Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2580337_0001.png
23. maj 2022
J.nr. 2022-4021
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 513 af 26. april 2022 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Per Larsen (K).
Jeppe Bruus
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 513: MFU spm., om ministeren vil foretage udregninger af provenuændringerne efter tilbageløb og adfærd ved at ændre afgiften på en pakke cigaretter, således at en pakke cigaretter koster henholdsvis 80, 85, 90 og 100 kr., til skatteministeren
2580337_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren foretage udregninger af provenuændringerne efter tilbageløb og adfærd
ved at ændre afgiften på en pakke cigaretter, således at en pakke cigaretter koster hen-
holdsvis 80, 85, 90 og 100 kr.? Skatteministeriet bedes i beregningerne medregne en sub-
stitutionseffekt ud fra ministeriets estimat af, hvor mange procent af dem, som enten vil
stoppe deres tobakskøb eller nedsætte det, der i stedet vil købe andre tilsvarende tobaks-
eller nikotinafgiftspålagte varer.
Svar
Med
Aftale om finansloven for 2020
blev det aftalt at forhøje tobaksafgifterne svarende til en
gennemsnitlig prisstigning på i alt 19 kr. for en pakke med 20 cigaretter. Det blev aftalt at
forhøje afgifterne over to omgange, således at gennemsnitsprisen på en pakke cigaretter
skønnes at stige med 14 kr. til ca. 55 kr. fra 1. april 2020 og yderligere med 5 kr. til ca. 60
kr. fra 1. januar 2022.
Skøn for provenumæssige konsekvenser ved forhøjelse af tobaksafgifter svarende til en
stigning i den gennemsnitlige pakkepris for cigaretter fra 60 kr. til 80-100 kr. fremgår af
tabel 1. Provenuskønnene er behæftet med stor usikkerhed. Det forudsættes, at afgifterne
på røgtobak samtidig forhøjes tilsvarende.
Tabel 1. Skøn for provenumæssige konsekvenser ved forhøjelse af tobaksafgifter fra udgangspunkt
med en pakkepris for cigaretter på 60 kr.
Pakkepris for cigaretter
80 kr.
85 kr.
90 kr.
100 kr.
Mio. kr. (2022-niveau) i år 2025
Umiddelbart provenu
Umiddelbart provenu
efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb
og adfærd
2.850
2.800
-1.175
3.550
3.525
-1.825
4.275
4.225
-2.625
5.700
5.625
-4.650
Anm.: Der tages udgangspunkt i en gennemsnitspris på 60 kr. pr. pakke med 20 cigaretter. Det er forudsat, at afgiften på
røgtobak forhøjes tilsvarende. Skønnet er beregnet på baggrund af opdaterede beregningsforudsætninger i forbindelse
med grænsehandelskapitlet i
Skatteøkonomisk
Redegørelse 2021. Beregningsforudsætningerne for ændringer af tobaksaf-
gifterne er opdateret med udgangspunkt i afgiftssatserne pr. 1. januar 2022. Det indebærer blandt andet, at der ved ud-
gangspunktet for afgiftspligtigt salg og grænsehandel er indarbejdet skønnede virkninger af afgiftsforhøjelserne pr. 1. april
2020 og 1. januar 2022. Det er efter sædvanlig praksis forudsat, at afgiftsforhøjelserne overvæltes i priserne. Provenuskøn-
net er baseret på Skatteministeriets sædvanlige metode ved provenuberegninger i forbindelse med afgiftsændringer på
tobak. Der er skønnet for år 2025 i 2022-niveau og afrundet til nærmeste 25 mio. kr.
Kilde: Skatteministeriet.
Ved en afgiftsforhøjelse svarende til en gennemsnitlig cigaretpris på 80 kr. per pakke (dvs.
en prisstigning på 20 kr. per pakke) skønnes et umiddelbart provenu efter tilbageløb på
ca. 2,8 mia. kr. og et provenu på ca. -1,2 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. Adfærdsvirk-
ningerne skønnes således at indebære afledt mindreprovenu på ca. 4 mia. kr.
En forhøjelse af tobaksafgifterne skønnes at mindske forbruget af tobak, hvilket reduce-
rer det indenlandske salg af tobak og de tilhørende afgiftsindtægter, samt at øge grænse-
handlen med tobak, hvilket reducerer momsindtægterne. Da tobaksafgiften udgør en stor
andel af tobaksprisen, er der forholdsmæssigt store afledte provenuvirkninger forbundet
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 513: MFU spm., om ministeren vil foretage udregninger af provenuændringerne efter tilbageløb og adfærd ved at ændre afgiften på en pakke cigaretter, således at en pakke cigaretter koster henholdsvis 80, 85, 90 og 100 kr., til skatteministeren
2580337_0003.png
med sådanne adfærdseffekter,
jf. også tabel 1.
Skønnet bygger på modelbaserede beregnin-
ger for ændring i forbrug og grænsehandel, hvor de anvendte prisfølsomheder er forbun-
det med mærkbar usikkerhed. Desuden er efter vanlig praksis indregnet arbejdsudbuds-
virkning, jf. den generelle metode som er nærmere beskrevet i kapitel 4 i
Skatteøkonomisk
Redegørelse 2021.
I forbindelse med lovslaget om indførelse af afgift på nikotinprodukter (nikotinposer) og
på nikotinholdige væsker blev det beregningsteknisk lagt til grund for provenuskønnene,
at der er substitution til cigaretter,
jf. L 89 (2021-22).
Såfremt der beregningsteknisk læg-
ges tilsvarende forudsætninger til grund for skift i forbruget mellem produkterne som ved
L 89, skønnes substitution til nikotinvæsker og nikotinposer isoleret set at ville medføre
øgede afgiftsindtægter i størrelsesordenen 10-15 mio. kr. ved forhøjelse af tobaksafgif-
terne svarende til en stigning i den gennemsnitlige pakkepris for cigaretter fra 60 kr. til 80-
100 kr. Det kan bemærkes, at størrelsen af denne effekt foruden mængden af nikotinvæ-
sker og nikotinposer afhænger af niveauet for afgiften på disse varer, og herunder bemær-
kes at afgiften på en pakke cigaretter er højere end afgiften på en sammenlignelig mængde
nikotinvæske og nikotinposer,
jf. besvarelsen af SAU L 89
spørgsmål 69 (2021-22).
Afslutningsvis bemærkes, at der ved meget store afgiftsændringer er en særlig usikkerhed
forbundet med provenuskønnene, idet der kan opstå uforudsete skift i forbruget eller
grænsehandlen, herunder den illegale handel. Samtidig bemærkes, at der er en usikkerhed
forbundet med udgangspunktet, hvilket skal ses i lyset af de allerede vedtagne forhøjelser
af tobaksafgifterne samt coronapandemiens effekt på blandt andet grænsehandlen.
Side 3 af 3