Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2580335_0001.png
23. maj 2022
J.nr. 2022 - 3775
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 515 af 26. april 2022 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 515: Spm., om at kommentere henvendelsen af 30/11-22 fra Casper Nielsen, Herning om vinafgifternes tilstand i Danmark og opkrævning af samme, til skatteministeren
2580335_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 30/11-21 fra Casper Nielsen, Herning om
vinafgifternes tilstand i Danmark og opkrævning af samme, jf. SAU alm. del - bilag 209?
Svar
Casper Nielsen anfører i sin henvendelse, at han har indgivet en anmeldelse til Skattesty-
relsen vedr. fjernsalg af vine fra webshops i EU, hvor salget ikke bliver anmeldt til Skatte-
styrelsen som reglerne foreskriver, hvorfor der ikke bliver betalt afgift af vinen.
Tilsvarende anfører Casper Nielsen, at vine, som sendes til Danmark med pakkefragt eller
sendes til Danmark med fragtmand, ikke bliver taget ud til kontrol med henblik på afreg-
ning af afgiften.
Casper Nielsen henstiller derfor til, at der bliver set på, hvordan afgifterne, herunder ved
fjernsalg/fjernkøb fra andre EU-landet, bliver håndteret.
Hertil bemærkes
Jeg kan i henhold til skatteforvaltningsloven ikke gå ind i den konkrete sag, men jeg kan
udtale mig generelt om reglerne.
Reglerne om fjernsalg på tværs af EU er reguleret i Rådets direktiv 2008/118/EF om den
generelle ordning for punktafgifter (det såkaldte cirkulationsdirektiv). Direktivet er blevet
omarbejdet ved Rådets direktiv (EU) 2020/262, som træder i kraft den 13. februar 2023.
Det nye direktiv indeholder en mindre justering af reglerne om fjernsalg.
Efter de nugældende regler skal virksomheder i andre EU-lande registreres for vinafgift i
Danmark, hvis de ønsker at sælge vin direkte til forbrugere i Danmark, ligesom der også
skal betales dansk afgift for den vin, danske forbrugere bestiller hjem fra andre EU-lande.
De nuværende regler har den svaghed, at en udenlandsk virksomhed, der hverken direkte
eller indirekte arrangerer transporten af vinen (fx fordi forbrugeren selv har bestilt en
fragtmand), ikke skal registreres i Danmark. Det vil i stedet være den danske forbruger,
der skal kontakte Skattestyrelsen med henblik på at betale afgiften.
I henhold til de nye regler i det omarbejdede cirkulationsdirektiv, der træder i kraft næste
år, vil det fremover være den, der afsender varerne, som skal lade sig registrere her i lan-
det, og som skal betale afgiften, uanset hvem der har arrangeret transporten. Det vil sige,
at fjernsalgsvirksomheder ikke vil kunne undgå kravet om registrering for og afregning af
afgiften ved at lade andre stå for transporten.
Der er dog fortsat visse udfordringer med fjernsalg, og derfor har EU-Kommissionen
fremlagt en handlingsplan på området. Af pkt. 25 i
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-
Parlamentet og Rådet
En handlingsplan for en retfærdig og enkelt beskatning til støtte for genopret-
ningsstrategien
fremgår:
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 515: Spm., om at kommentere henvendelsen af 30/11-22 fra Casper Nielsen, Herning om vinafgifternes tilstand i Danmark og opkrævning af samme, til skatteministeren
2580335_0003.png
”De
nuværende regler gør det rent faktisk umuligt at foretage fjernsalg af punktafgifts-
pligtige varer på grund af de store reguleringsmæssige byrder og høje omkostninger, som
de økonomiske aktører pålægges. Kommissionen vil undersøge, hvordan disse regler kan
forenkles for at minimere svig og konkurrenceforvridning mellem økonomiske aktører på
internettet og i fysiske butikker. Om nødvendigt vil der blive fremsat et lovgivningsfor-
slag om ændring af Rådets direktiv om den generelle ordning for punktafgifter.”
Der foreligger ikke på nuværende tidspunkt et konkret forslag fra EU-Kommissionen.
For så vidt angår kontrollen med internetvirksomheder, der sælger punktafgiftspligtige va-
rer til danske forbrugere og privatpersoners køb af vin i andre EU-lande, har jeg indhen-
tet følgende bidrag fra Skattestyrelsen, som jeg kan henholde mig til:
”Kontrol
af internetvirksomheder, der sælger punktafgiftspligtige varer til danske forbrugere
Skattestyrelsen overvåger løbende udenlandske hjemmesider og kontrollerer, om der drives
internethandel, som burde føre til opgørelse af afgiftskrav.
Skattestyrelsen foretager i den forbindelse målrettet kontrol af de internetvirksomheder,
der sælger punktafgiftspligtige varer til danske forbrugere ud fra en risiko og væsentligheds-
betragtning. Kontrollens formål er at afgøre, om virksomhederne skal registreres i Dan-
mark og opgøre eventuel efteropkrævning af de punktafgifter, som den udenlandske virk-
somhed skulle have afregnet i forbindelse med fjernsalg til Danmark.
Skattestyrelsen bemærker, at oplysninger om de udenlandske virksomheders salg til danske
privatpersoner skal indhentes fra den udenlandske virksomhed eller via de udenlandske
skattemyndigheder.
På den baggrund vil Skattestyrelsen fortsætte med at kontrollere udenlandske virksomhe-
der, der sælger afgiftspligtige varer til danske privatpersoner.
Kontrol af privatpersoner, der importerer vin og selv arrangerer transporten af de indkøbte varer
En privatperson, som selv arrangerer transporten af de indkøbte varer, skal sørge for an-
meldelse og betaling af punktafgifter, før transporten påbegyndes. Vejledning om reglerne
kan findes på skat.dk, ligesom reglerne også fremgår af
Den juridiske vejledning.
Skattestyrelsen foretager i samarbejde med Toldstyrelsen kontrol i pakkepostcentre og di-
stributionscentre, hvor danske privatpersoner selv har arrangeret transporten af varerne.
Hvis ikke der er sørget for anmeldelse og betaling til Skattestyrelsen, inden påbegyndelse
af transporten, opkræves der punktafgifter af hele den indførte mængde.
Skattestyrelsen foretager desuden grænsekontrol af privatpersoners egen indførsel af
punktafgiftspligtige varer, fx grænsehandel ved den dansk-tyske grænse, og kan på bag-
grund af en konkret vurdering af, om de medbragte varer er til privatpersonens eget brug,
opkræve punktafgifter af de mængder, der ikke er til eget brug.”
Side 3 af 3