Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2564822_0001.png
27. april 2022
J.nr. 2022 - 3247
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 457 af 31. marts 2022 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 457: Spm. om størrelsen af vederlag i samtlige råd og nævn under Skatteministeriets i årene 2018-2021 fordelt pr. afgjort sag og pr. medlem, til skatteministeren
2564822_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for størrelsen af vederlag i samtlige råd og nævn under Skattemi-
nisteriet i årene 2018-2021 fordelt pr. afgjort sag og pr. medlem?
Svar
Jeg tager udgangspunkt i, at spørgsmålet er stillet sammen med SAU alm. del
spm. 458,
som vedrører Retssikkerhedspakke IV og vederlagsmodellen for skatteankenævn. I svaret
er der derfor taget udgangspunkt i nævn under Skatteankestyrelsen. Skatteankestyrelsen
har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Gennemsnitlige
vederlag pr. afgjort sag
Af tabel 1 fremgår de afholdte vederlag pr. sag i henholdsvis Landsskatteretten og de for-
skellige typer af ankenævn.
Tabel 1. Vederlag pr. afgjort sag (kr.) fordelt på Landsskatteretten og ankenævn
2018
Landsskatteretten
Motorankenævn
Skatteankenævn
Vurderingsankenævn
Kilde: Skatteankestyrelsen
Anm.: Vederlag pr. afgørelsesmyndighed er beregnet ud fra de faktiske udgifter til honorarer og vederlag for retsmedlem-
mer og ankenævnsmedlemmer i perioden 2018-2021. Løn til retsformænd i Landsskatteretten og ansatte vurderingsanke-
nævnsformænd er ikke en del af opgørelsen. Fællesankenævnene blev nedlagt ultimo 2021, og vederlagene hertil er blevet
fordelt på henholdsvis skatte- og vurderingsankenævnene ud fra den forholdsmæssige fordeling af afgjorte skatte- og vur-
deringssager i fællesankenævnene siden 2018. Der er foretaget en mindre justering af tallene på op til 45 kr. for vurde-
ringsankenævn og skatteankenævn i 2019 og 2020 i forhold til besvarelsen af SAU-spørgsmål 47 fra november 2021, hvor
der blev spurgt til de samme tal. Det skyldes en fejl i det oprindelige datagrundlag.
2019
634
1.030
9.303
2.444
2020
734
829
10.553
4.923
2021
761
1.062
6.544
8.717
375
1.349
11.417
1.977
Det bemærkes, at forskellene på tallene mellem afgørelsesmyndighederne både skyldes, at
der er forskel på vederlagsmodellerne, antallet af medlemmer i de forskellige afgørelses-
myndigheder, samt hvor mange og hvilke sagstyper der bliver afgjort.
For Landsskatteretten er vederlagene pr. sag forholdsvis lave. Det bemærkes i den forbin-
delse, at medlemmerne af Landsskatteretten afgør mange sager årligt.
Vederlagene pr. sag i skatteankenævnene er faldet fra 2020 til 2021. Det skyldes, at skatte-
ankenævnene pr. 1. juli 2020 overgik til en ny vederlagsmodel, hvor en del af vederlaget er
afhængigt af antallet af afgjorte sager. Dog er der 10 særligt udpegede medlemmer i skat-
teankenævnene, som kun modtager et fast vederlag uafhængigt af antal sager. Kun et en-
kelt nævn opnåede variabelt vederlag udover grundløbet i den første vederlagsperiode fra
1. juli 2020 til 30. juni 2021. Skatteankestyrelsen forventer, at der skal afgøres flere sager
ved skatteankenævnene i de kommende år, hvorved vederlagene forventes at stige.
Stigningen i vederlagene pr. sag for vurderingsankenævnene i de senere år skyldes, at der
som følge af ændrede planer for udsendelse af nye ejendomsvurderinger har været bety-
deligt færre vurderingssager til afgørelse end tidligere. Hertil kommer, at antallet af
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 457: Spm. om størrelsen af vederlag i samtlige råd og nævn under Skatteministeriets i årene 2018-2021 fordelt pr. afgjort sag og pr. medlem, til skatteministeren
2564822_0003.png
ankenævnsmedlemmer og dermed udgifterne har været konstante. Det forventes, at der
fremover vil komme flere vurderingssager til vurderingsankenævnene i takt med, at der
indkommer flere klager over nye og historiske ejendomsvurderinger.
Gennemsnitlige vederlag pr. medlem
Af tabel 2 fremgår de afholdte udgifter til vederlag pr. medlem i henholdsvis Landsskatte-
retten og de forskellige typer af ankenævn.
Tabel 2. Vederlag pr. medlem (kr.) fordelt på Landsskatteretten og ankenævn
2018
Landsskatteretten
Motorankenævn
Skatteankenævn
Vurderingsankenævn
Kilde: Skatteankestyrelsen
Anm.: Vederlag pr. afgørelsesmyndighed er beregnet efter samme fremgangsmåde som beskrevet i anmærkningen under
tabel 1. Derudover er der i beregningen anvendt antallet af medlemmer i Landsskatteretten og de forskellige typer anke-
nævn, som fremgår af bekendtgørelserne herom.
2019
74.010
108.041
61.970
67.843
2020
75.128
110.012
43.062
70.563
2021
75.593
114.893
27.959
72.728
73.509
106.722
60.815
66.915
Motorankenævnene har forholdsvis høje vederlag pr. medlem, hvilket skal ses i sammen-
hæng med, at motorankenævnene afgør et stort antal sager i forhold til deres størrelse.
Vederlaget pr. sag er således lavt for motorsagerne trods det højere vederlag pr. medlem.
For skatteankenævnene har vederlaget pr. medlem været faldende i 2020 og 2021. Som
nævnt ovenfor skyldes det især den nye vederlagsmodel for skatteankenævn, som trådte i
kraft den 1. juli 2020, og hvor en del af vederlaget blev gjort afhængig af, hvor mange sa-
ger nævnene afgør. Samtidig med ændringen af vederlagsmodellen trådte en ny nævns-
struktur i kraft, hvorved antallet af medlemmer i skatteankenævnene steg fra 132 til 176.”
Side 3 af 3