark
78,6
9,9
88,6
Tyskland
28,7
12,4
41,1
Anm.: Gas fra naturgasnettet forudsættes at have udgifter til tyske CO
2
-kvoter svarende til CO
2
-indholdet i natur-
gas. I Danmark pålægges naturgas (og dermed al gas fra gasnettet) anvendt til motorer NOx-afgift på ca. 8
øre pr. GJ. NOx-afgiften er medregnet i de samlede danske afgifter i tabel 1. Kvoteprisen i det tyske kvote-
prissystem for brændstoffer til vejtransport mv. er €30 pr. ton CO
2
i 2022
Kilde: Tyske afgifter fra EU-Kommissionens Excise Duty Tables Part II Energy products and Electricity med
afgifter pr. 1. juli 2021 og egne beregninger.
Med ovenstående forbehold vurderes de samlede afgifter i 2022 på biogas til vejtransport
leveret via naturgasnettet at være i alt ca. 41,1 kr. pr. GJ i Tyskland og 88,6 kr. pr. GJ i
Danmark,
jf. tabel 1.
Det bemærkes, at når tilskuddet til dansk produktion af biogas til gas-
nettet fratrækkes afgifterne på biogas til transport, er der netto tale om en støtte på over
11 kr. pr. GJ. Endvidere bemærkes det, at der ligesom for andre typer køretøjer er betyde-
lige eksterne skadesomkostninger forbundet med gaskøretøjer i form af bl.a. trængsel, tra-
fikulykker og støj.
Danske afgifter efter omlægning fra energiafgift til CO
2
-afgift i grøn skattereform
Med regeringens udspil til Grøn Skattereform er der lagt op til at omlægge brændstofaf-
gifterne på transportområdet mest muligt på samme måde som for rumvarmeafgiften.
Det vil sige, at CO
2
-afgiften forhøjes, mens energiafgiften reduceres. Dermed sker der
ikke en afgiftsstigning på benzin og diesel.
Naturgas og biogas til transport pålægges som nævnt samme energiafgift som diesel. Der-
imod er CO
2
-indholdet pr. GJ naturgas lavere end for diesel. Derfor reduceres de samlede
afgifter på naturgas til transport (og dermed også på biogas fra gasnettet), når afgifterne
omlægges fra energi- til CO
2
-afgift.
Det bemærkes, at Ekspertgruppen i den endelige rapport kan forholde sig til afgiftsni-
veauerne for alle udledninger omfattet af 70 pct.-målet, herunder vejtransport.
Side 3 af 3