Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2581536_0001.png
11. maj 2022
J.nr. 2022 - 3495
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 484 af 19. april 2022 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Kim Valentin (V).
Jeppe Bruus
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm. om at redegøre for de danske virksomheders fradragsmulighed for et doneret overskud fra den fortsatte drift i Rusland, til skatteministeren
2581536_0002.png
Spørgsmål
Der er danske virksomheder, som indtil videre fortsætter deres aktiviteter i Rusland under
trussel om nationalisering og inddragelse af patenter, og som i steder donerer eventuelt
overskud til nødhjælpsarbejde mv. i Ukraine. Vil ministeren redegøre for de danske virk-
somheders fradragsmulighed for et doneret overskud fra den fortsatte drift i Rusland,
herunder i hvilket omfang principperne i højesteretsdom i UfR 1980,712 H (hvorefter en
noteringsafgift til Københavns Fondsbørs ansås for en fradragsberettiget driftsomkost-
ning, idet optagelsen af selskabets aktier til notering på børsen fandtes at være af betyd-
ning for selskabets status og almindelige omdømme og dermed for dets indtjeningsmulig-
heder) kan finde anvendelse?
Svar
Da spørgsmålet vedrører praksis for danske virksomheders muligheder for at fradrage et
doneret overskud til nødhjælpsarbejde mv., har jeg indhentet en udtalelse fra Skattestyrel-
sen, som jeg kan henholde mig til:
”Danmark
beskatter på grundlag af et territorialprincip, der sikrer symmetri mellem be-
skatning af overskud og mulighed for fradrag for underskud, jf. selskabsskattelovens § 8.
Virksomhederne har dog mulighed for at vælge international sambeskatning, som indebæ-
rer, at indkomst i udenlandske datterselskaber og faste driftssteder vil skulle medregnes i
Danmark. Der henvises til beskrivelsen i svarene på SAU alm. del - spm. 471 og 472 om
muligheden for fradrag for nedlukningsomkostninger.
Såfremt der er valgt international sambeskatning, medregnes indkomsten i Rusland ved
opgørelsen af indkomsten efter de danske regler. Dette gælder, uanset om der er givet af-
kald på indkomsten ved at donere den til nødhjælpsarbejde mv. i Ukraine, idet virksom-
heden ved at disponere over indkomsten anses for at have modtaget denne. Det har ikke
betydning for spørgsmålet om fradragsret, om det er overskuddet i Rusland eller et beløb
svarende til overskuddet i Rusland, der doneres.
Såfremt et dansk selskab i den helt særlige situation, hvor det
af hensyn til trussel om
nationalisering og inddragelse af patenter
opretholder dets overskudsgivende aktiviteter
i Rusland og vælger at donere et bidrag til nødhjælpsarbejde mv. i Ukraine, vil selskabet i
visse tilfælde kunne få fradrag efter statsskattelovens § 6 ved den danske indkomstopgø-
relse. Omkostningen skal i så fald
efter en konkret vurdering
være afholdt af det dan-
ske selskab af hensyn til selskabets status og almindelige omdømme og dermed dets ind-
tjeningsmuligheder. Omkostningen skal vedrøre indtjeningsmulighederne i Danmark.
Hvis omkostningen vedrører indtjeningen i flere lande, skal fradraget fordeles mellem de
berørte lande.
I praksis findes endvidere eksempler på, at der
af reklamehensyn
er givet fradrag efter
ligningslovens § 8 (eller statsskattelovens § 6) for bidrag til velgørende organisationer, jf.
fx SKM2004.262.LR (bidrag til CARE Danmark) og SKM2011.85.SR (bidrag til forskel-
lige velgørende foreninger). Der vil dog i alle tilfælde skulle foretages en konkret vurde-
ring af, om en omkostning er fradragsberettiget, herunder om reklameværdien står i et
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm. om at redegøre for de danske virksomheders fradragsmulighed for et doneret overskud fra den fortsatte drift i Rusland, til skatteministeren
2581536_0003.png
rimeligt forhold til det ydede bidrag. I tvivlstilfælde vil spørgsmålet om fradrag af rekla-
mehensyn i den nuværende situation kunne afklares ved at anmode Skatterådet om et bin-
dende svar.
Såfremt en donation ikke kan anses for at være en egentlig driftsomkostning, vil der
kunne gives fradrag for gaver og løbende ydelser til foreninger og fonde mv. med almen-
velgørende eller på anden måde almennyttige formål, der er godkendt her i landet eller i et
andet EU/EØS-land, efter de almindelige regler i bl.a. ligningslovens § 8 A, stk. 1, og §
12, stk. 1, som gælder uafhængigt af den nuværende situation i Ukraine.”
Side 3 af 3