Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2572571_0001.png
10. maj 2022
J.nr. 2022 - 3740
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 518 af 27. april 2022 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Lars Christian Lilleholt (V).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 518: MFU spm. om, hvorfor regeringen har valgt at tilgodese bestemte brancher ved at give en særlig rabat til virksomheder med mineralogiske processer, mens andre produktionserhverv som er omfattet af afgiftslovens definition om procesenergi, herunder gartnerierhvervet, rammes fuld ud af regeringens udspil, til skatteministeren
2572571_0002.png
Spørgsmål
Hvorfor har regeringen valgt at tilgodese bestemte brancher ved at give en særlig rabat til
virksomheder med mineralogiske processer, mens andre produktionserhverv som er om-
fattet af afgiftslovens definition om procesenergi, herunder gartnerierhvervet, rammes
fuld ud af regeringens udspil?
Svar
Regeringens udspil tager udgangspunkt i ekspertgruppens model 2 med en høj og mere
ensartet afgift på CO
2
, herunder en særlig afgift på 100 kr. pr. ton CO
2
til mineralogiske
processer mv. (cement, tegl, metal og glas). Ekspertgruppen vurderede, at den særlige af-
gift bedst balancerede klimalovens principper om fx omkostningseffektivitet og samtidig
undgå at flytte CO
2
-udledning til udlandet.
Men den særlige afgift betyder ikke, at branchen slipper for at bidrage til klimamålet i
2030. CO
2
-afgiften forventes at reducere udledningerne i 2030 med ca. 2 mio. ton CO
2,
heraf kan ca. 0,5 mio. ton CO
2
tilskrives afgiften på cementindustrien. Cirka 25 pct. af
den samlede CO
2
-reduktion kan tilskrives cementindustrien.
Dertil kommer, at den umiddelbare erhvervsbelastning målt i forhold til omsætning er
højere for mineralogiske processer end for de øvrige sektorer.
Derudover går regeringen længere end ekspertgruppen. Udspillet har den væsentlige tilfø-
jelse, at når branchen får en særlig afgift, så kommer det med en forventning om, at bran-
chen leverer de nødvendige CO
2
-reduktioner. Branchens afgiftsniveau vurderes således
igen i forbindelse med genbesøg af aftalen i 2026 og 2029 med henblik på at sikre reelle
reduktioner til klimamålet i 2030.
Side 2 af 2