Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2558040_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
14. marts 2022
2022 - 3174
hdz
Samråd i Skatteudvalget den 6. april 2022
Spørgsmål M og
N stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V) og Torsten
Schack Pedersen (V)
Besvarelse af spørgsmål M:
[Hvad vil ministeren gøre for at sikre, at det bliver lettere at foretage ge-
nerationsskifte af danske virksomheder for hermed at reducere risikoen for
udflytning af arbejdspladser eller uønsket afvikling af virksomheder?]
Besvarelse af spørgsmål N:
[Vil ministeren
i forlængelse af skatteministerens besvarelse af SAU alm.
del
samrådsspørgsmål L om påvirkningen på forskellige virksomhedsty-
per
redegøre for, hvordan generationsskiftebeskatningen påvirker virk-
somheder i landdistrikterne?]
[Intro]
Tak for indkaldelsen til samrådet. Der er stillet to spørgs-
mål til mig, M og N. De handler begge om generations-
skifte og gode vækstvilkår for danske virksomheder
over alt i landet. Derfor vil jeg besvare dem samlet.
[Indledning
den danske samfundsmodel som konkurrencepa-
rameter]
Men før jeg går mere konkret ind i spørgsmålene, vil jeg
gerne tage diskussionen lidt op i helikopterperspektiv.
Helt overordnet så deler jeg nemlig spørgernes ønsker.
Selvfølgelig skal vi have de bedst mulige vilkår for, at
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 468: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. april 2022 om værdiansættelse ved generationsskifte, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål K, L, M og N, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
2/7
virksomheder kan starte, vokse sig store og gå i arv til næ-
ste generation i Danmark.
Danmark
er
et af de bedste lande i verden at drive virk-
somhed i. Vi topper år efter år internationale ranglister
over erhvervsklima. Og vores virksomheder har en stærk
konkurrenceevne.
Det er mit fornemste job som erhvervsminister at værne
om det, så danske virksomheder også står stærkt i fremti-
dens konkurrence.
Men jeg tror, vi har en grundlæggende politisk uenighed,
når det kommer til spørgsmålet om, hvordan man bedst
gør det.
Regeringens svar er at aktivere den danske samfundsmo-
del til gavn for danske virksomheder.
En samfundsmodel hvor vi har kombineret en stor og vel-
fungerende offentlig sektor med et fleksibelt arbejdsmar-
ked og stabilt erhvervsklima med gode vilkår for at drive
privat virksomhed.
Vi har for eksempel en højtuddannet befolkning, velfun-
gerende offentlig service, gode pasnings- og plejetilbud,
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 468: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. april 2022 om værdiansættelse ved generationsskifte, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål K, L, M og N, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
3/7
højt digitaliseringsniveau og en veludbygget infrastruk-
tur. Alt sammen er gode rammer for at drive virksomhed.
Gode og stabile rammevilkår er afgørende for et succes-
fuldt dansk erhvervsliv. Et erhvervsliv, der er fundamen-
tet for vores velstand og velfærd. Det vil regeringen fort-
sat arbejde for.
[Gældende
skatteregler er rimelige…]
Men for at gå lidt mere konkret ind i spørgsmålene.
Først og fremmest så er jeg selvfølgelig helt enig med
skatteministeren. Det er både ret og rimeligt, at bo- og ga-
veafgiften er den samme, når man arver noget af stor
værdi eller får det som gave. Uanset om det er familie-
virksomheden, barndomshjemmet eller noget andet.
Det er i bund og grund det samme princip, der gælder. Og
det skal beskattes ens.
Generationsskiftet af en virksomhed kan have det særlige
forhold, at der kan være likviditetsudfordringer.
Men som skatteministeren allerede har redegjort for, så
kan avancebeskatningen udskydes ved de særlige regler
om skattemæssig succession. Og bo- og gaveafgiften kan
afdrages gradvist over en periode på 30 år.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 468: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. april 2022 om værdiansættelse ved generationsskifte, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål K, L, M og N, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
4/7
Det er også muligt at overdrage virksomheden til en er-
hvervsdrivende fond helt skattefrit, hvilket betyder, at
virksomheden bliver på danske hænder.
Et generationsskifte er naturligvis altid en periode med
usikkerhed og omstilling. Kunderne og medarbejderne
skal vænne sig til en ny ejer
og ofte også en ny ledelse.
De fleste generationsskifter inden for familien planlægges
derfor også i mange år i forvejen og sker glidende over en
længere periode.
Jeg ser derfor ikke skatten som en hverken urimelig eller
uoverstigelig barriere for et generationsskifte inden for fa-
milien. Og det gælder sådan set, uanset om der er tale om
generationsskifte i København eller i resten af landet, som
spørgeren har nævnt.
Derfor er det heller ikke min vurdering, at det påvirker
landdistrikterne i højere grad end andre steder. De virk-
somheder, der står over for generationsskifte og ligger i
landdistrikterne, har præcis de samme muligheder, som
virksomhederne i de større byer.
Som skatteministeren var inde på, så bakkes regeringens
politik om ensartet bo- og gaveafgift op af uafhængige
økonomiske institutioner som De Økonomiske Råd og
OECD.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 468: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. april 2022 om værdiansættelse ved generationsskifte, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål K, L, M og N, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
5/7
De slår fast, at den lavere bo- og gaveafgift under VLAK-
regeringen ville have negative samfundsøkonomiske ef-
fekter. For eksempel fordi virksomhederne ikke tilskyn-
des til at anvende de mest effektive ledelses- og ejerfor-
mer.
Og jeg mener grundlæggende heller ikke, det vil have væ-
sentlig betydning for investeringerne og vækstmulighe-
derne i de enkelte virksomheder. Vi hjælper jo netop med
generationsskifte via blandt andet successionsregler og
retskrav for at betale bo- og gaveafgiften gradvist.
[Regeringens
fokus er gode og stabile rammevilkår…]
Som sagt indledningsvist, så deler jeg spørgernes ambiti-
oner på vegne af dansk økonomi og dansk erhvervsliv.
Et robust, omstillingsparat og innovativt erhvervsliv er
vores bedste værn, når verden
desværre
er blevet mere
usikker.
Men jeg vil gerne understege. Regeringen har valgt at gå
en anden vej end et ensidet fokus på skattevilkår.
Vores fokus er på vores fælles uddannelse, vores forsk-
ning, vores infrastruktur og vores velfærd. Fordi det også
er grundlaget for et stærkt erhvervsliv.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 468: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. april 2022 om værdiansættelse ved generationsskifte, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål K, L, M og N, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
6/7
Erhvervslivet har brug for medarbejdere med stærke kom-
petencer. Brug for forskning af høj kvalitet. Brug for veje,
vand, strøm og så videre og så videre. Det er de områder,
vi har valgt at prioritere. Det er nemlig investering i dansk
erhvervsliv.
Skat spiller selvfølgelig en vigtig rolle, når vi snakker om
gode rammevilkår for virksomhederne. Men det gør ad-
gangen til en veluddannet arbejdsstyrke for eksempel
også. Og derfor har vi blandt andet valgt at prioritere in-
vesteringer i uddannelse med den aftale om
En ny reform-
pakke for dansk økonomi,
som regeringen indgik i januar.
Det er også en styrkelse af rammevilkårene for danske
virksomheder, herunder for de familieejede virksomhe-
der, når staten går ind og supplerer det private marked
med risikovillig kapital til fx generationsskifter.
Et godt eksempel er etableringen af Danmarks Eksport-
og Investeringsfond, som samler den statslige finansie-
ringsindsats, så de danske virksomheder får endnu bedre
mulighed for at foretage de nødvendige investeringer, når
de skal udvikle deres forretning. For eksempel i forbin-
delse med et generationsskifte.
Danmarks Eksport- og Investeringsfond vil fx videreføre
Vækstfondens vækstlån og små vækstkautioner, som kan
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 468: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. april 2022 om værdiansættelse ved generationsskifte, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål K, L, M og N, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
7/7
hjælpe virksomhederne i forbindelse med ejer- og genera-
tionsskifter
ikke mindst i landdistrikterne. Herudover
videreføres Grøn Landbrugskapital, som er en ny finan-
sieringsløsning under Vækstfonden, der skal bidrage til at
understøtte generationsskifte og sikre soliditet i landbru-
gets bedrifter.
Et andet godt eksempel er permanentgørelse af det nuvæ-
rende forhøjede fradrag for virksomhedernes udgifter til
forskning og udvikling. Det er centrale faktorer, som re-
geringen vil investere i. Uddannelse, forskning og inno-
vation har bidraget til nogle af de største danske ek-
sportsuccesser.
[Afrunding]
Så for nu at gentage, hvad både skatteministeren og jeg
har redegjort for: Vi har ingen planer om at lempe beskat-
ningen i forbindelse med generationsskifte. Vi har alle-
rede indgået aftaler, som styrker vækstvilkårene for dansk
erhvervsliv på afgørende punkter. Og jeg vil også fremad-
rettet arbejde for at bringe den danske samfundsmodel i
spil til gavn for danske virksomheders konkurrenceevne.
Fordi det er det, der har gjort Danmark til et af de bedste
lande i verden at drive virksomhed i.
Tak for ordet.