Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2594357_0001.png
15. juni 2022
J.nr. 2022 - 3852
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 485 af 20. april 2022 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 485: Spm. om at redegøre for de provenumæssige konsekvenser, hvis elvarmeafgiften fremrykkes, til skatteministeren
2594357_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de provenumæssige konsekvenser, hvis elvarmeafgiften
”fremrykkes”, således at det fremover er elforbrug over 3.000 kWh pr.
år i el-opvarmede
helårsboliger, der nyder godt af den nedsatte elafgift (mod årligt forbrug over 4.000 kWh i
dag), og at der indføres et loft over det maksimale årlige forbrug, der kan nyde godt af
den reducerede afgift? Ministeren bedes angive provenueffekten såfremt loftet fastsættes
til henholdsvis 6.000 kWh/år eller 7.000 kWh/år (elvarmeafgift på årligt forbrug mellem
3.000 og 9.000 kWh hhv. 3.000 og 10.000 kWh). Endvidere bedes ministeren oplyse,
hvad loftet skal sættes til, såfremt omlægningen skal være provenuneutral efter tilbageløb
og adfærd.
Derudover bedes ministeren bekræfte, at en sådan omlægning vil:
styrke incitamentet til at overgå fra fossil varmekilde til elvarme i husstande med et
årligt elforbrug (ekskl. opvarmning) på under 4.000 kWh og et begrænset energi-
forbrug til opvarmning (med andre ord: mindre husstande),
styrke incitamentet til at erstatte almindelige el-radiatorer med energibesparende el-
varmepumper,
styrke incitamentet til at energirenovere boliger, der er el-opvarmede (herunder
både nedbringe energiforbruget og skifte til mere energibesparende varmepumper),
og
sikre en mere ensartet afgiftsbehandling af ladestrøm (til elbiler) på tværs af hus-
stande, der bor i el-opvarmede boliger og husstande i boliger, der er opvarmet med
f.eks. grøn fjernvarme.
Svar
Efter gældende regler kan el-opvarmede helårsboliger, sommerhuse mv. opnå en nedsat
elvarmeafgift på 0,8 øre/kWh for alt elforbrug, der overstiger 4.000 kWh pr. år, hvis boli-
genheden er registreret med elvarme som hovedopvarmningskilde i Bygnings- og Boligre-
gistret (BBR). Af elforbrug op til 4.000 kWh betales den almindelige elafgift, der udgør
76,3 øre/kWh i 2022 faldende til 62,9 øre/kWh i 2030,
jf. tabel 1.
Til besvarelsen af
spørgsmålet anvendes de indfasede afgiftssatser for 2030.
Grænsen på 4.000 kWh pr. år for husholdningers elforbrug, omfattet af elvarmesatsen, er
fastsat som en administrativ simpel måde at differentiere mellem el anvendt til henholds-
vis varme og til almindeligt elforbrug såsom lys og elektronik.
Tabel 1. Afgiftssatser for elafgiften til husholdninger og sommerhuse mv.
Øre/kWh
(2022-priser)
Alm. elafgift
1)
Elvarmeaf-
gift
3)
2022
76,3
2)
0,8
2023
73,1
0,8
2024
70,1
0,8
2025
63,9
0,8
2026
63,9
0,8
2027
63,9
0,8
2028
63,9
0,8
2029
63,9
0,8
2030
62,9
0,8
1) Satser efter vedtagelse af L 200.
2) Fra. 1. juli som følge af aftale om ”En
ny reformpakke for Dansk Økonomi”
af januar 2022
3) Afgiften indekseres ikke.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 485: Spm. om at redegøre for de provenumæssige konsekvenser, hvis elvarmeafgiften fremrykkes, til skatteministeren
2594357_0003.png
En lavere forbrugsgrænse for elvarme samt indførelse af en ny øvre grænse på enten
9.000 eller 10.000 kWh pr. år, svarende til enten 6.000 kWh eller 7.000 kWh, der er om-
fattet af den lave elafgift, vil medføre en ændret afgiftsstruktur,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Afgiftssatser for el-opvarmede boliger ved foreslået struktur
Gældende struktur
Øre/kWh
(2030-satser,
2022-priser)
Grænse (kWh/år)
Alm.
Elforbrug
0-4.000
6.000 kWh/år loft
Alm.
elforbrug
0-3.000 og
over 9.000
7.000 kWh/år loft
Alm.
elforbrug
0-3.000 og
over 10.000
Elvarme
Over
4.000
Elvarme
3.000-
9.000
Elvarme
3.000-
10.000
Afgiftssats
(Øre/kWh)
Kilde: Skatteministeriet.
62,9
0,8
62,9
0,8
62,9
0,8
En nedsættelse af den nedre grænse fra 4.000 til 3.000 kWh pr. år vil medføre, at bolig-
ejere med elvarme vil få op mod 1.000 kWh strøm til den reducerede elvarmeafgift. Ned-
sættelsen vil reducere den årlige elafgiftsbetaling med ca. 620 kr. ekskl. moms og ca. 775
kr. inkl. moms pr. registret el-opvarmede helårsbolig. Nedsættelsen af den nedre grænse
vil isoleret set medføre et mindreprovenu for staten. Ved samtidig at indføre en øvre
grænse for den reducerede elvarmeafgift vil et større elforbrug være omfattet af den alm.
elvarmeafgift. Det vil medføre en øget belastning, der er stigende med forbruget, og et
umiddelbart merprovenu for staten.
Det skønnes med usikkerhed, at den foreslåede struktur, med en reducerede elvarmeafgift
gældende fra 3.000 kWh pr. år og op til et loft på hhv. 9.000 eller 10.000 kWh pr. år, sam-
let set vil medføre et umiddelbart merprovenu på hhv. ca. 0,6 og 0,5 mia. kr. ekskl. moms
i 2030 (2022-niveau),
jf. tabel 3.
For at forslaget er provenuneutralt efter tilbageløb og ad-
færd, vurderes det, at elforbrug over ca. 19.000 kWh pr. år skal omfattes af den alm. elaf-
gift.
Den øvre grænse for hvornår forslaget er provenuneutralt, er forbundet med stor usikker-
hed, da der i skønnet er regnet med en samlet uændret adfærdseffekt. Det skyldes, at de
forslåede ændrede forbrugsgrænser på den ene side tilskynder til at skifte til elvarme ved
et lavere forbrug, men omvendt ved et større elvarmebehov vil reducere tilskyndelsen til
at skifte til elvarme. Ligeledes vil den marginale tilskyndelse til elforbrug blive reduceret
ved forbrug over de nye øvre grænser. De adfærdsmæssige effekter trækker således i
modsatrettede regninger, hvorfor der er regnet med en samlet uændret adfærdseffekt.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 485: Spm. om at redegøre for de provenumæssige konsekvenser, hvis elvarmeafgiften fremrykkes, til skatteministeren
2594357_0004.png
Tabel 3. Provenumæssige konsekvenser af nye kWh-grænser for den lave elvarmesats
Provenuneutral,
over 19.000
kWh/år
0,0
0,0
0,0
Mia. kr. (2022-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd*
6.000 kWh/år loft
0,6
0,6
0,6
7.000 kWh/år loft
0,5
0,5
0,5
Anm.: Der er taget udgangspunkt i Energistyrelsens Klimastatus og -fremskrivning 2022 i forhold til forventede bygninger
med elvarme i 2030, og en fordeling af elvarmeforbrug i 2015 pba. lovmodelberegninger på en fuldtælling af befolkningen
og data fra elmålere i 2015.
*De adfærdsmæssige effekter trækker i modsatrettede regninger, hvorfor der er regnet med en samlet uændret adfærdsef-
fekt.
Kilde: KF22, DST og egne beregninger.
Omstillingen til el er en del af den grønne omstilling og dermed til indfrielsen af den dan-
ske klimalovs 70 pct. reduktionsmål i 2030. Det skal ses i sammenhæng med, at elproduk-
tionen i Danmark er i stigende grad baseret på vedvarende energi. En lav afgift på el-
varme vil dermed tilskynde til et skifte væk fra fossile brændsler. Det følger dog af energi-
beskatningsdirektivet, at der skal være afgift på el.
Vil incitamentet til at overgå fra fossil varmekilde til elvarme blive styrket?
Nye grænser for elvarme vil ikke give et entydigt incitament til at skifte til elvarme,
jf. oven-
for.
På den ene side vil den nedre grænse for den reducerede elvarmeafgift øge det økono-
miske incitament til at skifte over til elpaneler og el-varmepumper med ca. 775 kr. om
året inkl. moms (2030-sats). Det vil gælde for husstande med et lille elforbrug såvel som
et stort elforbrug. Omvendt vil indførelse af en øvre grænse reducere det økonomiske in-
citament til en grøn omstilling over mod elvarme. Det kan illustreres ved, at husstande
med et samlet elforbrug over 10.000/11.000 kWh pr. år vil få en samlet øget belastning.
Fx for en familie med to børn og to voksne i et 160 m
2
el-opvarmet hus med et typisk el-
forbrug, vil forslaget medføre en større omkostning ved elvarme i forhold til de gældende
regler i dag,
jf. tabel 4.
Tabel 4. Eksempler på samlet årlig elafgiftsbetaling ved forskelligt elforbrug
Loft af elforbrug til den
lave elvarmeafgift
6.000
7.000
kWh/år loft
kWh/år loft
Antaget årigt elforbrug for husholdning bestå-
ende af 2 voksne og 2 børn, 160 m2
Opvarmningskilde
- Varmepumpe
- Elpaneler
kWh/år
11.040
22.720
Gældende elaf-
giftsstruktur
Kr. inkl. moms pr. år
3.220
3.330
4.020
13.210
3.250
12.430
Kilde: Energistyrelsens elforbrugsberegner (https://ny.sparenergi.dk/elforbrugsberegner) og egne beregninger.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 485: Spm. om at redegøre for de provenumæssige konsekvenser, hvis elvarmeafgiften fremrykkes, til skatteministeren
2594357_0005.png
Vil incitament til at erstatte el-radiatorer med el-varmepumper til at energirenovere blive styrket?
Som beskrevet ovenfor vil den foreslåede struktur ikke give et entydigt incitament til at
bruge mindre el. Ved et elforbrug over den øvre grænse vil der være et større økonomisk
incitament til at reducere elforbruget, enten ved at energirenovere, erstatte almindelige el-
radiatorer med el-varmepumper eller justere komfortvarmen mv. Ved et mindre varme-
forbrug vil incitamentet til at skifte elpaneler ud med varmepumpe omvendt blive reduce-
ret.
Vil grænserne skabe ens marginal afgift til ladestrøm?
Afgiften til ladestrøm afhænger under gældende regler af, om den enkelte husstand har
elvarme eller et abonnement til ladestrøm,
jf. tabel
5.
Indførelsen af en øvre grænse vil ligestille afgiften for el relateret til ladestrøm mellem
husholdninger med og uden elvarme. Omvendt vil afgiften blive forskellig mellem hus-
holdninger med elvarme, alt efter om de har et abonnement til ladestrøm eller ej,
jf. tabel
5.
Indførelsen af en øvre grænse vil reducere incitamentet til at anskaffe en elbil for hus-
holdninger, der har elvarme men ikke har abonnement til ladestrøm. Det skyldes, at elaf-
giften til opladning vil stige, når forbruget når over den foreslåede forbrugsgrænse til el-
varme.
Tabel 5. Marginal elafgift for ladestrøm
Øre/kWh (2030-sats, 2022-priser)
A. Husejer, abonnement til ladestrøm
B. Husejer med elvarme
C. Husejer uden elvarme eller aftale
D: Lejlighed med eller uden elvarme, uden abonnement
E. Lejlighed, abonnement til ladestrøm
Kilde: Skatteministeriet.
Gældende
0,4
0,8
62,9
62,9
0,4
Ny øvre grænse
0,4
62,9
62,9
62,9
0,4
Det bemærkes afslutningsvist, at omlægning af elafgiften som foreslået vil indebære sy-
stemmæssige ændringer for både Skatteforvaltningen og Energinet. De implementerings-
mæssige og administrative omkostninger vil skulle undersøges nærmere.
Side 5 af 5