Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2573573_0001.png
11. maj 2022
J.nr. 2022 - 3789
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 486 af 20. april 2022 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Kim Valentin (V).
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 486: Spm. om henvisningen til diplomatisk personale udgør en relevant og meningsfuld begrundelse for forskelsbehandlingen af offentligt ansatte Øresundspendlere, til skatteministeren
2573573_0002.png
Spørgsmål
I svar på SAU alm. del
spørgsmål 335 henviser ministeren til den nordiske dobbeltbe-
skatningsaftale samt OECD modeloverenskomsten. Både i dobbeltbeskatningsaftalen og
OECD modeloverenskomsten er forskelsbehandlingen mellem offentligt og privat ansat-
tes beskatning begrundet med henvisning til diplomatisk personale. Således står der i be-
mærkningerne til dobbeltbeskatningsaftaler, at ”Artiklen har betydning for ambassadeper-
sonale og lignende” og i OECD modeloverenskomsten, at det vedrører ”personnel of
foreign
diplomatic missions and consular posts”.
Finder ministeren, at henvisningen til
diplomatisk personale udgør en relevant og meningsfuld begrundelse for forskelsbehand-
lingen af offentligt ansatte Øresundspendlere, der ofte arbejder i kommuner, regioner og
statslige forskningsinstitutioner?”
Svar
I mit svar på SAU alm. del
spørgsmål 335 oplyser jeg, at privatansatte og offentligt an-
satte behandles efter forskellige bestemmelser i
OECD’s modeloverenskomst,
som er ud-
gangspunktet for de dobbeltbeskatningsaftaler, som Danmark har indgået med andre
lande. Det gælder også den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst
med den konse-
kvens, at beskatningsretten til offentligt ansattes løn i relationen mellem Danmark og Sve-
rige er fordelt, som den er.
Som jeg gav udtryk for i mit svar på SAU alm. del
spørgsmål 335 for, er der ikke noget
til hinder for, at der konkret aftales noget andet mellem Danmark og Sverige. Og som jeg
også gav udtryk for i svaret, er det administrative besvær, der kan være knyttet til opdeling
af lønnen og oplysningspligt mv. til både Danmark og Sverige
når det kommer til of-
fentligt ansattes hjemmearbejde - et godt argument for at kigge nærmere på reglerne. Det
gælder uanset indholdet af og baggrunden for OECD’s modeloverenskomsts artikel
om
fordelingen af beskatningsretten til offentligt ansattes løn.
Som nævnt i svaret på spørgsmål 335
og i den tidligere skatteministers svar på SAU
alm. del
spørgsmål 204 om samme emne, er der dialog med de svenske skattemyndighe-
der om reglerne i Øresundsaftalen.
Side 2 af 2