Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2567771_0001.png
3. maj 2022
J.nr. 2022 - 3350
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 472 af 6. april 2022 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Kim Valentin (V).
Jeppe Bruus
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 472: Spm. om behovet for at skabe lovhjemmel for virksomhedernes tabsfradrag, til skatteministeren
2567771_0002.png
Spørgsmål
Gælder der en udvidet fradragsret jf. højesteretsdom i UfR 1980, 712 H, når tabene er en
følge af beslutninger, der tager sigte på at opretholde den danske virksomheds status og
almindelige omdømme og dermed den danske virksomheds indtjeningsmuligheder? I det
omfang der mangler fradragshjemmel eller retsstillingen er uklar, er ministeren så indstil-
let på at se nærmere på behovet for at skabe lovhjemmel for virksomhedernes tabsfra-
drag?
Svar
Da spørgsmålet bl.a. vedrører praksis for danske virksomheders muligheder for at fra-
drage tab, har jeg indhentet en udtalelse fra Skattestyrelsen, som jeg kan henholde mig til:
”En
dansk virksomhed har fradrag for omkostninger, der medgår til at erhverve, sikre og
vedligeholde indkomsten (»driftsomkostninger«) i Danmark. Dette følger af reglerne i
statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Højesteretsdommen UfR 1980, 712 H vedrørte bl.a. spørgsmålet om fradragsret for om-
kostninger til en årlig noteringsafgift til Fondsbørsen. Højesteret fandt, at børsnoteringen
var »af en sådan betydning for selskabets status og almindelige omdømme og dermed for
dets indtjeningsmuligheder«, at omkostningerne måtte anses for driftsomkostninger.
Dommen vedrørte således, om konkrete afholdte omkostninger skulle anses for at være
ikke-fradragsberettigede etableringsomkostninger eller fradragsberettigede driftsomkost-
ninger. Dette er et helt andet spørgsmål, end om der er fradrag for tab, som et uden-
landsk selskab har, og som derfor efter territorialprincippet ikke kan fradrages i Danmark.
Uanset at dommen vedrørte et helt andet spørgsmål, kan der eventuelt være situationer,
hvor en konkret omkostning
afholdt af det danske selskab af hensyn til selskabets status
og almindelige omdømme og dermed dets indtjeningsmuligheder
konkret kan vurderes
at være fradragsberettiget efter reglerne i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. For så vidt
angår den beskrevne situation, hvor der er tale om en virksomhed i Danmark med en
etablering i udlandet, er der
som beskrevet i besvarelsen af spørgsmål 471
regler,
hvorefter overskud og gevinst i udlandet som udgangspunkt ikke medregnes ved ind-
komstopgørelsen i Danmark, og tilsvarende for så vidt angår underskud og tab. I besva-
relsen af spørgsmål 471 er det også beskrevet, at der kan være situationer, hvor det dan-
ske selskab efter en konkret vurdering kan opnå fradrag i Danmark. Der er ikke tale om
en udvidet, generel fradragsret som følge af højesteretsdommen, men en mulighed for
fradragsret efter reglerne i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, inden for rammerne af lig-
ningslovens § 2.”
Muligheden for at fradrage driftsomkostninger følger almindelige skatteretlige principper,
og der vil skulle foretages en konkret vurdering af, om omkostninger i en given situation
er afholdt med henblik på at erhverve, sikre og vedligeholde selskabets indkomst, jf. stats-
skattelovens § 6, stk. 1, litra a. Jeg har ikke planer om at indføre særlige regler om en udvi-
det fradragsret for selskaber, der afholder omkostninger af hensyn til selskabets status og
almindelige omdømme.
Side 2 af 2